۰
داستان همیشگی نفت در خاورمیانه ادامه دارد

جنگ سارقان برای نفت سوریه

با انعقاد قرارداد غیرقانونی امریکایی‌ها با کُرد‌های سوریه برای تولید نفت، ترکیه عصبانی‌تر از گذشته شده و جنگ سارقان نفت سوریه با این قرارداد گویا بالا گرفته است.
جنگ سارقان برای نفت سوریه
به گزارش میز نفت، نفت سوریه و عراق از دو دهه پیش مورد توجه امریکا بوده است؛ امریکایی که در این دو کشور جنگ‌های بسیاری به پا کرده و از قبل آن به قرارداد‌های بسیاری در نفت رسیده است. سال ۲۰۰۳ که بوش به عراق حمله کرد، شرکت‌های امریکایی و نزدیک به جمهوری‌خواهان با هدایت رئیس‌جمهور وارد نفت عراق شدند و بخش عمده‌ای از قرارداد‌های نفتی را از آن خود کردند.

نفت‌خواران امریکایی
یکی از این شرکت‌ها «هالی برتون» بود؛ شرکتی که در پشت پرده خود «دیگ چنی» معاون جرج بوش را می‌دید که پیش از ورود به کاخ سفید، مدیریت آن را بر عهده داشت.

دو سال پیش بود که رسانه امریکایی «انتلیکجول» در گزارشی نوشت: شرکت خدمات نفتی هالیبرتون متعلق به دیگ چنی، معاون وقت رئیس‌جمهوری (جرج بوش پسر) و شرکت کی بی‌آر شعبه امنیتی آن در عراق یکی از بزرگ‌ترین کاسبان جنگ و شرکت‌هایی به حساب می‌آید که از اشغال و ویرانی عراق سود بردند. امریکا حداقل ۱۳۸ میلیارد دلار برای شرکت‌های خصوصی امنیتی و شرکت‌های پشتیبانی و پیمانکاران بازسازی هزینه کرده که سهم چنی ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

این در حالی بود که چنی و امریکایی‌ها در برنامه نفت در برابر غذا که به عراق تحمیل شده بود، سود‌های کلانی به جیب زدند و نفت صدام را با روش‌ها و پوشش‌های مختلف با قیمتی ناچیز قاچاق کردند. جالب است بدانید از طرف دیگر، چنی معتقد بود هالی برتون تحریم‌های چندجانبه علیه عراق را بعد از جنگ ۱۹۹۱- ۱۹۹۰ خواهد پذیرفت، اما در سال ۱۹۹۸ سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رسانید که به‌موجب آن به عراق اجازه داده می‌شد تا برای صنعت نفت و گاز ویران‌شده خود قطعات یدکی خریداری کند.

چنی سریعاً دست به کار شد تا از این فرصت استفاده کند، اما تلاش کرد اقدامات هالیبرتون در باره عراق از چشم سیاستمداران و مردم امریکا مخفی بماند. در خلال مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۰، چنی هرگونه معامله با عراق را انکار کرد و گفت: «سیاست قاطع من این بوده که هیچ کاری در عراق انجام ندهیم حتی اقداماتی که ممکن است جنبه قانونی داشته باشد.»

تکرار تاریخ در سوریه
با گذشت ۱۷ سال از آن روزها، اما امریکایی‌ها همچنان از همان روش پیروی می‌کنند. چند روز پیش بود که یک سناتور امریکایی فاش کرد فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) توافقی را با یک شرکت نفتی امریکا برای توسعه میادین نفتی در شمال شرق سوریه امضا کرده است. این قرارداد غیرقانونی به حساب می‌آید؛ چراکه با یک طرف مسلح غیرقانونی در سوریه بدون هماهنگی با دولت دمشق امضا شده است.

به نظر می‌رسد نیرو‌های امریکایی با این توافق به دنبال تثبیت حضور خود در سوریه و ماندن در این کشور هستند.

پس از امضای این قرارداد بود که دمشق به شدت توافق امضا شده میان شبه نظامیان سوریه دموکراتیک (قسد) و یک شرکت نفتی امریکایی را برای سرقت نفت سوریه محکوم و تأکید کرد این توافق را باطل و فاقد وجاهت قانونی می‌داند.

این منبع دیپلماتیک تأکید کرد این توافق به منزله یک دزدی تمام عیار است و تنها می‌توان آن را معامله‌ای میان دزدانی توصیف کرد که برخی از آن‌ها دست به سرقت زده و دزدان دیگر قصد خریداری آن را دارند و حاکمیت سوریه را نقض می‌کنند. این کار ادامه روش خصمانه امریکا در قبال سوریه در سرقت منابع و ثروت‌های مردم این کشور و سنگ‌اندازی در مسیر تلاش‌های دمشق برای بازسازی آنچه محسوب می‌شود است که تروریسم مورد حمایت خود امریکا تخریب کرده است.

عصبانیت ترکیه
آنکارا که به دلیل مشکلات عمیق خود با کُرد‌های سوریه، سعی در قلع و قمع آن‌ها دارد نیز از این قرارداد عصبانی شده است. کشوری که خود نفت داعش را تجارت می‌کرد، در شرایطی اعتراض خود را اعلام کرده است که ترامپ بار‌ها گفته عاشق نفت سوریه است. وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه اقدام یک شرکت امریکایی در امضای توافقنامه‌ای با نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) در حوزه منابع نفتی سوریه را محکوم کرده و آن را به معنای نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی دانسته است.

شرکت امریکایی Delta Crescent Energy LLC این توافقنامه را با نیرو‌های «قسد» برای استخراج و فروش نفت در شمال شرق سوریه به امضا رسانده است. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «گروه «تروریستی ی. پ. گ/پ. ک. ک با به دست گرفتن منابع طبیعی متعلق به مردم سوریه، آرزوی خود برای جدایی از سوریه را آشکارا نشان داد.»

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود ضمن تأکید بر لزوم بازگرداندن منابع طبیعی سوریه به مردم این کشور، نسبت به حمایت امریکا از این اقدام که در نقض قوانین بین‌المللی بوده و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را تهدید کرده است و پوششی برای تأمین مالی تروریسم را فراهم می‌کند، ابراز تأسف کرد.

بر اساس گزارش‌ها، منطقه تحت کنترل کرد‌ها در شمال شرق سوریه روزانه ۴۵ هزار بشکه تولید نفت دارد که ارزش این میزان از نفت با قیمت‌های کنونی نفت در بازار‌های جهانی نزدیک ۹۵۰ میلیون دلار در سال است.

البته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اخیراً اعلام کرده ارزش ماهانه میزان تولید نفت از مناطق کردنشین سوریه ماهانه ۴۵ میلیون دلار است که با این حساب سالانه نزدیک نیم میلیارد دلار درآمد برای کرد‌ها خواهد داشت.

با این حال، ترکیه در حالی امریکا را به سرقت نفت سوریه متهم می‌کند که پیشتر و در سال‌های گذشته خبر‌های متعددی درباره انتقال نفت سوریه به ترکیه از سوی داعش منتشر شده بود. هفته گذشته نیز روسیه اتهام مشابهی را به امریکا وارد کرده بود، اما در پاسخ به این اتهامات، وزارت دفاع امریکا می‌گوید درآمد ناشی از استخراج و فروش نفت سوریه قرار نیست به ایالات متحده تعلق گیرد، بلکه به کرد‌ها و متحدان آن‌ها در شمال‌شرق سوریه خواهد رسید.

منبع: جوان
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب: 27977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *