تغییرات اقتصادی در روابط آنکارا با واشنگتن

جای پای گازی آمریکا

7 مهر 1399 ساعت 11:43

واشنگتن تلاش می‌کند تا حضور و نفوذ چینی‌ها در بازار ترکیه را محدود کند. هرچند ایجاد فرصت برای شرکت‌ها و صنایع امریکایی نیز از دیگر اهداف آنان محسوب می‌شود.


میز نفت | شرکت‌کنندگان در سی و هشتمین کنفرانس امریکا و ترکیه معتقدند، همکاری‌های ایالات‌متحده و ترکیه در حوزه انرژی در آستانه رنسانس قرار گرفته است. جیمز جونز، رئیس افتخاری شورای تجاری ایالات متحده و ترکیه می‌گوید: «دلایل زیادی برای خوش‌بینی وجود دارد.

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و نوسانات گسترده در بازار انرژی، روابط انرژی ایالات‌متحده و ترکیه در آستانه تحولی بزرگ و یک رنسانس قرار دارد.» وی حوزه انرژی نظیر ال‌ان‌جی، پروژه‌های خطوط لوله در عراق و آسیای میانه و کشف ذخایر عظیم گاز طبیعی در آب‌های دریای سیاه همراه با حوزه‌های پایین دستی پالایشگاهی و پتروشیمی را دارای فرصت‌های مناسبی برای توسعه روابط دوجانبه می‌داند.

بازاریابی گازی
انرژی در سیاست خارجی ایالات‌متحده، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. تولیدکنندگان ال‌ان‌جی در تگزاس نیز با حمایت همه‌جانبه کاخ‌سفید به دنبال یافتن بازار‌هایی پایدار در پنج قاره دنیا هستند. امریکایی‌ها پس از صد‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید از منابع گازطبیعی به ویژه گاز شیل برای متنوع‌کردن منابع عرضه گاز‌های مایع خود استفاده می‌کنند و از سوی دیگر، رهبران ترکیه در جهت کاهش وابستگی به خط لوله‌های واردات گاز نظیر ایران و روسیه تلاش می‌کنند. گویی سیاست‌های انرژی آن‌ها در حال قدرتمند‌تر شدن و تحول قرار گرفته است.

در نیمه نخست امسال و براساس آمار اداره رگولاتوری بازار انرژی، واردات گاز طبیعی ترکیه از خط لوله‌ها ۸/ ۲۲ درصد کاهش یافته و در مقابل واردات ال‌ان‌جی این کشور ۸/ ۴۴ درصد افزایش یافته است. ترکیه علاوه بر نقش‌آفرینی به عنوان یک هاب مهم تجارت انرژی، یک بازیگر کلیدی ثبات انرژی و امنیت عرضه انرژی در منطقه است. این کشور بازاری بزرگ و در حال رشد است که با کشف گاز طبیعی در آب‌های دریای سیاه، موقعیت کنونی مستحکم‌تر خواهد داشت.

افزایش همکاری‌ها
جونز می‌افزاید: «ایالات متحده و ترکیه دو متحد عضو ناتو هستند و در حوزه فناوری و اینترنت نسل۵ همکاری‌های گسترده‌ای را با هدف ایجاد ارتباطات امن آغاز کرده‌اند. موضوعی که اهمیت زیادی در ادامه راه خواهد داشت.»

ایالات متحده معتقد است، با وجود پاره‌ای اختلاف‌نظر‌ها میان دو کشور در مسئله سوریه و کردستان، زمینه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد. ترکیه در دو دهه اخیر تلاش کرده تا به هاب کلیدی انرژی در جنوب اروپا تبدیل شود.

هم‌اکنون این کشور به مهم‌ترین عرضه‌کننده نفت و گاز دریای کاسپین و کردستان عراق در سواحل مدیترانه تبدیل شده و با ساخت خط لوله‌های جدید به ویژه ترنس کاسپین، شاهد افزایش حجم تجارت انرژی در این کشور خواهیم بود. در یک سال اخیر، ترکیه یکی از محدود کشور‌هایی است که حجم تجارت خود با ایالات متحده را با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و رکود بر اقتصاد جهانی، افزایش داده است.

در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، صادرات ترکیه به ایالات متحده براساس آمار وزارت تجارت ترکیه به ۵۶/۵ میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب، ایالات متحده با یک پله صعود، به دومین بازار بزرگ محصولات ترک‌ها تبدیل شده است.

کاهش نفوذ چینی‌ها
دنیای امروز شرایط دشواری را پست‌سر می‌گذارد و نیاز به همکاری و تشریک مساعی بسیار ضروری خواهد بود. امریکایی‌ها از توسعه همکاری‌های آنکارا با پکن و مسکو بیمناکند و معتقدند، نباید شرقی‌ترین عضو ناتو به پایگاه بلوک شرق تبدیل شود.

واشنگتن تلاش می‌کند تا حضور و نفوذ چینی‌ها در بازار ترکیه را محدود کند. هرچند ایجاد فرصت برای شرکت‌ها و صنایع امریکایی نیز از دیگر اهداف آنان محسوب می‌شود.

کاخ‌سفید بار‌ها به رهبران ترکیه هشدار داده که راه ابریشم جدید چین (یک کمربند، یک راه) یک پروژه سیاسی است و باید از پروژه‌های چند میلیارد دلاری ساخته شده چینی‌ها برای توسعه تجارت جهانی بهره برد. رهبران واشنگتن و آنکارا از دورنمای تجارت سالانه ۱۰۰میلیارد دلاری دو طرف سخن گفته‌اند. این عدد با همکاری‌های دوجانبه، دست یافتنی خواهد بود. نایل اولپاک، رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه می‌گوید: «برای گذار از این دوره دشوار، باید اقتصاد‌هایی پایدار و مقاوم در برابر نوسانات داشت و می‌توان از چالش‌های کنونی، فرصت‌های نیز یافت.»

بازسازی و نوسازی زنجیره ارزش و بازار‌های بین‌المللی صادراتی در دستور کار رهبران ترکیه قرار دارد. با همه‌گیری ویروس کرونا، کشور‌های دنیا دریافته‌اند نباید تجارت خارجی خود را به یک کشور محدود کنند. در مجموع، تأمین محصولات مورد نیاز از یک یا چند منبع محدود، پرریسک و ناپایدار خواهد بود.

اقتصاد ترکیه به عنوان یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، نیازمند انرژی است و گستردگی این کشور و موقعیت جغرافیایی کلیدی آن‌ها یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. ترکیه را گذرگاه غرب و شرق دنیا می‌دانند و این کشور هاب انرژی قرن بیست و یکم سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا خواهد بود.

منبع: صباح دیلی Sabah Daily
مترجم: محسن داوری

 


کد مطلب: 28456

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/28456/جای-پای-گازی-آمریکا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir