۰
افزایش رقابت پس از سه سال

چشم انداز مینی ال ان جی‌ها چگونه است؟

با گرم شدن بازار ال ان جی، مدیران واحد‌های مینی ال ان جی باید به سرعت خود را برای رقابت و نقش آفرینی مهیا کنند.در حوزه سوخت کشتی‌ها و نیروگاه‌های برق مناطق دورافتاده، واحد‌های مینی ال ان جی جذابیت بالایی دارند.
ال ان جی | میز نفت
ال ان جی | میز نفت
میز نفت | سه سال پیش، موسسه مشاوره استراتژی اند ادوایز از زیرمجموعه‌های مخزن فکری پرایس واتر هوس گزارشی منتشر کرد که براساس آن پیش‌بینی شده بود پروژه‌های کوچک ال ان جی یا مینی ال ان جی ها در سال‌های آینده با استقبال زیادی روبرو خواهد شد.

این پروژه‌های کم‌هزینه نسبت به واحد‌های عظیم تولید ال ان جی در مقیاس بالا، به سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نیاز دارند و می‌توانند در مناطق دورافتاده نیز فعالیت کنند.

در این گزارش 16 صفحه‌ای اعلام شده که واحد‌های مینی ال ان جی با وجود داشتن سهم بازار کوچک، از سودآوری قابل‌توجهی برخوردار بوده و فرصت‌های زیادی برای توسعه آن وجود دارد. این طرح‌ها می‌توانند با کارآیی بیشتر، تقاضای رو به‌رشد بازار نظیر کشتی‌ها و کامیون‌ها را تامین کنند. این سوخت در مقایسه با نفت کوره و گازوییل، دوستدار محیط زیست است.

واحد‌های مینی ال ان جی در نیروگاه‌های دورافتاده تولید برق تاسیسات صنعتی و شهرهای کوچک فاقد اتصال به شبکه سراسری نیز از کارآیی بالایی برخوردار هستند.
 
 
 
 
در نمودار (۱)، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای سوخت‌های مختلف نشان داده شده است.
 
 
با توجه به اینکه گاز طبیعی از سایر سوخت‌های فسیلی پاک‌تر است، می‌تواند به‌عنوان سوخت مصرفی صنعت کشتیرانی استفاده شود. نفت کوره مصرفی این کشتی‌ها، بسیار آلاینده است. این بازار برای مینی ال ان جی‌ها، بسیار جذاب و سودآور خواهد بود. مدیران صنعت کشتیرانی دریافته‌اند باید با مصرف نفت کوره وداع کنند. آن‌ها خواهان تغییر هستند و به صورت فعال در حال یافتن گزینه‌های پاک‌تر هستند.

شرکت‌های دارای طرح‌های مینی ال ان جی باید از شرایط کنونی برای کسب سهم بازار و تثبیت جایگاه خود بهره ببرند . در گزارش موسسه استراتژی اند ادوایز می‌خوانیم:

 با گرم شدن بازار ال ان جی، مدیران واحد‌های مینی ال ان جی باید به سرعت خود را برای رقابت و نقش آفرینی مهیا کنند.در حوزه سوخت کشتی‌ها و نیروگاه‌های برق مناطق دورافتاده، واحد‌های مینی ال ان جی جذابیت بالایی دارند.

اما باید راهبردهای تجاری مناسبی نیز توسط این پروژه‌ها در پیش گرفته شود. مثلا همکاری با اعضای زنجیره تامین ال ان جی یک ضرورت برای واحد‌های مینی ال ان جی به شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند برای فراگیری این فناوری نوظهور باید واحدهای کوچک تولید ال ان جی از انعطاف‌پذیری خود به عنوان برگ برنده یاد کنند.

سرینیواسا پاچیپولوسو از کارشناسان حوزه ال ان جی و گاز طبیعی می‌گوید: زنجیره تولید و توزیع و مصرف ال ان جی باید به‌صورت کامل پیاده‌سازی و عملیاتی شود. این زنجیره ارزش از تولید گاز طبیعی آغازشده و‌ پس از پالایش، مایع سازی و صادرات از طریق مخازن و تانکرهای ویژه تا مخازن نیروگاه‌ها و کامیون‌ها تداوم می‌یابد.

هم اکنون سه سال از انتشار این گزارش می‌گذرد و تعدادی از بازیگران بزرگ بازار انرژی به این موضوع توجه کرده‌اند. مثلا در آمریکای شمالی، مینی ال ان جی‌ها با رشدی چشمگیر در حال توسعه هستند. وبگاه گس ورد در گزارشی اعلام کرده که آمریکای شمالی دارای بیشترین ظرفیت پروژه‌های مینی ال ان جی در حال ساخت در دنیاست. در افق سال ۲۰۲۴ میلادی رشد ظرفیت این طرح‌ها ۳۷ درصد پیش‌بینی شده است.

در گزارش موسسه گلوبال دیتا اعلام شده در پنج سال آینده، سالانه ۷.۲۷۰ میلیون تن به ظرفیت پروژه‌های مینی ال ان جی آمریکای شمالی افزوده خواهد شد. بخشی از این پروژه‌ها به صورت کامل راه‌اندازی شده و تعدادی نیز وارد پیش راه‌اندازی خواهند شد.

گفته می‌شود ۲۶ پایانه مینی ال ان جی در پنج سال آینده در آمریکای شمالی افتتاح خواهد شد. ۷ پایانه در حال ساخت و ۱۹ پایانه دیگر در مرحله مطالعه و برنامه ریزی است. پایانه‌های براون تون یک و دو، مهم‌ترین پایانه‌های در حال ساخت با ظرفیت ۲.۱۲۰ میلیون تن هستند.

 میدان‌های گاز کوچک و گاز شیل بهترین گزینه برای توسعه مینی ال ان جی هستند.

کارآفرینان توسعه دهنده میادین گاز شیل با ده‌ها میلیاردها دلار از این فناوری می‌توانند برای توسعه بازار خود بهره ببرند. تقاضای گاز طبیعی در حال افزایش است و مینی ال ان جی‌ها باید برای تداوم حضور در بازار و رشد سهم خود تلاش می‌کنند. عصر رقابت آغاز شده است.
 
 
 
 
نویسنده: هالی زاریمبا
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 28491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *