۰
گزارشی از اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده

نقش بنزین در اقتصاد خانوارهای آمریکایی

میزان مصرف خانوارها به قیمت بنزین ارتباط مستقیم دارد .آمارهای ارائه شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا ۳۳ درصد کاهش داشته است.
نقش بنزین در اقتصاد خانوارهای آمریکایی
مونا مشهدی رجبی| با وجود اینکه بنزین  اهمیت زیادی در اقتصاد آمریکا دارد ولی به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر سهم این محصول در سبد مصرفی خانوارها کاهش داشته است.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا اوج مصرف بنزین در خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. در این سال به طور متوسط هر آمریکایی ۲۷۱۵ دلار برای خرید بنزین هزینه کرد و سهم بنزین در بودجه خانوارهای آمریکایی برابر با ۴ درصد بود.

به دنبال بحران اقتصادی در این سال و تغییر در الگوی مصرف خانوارها، مصرف بنزین هم  تنزل یافت. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶  سرانه مصرف بنزین در خانوارهای آمریکایی کمتر از ۲۰۰۰ دلار بود.آمارها نشان می‌دهد در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی سهم بنزبن در بودجه خانوارهای آمریکایی برابر با ۲.۵ درصد بود و در سال ۲۰۱۸ به ۲.۲ درصد تنزل یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش منتشر شده در دسامبر سال ۲۰۱۹  نوشت:«طی یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۸، مصرف بنزین در آمریکا نوسان زیادی داشت و دلیل آن را می‌توان تغییر قیمت بنزین در بازارهای جهانی دانست. میزان مصرف بنزین در آمریکا با قیمت آن رابطه مستقیم دارد به این معنا که با کاهش قیمت بنزین، تقاضا و مصرف آن رشد می‌کند و با افزایش قیمت ما شاهد کاهش میزان مصرف هستیم. اما قیمت تنها فاکتور اثر گذار روی میزان مصرف بنزین در آمریکا نیست بلکه سیاست‌های وضع شده در مورد مالیات بر خودرو، توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی و افزایش شمار افرادی که امکان دورکاری دارند همه روی میزان مصرف سرانه بنزین اثرگذار بود.»
 
چرا سهم بنزین در هزینه خانوارها کاهش یافته است؟
اداره اطلاعات انرژی آمریکا نوشت:« از سال ۲۰۱۲ تا کنون ما شاهد کاهش قیمت بنزین در بازارهای جهانی هستیم. کاهش قیمت بنزین باعث شد تا تقاضا برای سفر و میزان مصرف بنزین افزایش پیدا کند ولی مجموع هزینه‌ای که خانوارها برای پر کردن باک خودروهای خود صرف می‌کنند، کاهش پیدا می‌کند.»

اداره اطلاعات انرژی آماری در مورد متوسط مصرف بنزین توسط خانوارها ارائه داد و نوشت:« در سال ۱۹۸۰ هر خانوار آمریکایی به طور متوسط ۱۲۳۵گالن بنزین مصرف می‌کردند اما به تدریج میزان مصرف کاهش پیدا کرد و در سال ۱۹۸۶ به ۱۱۷۰ گالن رسید. دوباره مصرف رشد کرد و در سال ۱۹۸۹ به اوج رسید  که حدود ۱۲۱۰ گالن در سال بود.دوباره سقوط مصرف شروع شد و تا سال ۱۹۹۲ ادامه یافت. در سال ۱۹۹۲ میلادی ۱۱۵۰ گالن بنزین توسط هر خانوار می‌کندیی استفاده شد و دوباره رشد مصرف از سر گرفته شد.

در سال ۲۰۰۵ مصرف به ۱۲۳۰ دلار رسید ولی این میزان مصرف دوام زیادی نداشت و بحران اقتصادی باعث کاهش مصرف شد. کمترین میزان مصرف بنزین در طول تاریخ ۳۷ ساله می‌کند (در فاصله سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۷) در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد که در این سال متوسط مصرف خانوارها ۱۰۷۰ گالن بود. رشد مصرف از آن سال به بعد با نرخ پایین ادامه دارد.
 
متوسط قیمت در هر سال چقدر است؟
 میزان مصرف خانوارها به قیمت بنزین ارتباط مستقیم دارد .آمارهای ارائه شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ متوسط قیمت هر گالن بنزین در آمریکا ۳۳ درصد کاهش داشته است  اما بررسی روند تغییرات قیمت این محصول در بازار از سال ۱۹۸۰ تا کنون نشان دهنده تغییرات بزرگ‌تری است.

در سال ۱۹۸۰ میلادی هر گالن بنزین در این کشور با قیمتی معادل ۱.۳۲ دلار به فروش رسید ولی قیمت‌ها تا سال ۱۹۸۶ کاهش یافت و درنهایت متوسط قیمت هر گالن بنزین به کمتر از یک دلار رسید. از آن سال تا انتهای سال ۱۹۸۹ رشد قیمت بنزین چشمگیر نبود ولی شروع افزایش تدریجی قیمت بنزین از این سال و ادامه آن تا سال ۱۹۹۲ باعث شد تا متوسط قیمت هر گالن بنزین به مرز ۱.۲ دلار برسد. تا سال ۱۹۹۸ هم قیمت در همین سطح باقی ماند و با نوسان‌های اندکی روبرو بود.

این فراز و نشیب‌ها تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت تا اینکه در این سال قیمت هر گالن بنزین به۱.۵ دلار رسید و از این سال رشد قیمت‌ها آغاز شد. شیب تند افزایش قیمت تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت و در این سال هر گالن بنزین با قیمتی بیش از ۳.۳ دلار به فروش رسید.در سال ۲۰۱۴ قیمت این محصول نفتی به حدود ۴ دلار رسید و دوباره سقوط کرد و در سطحی کمتر از ۲.۵ دلار قرار گرفت.
 
سهم مصرف بنزین به درآمد خانوار
اداره اطلاعات انرژی اعلام کرده است بالاترین سهم مصرف بنزین به درآمد خانوارهای آمریکایی در سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاده است. در این سال سهم بنزین به درآمد خانوارها برابر با ۵ درصد بود ولی این وضعیت دوام زیادی نداشت و در سال ۱۹۸۶ سهم بنزین در درآمد خانوارها به ۲.۶ درصد تنزل یافت. این روند کاهشی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ به ۲ درصد رسید.

از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ سهم بنزین به درآمد خانوارها رشد کرده است و در سال ۲۰۰۸ به ارج خود یعنی ۴ درصد رسید . بعد از تجربه کاهش در سال های بعد، در سال ۲۰۱۲ دوباره این سهم افزایش یافت و به ۴.۲ درصد رسید ولی از آن پس این سهم سقوط کرد.




در این گزارش میزان مصرف هر خانوار آمریکایی برای خرید بنزین هم مورد مطالعه قرار گرفته است. در سال ۱۹۸۰ هر خانوار ۳۱۰۰ دلار برای خرید بنزین صرف می‌کرد ولی این میزان هزینه کاهشی مداوم را تا سال۱۹۹۸ تجربه کرد و به حدود ۱۵۰۰ دلار رسید.

افزایشی با نرخ کم در سال‌های بعد اتفاق افتاد ولی در نهایت سرعت افزایش مصرف خانوارها برای خرید بنزین بیشتر شد و در سال ۲۰۰۸ به بالغ بر ۳۰۸۰ دلار رسید . افت مصرف در نتیجه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و افزایش آن بعد از بازسازی اقتصاد شروع شد.

میزان هزینه خانوارها در سال ۲۰۱۴ که قیمت بنزین افزایش چشمگیری پیدا کرده بود به بیش از ۳۳۰۰ دلار رسید و با کاهش قیمت بنزین دوباره این روند تغییر کرد. در سال ۲۰۱۶ هر خانوار کمتر از ۲۰۰۰ دلار برای خرید بنزین هزینه کرد.
 
 
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 28283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *