۰
​کمبود گاز مایع و تشکیل صف های طولانی

سود قاچاق هر کپسول حداقل ۶۰ هزار تومان

در نبود شغل در شهرهای محروم مرزی، کار بسیاری از مردم ایستادن در صف و گرفتن کپسول های ال پی جی و قاچاق آن شده و وزیر نفت مدعی است که نیاز روزانه کشور تنها روزانه دو هزار تن است اما روزانه حدود ۶ هزار تن گاز مایع در کشور توزیع می شود. به نظر می رسد.
سود قاچاق هر کپسول حداقل ۶۰ هزار تومان
به گزارش میز نفت، خبرگزاری بازار نوشت:

شرکت پالایش و پخش کپسول‌های ال پی جی را به قیمت کمتر از ۹ هزار تومان عرضه می‌کند اما در نبود سیستم توزیع مناسب سیستانی‌ها ۳ تا ۴ برابر قیمت مصوب آنها را خریداری می‌کنند. جوان سیه چرده لاغر اندامی به بازار می‌گوید که «اینجا خبری از توزیع سوخت مایع به قیمت دولتی نیست و هر کپسول گاز را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌خریم.»

مسئولان وزارت نفت می‌گویند که عرضه کپسول‌های گاز مایع نسبت به پارسال ۲.۵ درصد بیشتر شده اما در شهرهای مرزی شرایط نسبت به گذشته بدتر هم شده است. بر اساس آماری که وزیر نفت اعلام کرده نیاز واقعی مردم روزانه ۲ هزار تن است در حالیکه چیزی حدود ۶ هزار تن در روز گار مایع توزیع می‌شود. مصطفی  نخعی نایب عضو کمیسیون انرژی مجلس به بازار می‌گوید: به نظر می‌رسد این کپسول‌ها به جای رسیدن به دست مردمی که هنوز از گاز شهری محرومند در میانه مسیر یا راهی مخازن خودروها می‌شود، ‌یا به عنوان سوخت قاچاق به آن سوی مرزها می‌رود و یا با بی توجهی و صعب العبور بودن مسیرهای روستایی به دست ۴ میلیون ایرانی فاقد شبکه گاز نمی‌رسد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس : به نظر می‌رسد این کپسول‌ها به جای رسیدن به دست مردمی که هنوز از گاز شهری محرومند در میانه مسیر یا راهی مخازن خودروها می‌شود، ‌یا به عنوان سوخت قاچاق به آن سوی مرزها می‌رود و یا با بی توجهی و صعب العبور بودن مسیرهای روستایی به دست ۴ میلیون ایرانی فاقد شبکه گاز نمی‌رسد

برخی کارشان صف ایستادن است

اما مرزنشینان دلیل قاچاق سوخت را در نرخ بالای بیکاری در این استان می‌دانند. محمد ساکن نیکشهر سیستان است و می‌گوید در نبود شغل، برای امرار معاش چاره ای جز قاچاق سوخت برایش نمانده است.

آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بزرگترین استان کشور در بهار امسال ۳۳.۴ درصد بوده است. علیم یار محمدی نماینده زاهدان اما شرایط را به مراتب بدتر از این حرف دانسته و می‌گوید نرخ بیکاری در شهرستان‌هایی همچون نیک شهر و قصر قند نرخ بیکاری به ۶۵ درصد هم می‌رسد.

نرخ بیکاری در بزرگترین استان کشور در بهار امسال ۳۳.۴ درصد بوده است. البته نرخ بیکاری در برخی از  شهرستان‌های این استان  همچون نیک شهر و قصر قند نرخ بیکاری به ۶۵ درصد هم می‌رسد

سود ۶۰ هزار تومانی قاچاق هر کپسول ال پی جی
اما مسئولین می‌گویند که گرانی دلار صرفه قاچاق را بیشتر و صف‌های ال پی جی را طولانی تر کرده است. عفتی فرماندار دشتیاری به بازار می‌گوید: «اگر سهمیه ۳ استان دیگر را هم در سیستان توزیع کنید باز هم کم است. تا زمانی که قاچاق سوخت وجود دارد، صف‌های طولانی هم برای کپسول‌های گاز مایع وجود دارد.»

در حال حاضر یک کپسول ۱۱ کیلویی گاز مایع که قیمت آزاد آن ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان است، در خارج از مرزهای ایران دست کم ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. فرماندار دشتیاری می‌گوید: «به دلیل درآمد بالایی که قاچاق سوخت دارد خیلی‌ها دیگر حاضر نیستند تن به کارهای سختی همچون بنایی بدهند. این روزها پیدا کردن یک بنّا که روزانه ۲۵۰ هزار تومان دستمزدش است، تقریبا غیر ممکن شده است!

او ادامه می‌دهد: عده ای کارشان در اینجا صف ایستادن برای گرفتن کپسول‌های ال پی جی است. هر روز صبح که می‌شود به جای اینکه راهی کسب و کار خود شوند، در صف می‌ایستند تا از یارانه انرژی که دولت پرداخت می‌کند،  بهره مند شوند.

اما محمد خیلی این گفته‌ها را قبول ندارد. به گفته او، فرقی نمی کند از طریق مرز دریایی کپسول‌ها را وارد پاکستان کنید یا از طریق خشکی گاز مایع را به شهرهای افغانستان بفرستید. مشتری همیشه برای آن وجود دارد در حالی که شغل‌هایی مثل کارگری که هر روز نیست. یک روز هست ۲۰ روز نیست. چطور می‌توان به چنین وضعیتی دل خوش کرد.

فرماندار دشتیاری : به دلیل درآمد بالایی که قاچاق سوخت دارد خیلی‌ها دیگر حاضر نیستند تن به کارهای سختی همچون بنایی بدهند. این روزها پیدا کردن یک بنایی که روزانه ۲۵۰ هزار تومان دستمزدش است، تقریبا غیر ممکن شده است

صف‌های طولانی پایش در کمیسیون انرژی باز شد
صف‌های طولانی گاز مایع حالا پایش به کمیسیون انرژی مجلس هم باز شده است. بیژن زنگنه که دو روز پیش راهی بهارستان شده بود،عملکردش در توزیع ال پی جی با انتقاد شدید نمایندگان مردم مواجه شد. عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی می‌گوید: مشکل صف‌های طولانی برای گرفتن کپسول‌های گاز مایع تنها محدود به شهرهای مرزی نبوده و تقریبا در تمام استان‌های کشور وجود دارد. بر همین اساس قرار  شده که در کمیته نفت موضوع گاز مایع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و هفته آینده با حضور مدیران نفتی به بررسی راه کارهای حل این مشکل بپردازیم.

 وزارت نفت می خواهد که با اجرای طرح سدف سیستم توزیع گاز مایع در کشور را سامان بدهد. اما سوال اینجاست که در شرایطی که فکری به حال اشتغال جوانان در این مناطق نشده، چطور می توان مشکل قاچاق را حل کرد. آنگونه که فرماندار دشتیاری گفته با توجه به افزایش قاچاق آرد چند وقت دیگر با بحران کمبود آرد در استان مواجه می شویم

سامانه سدف مشکل قاچاق گاز مایع را حل می کند
حالا وزارت نفت می خواهد که با اجرای طرح سدف سیستم توزیع گاز مایع در کشور را سامان بدهد. بر اساس آنچه شرکت پخش و پالایش اعلام کرده، شهروندان فاقد انشعاب گاز شهری می توانند با مراجعه به شرکت های پست محل سکونت خود با همراه داشتن کدملی، شمارت تلفن، شماره کارت بانکی و کدپستی، در سامانه درخواست فرآورده های نفتی (سدف) https://newtejaratasan.niopdc.ir ثبت نام کنند و گاز مایع مورد نیاز خود را به نرخ دولتی تهیه کنند.

وزیر نفت می‌گوید: حدود پنج درصد از جمعیت کشور ما که شامل ۴ میلیون نفر (۱.۳ میلیون خانوار) می‌شود از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنند، اگر به هر خانوار ماهانه ۳ کپسول (هر کپسول ۱۱ کیلو) تخصیص داده شود ماهانه ۴۳ هزار تن می‌شود، این در حالی است که اکنون ما  روزانه ۶ هزار تن کپسول توزیع می‌کنیم اما کم می‌آید.

اما سوال اینجاست در شرایطی که برای اشتغال جوانان در استان های محرومی همچون سیستان و بلوچستان چاره ای اندیشیده نشده، چطور می تواند مانع کارهایی همچون قاچاق معکوس شد. یک بار صحبت از گازوییل است و یک بار پای قاچاق گاز مایع و بنزین به میان می آید. آنگونه که فرماندار دشتیاری گفته با توجه به افزایش قاچاق آرد چند وقت دیگر احتمال  بحران کمبود آرد در استان وجود دارد و باید به صورت ریشه ای برای این مشکل چاره ای اندیشید.
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 28670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *