۰
رویکرد سعودی‌ها در برابر حملات انصارالله

بیمه آرامکو با قراردادهای نظامی!

حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو، برای سعودی‌ها دردسرساز شده است؛ آن‌ها برای جلوگیری از اخلال در تولید و صادرات نفت به کشورهای غربی پناه آورده‌اند تا موشک‌های یمن را پیش از برخورد به تاسیسات نفتی‌شان نابود کند.
آرامکو | میز نفت
آرامکو | میز نفت
به گزارش میز نفت، عربستان روزانه بیش از 9 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که بیشتر این نفت، از خلیج‌فارس صادر شده و مابقی از طریق دریای سرخ راهی اروپا و آمریکا می‌شود. یمنی‌ها سال گذشته در یک حمله حساب شده و دقیق، تاسیسات فرآورش نفت عربستان را مورد هدف قرار دادند که موجب قطع تولید 5.7 میلیون بشکه نفت عربستان شد.

چنین حمله‌ای در تاریخ صنعت نفت جهان بی سابقه بوده و تا به امروز، هیچگاه اتفاق نیفتاده بود که به یکباره بیش از 7 میلیون بشکه نفت از مدار خارج شود ولی یمنی‌ها با ثبت این رکورد به نام خود، نشان دادند اطلاعات دقیقی از مراکز حساس اقتصادی آل سعود دارند.

پس از این حمله بود که نقطه‌‌زنی‌های یمن ادامه داشت و نیروهای مقاومت بنادر مختلف و مراکز حساس نفتی آرامکو را هدف قرار دادند. در این میان آمریکا و غرب، خود را در شرایطی می‌بینند که باید از این مراکز محافظت کنند هرچند که این عزم، مانند گذشته برای واشنگتن اهمیت ندارد.

در دهه 60 میلادی، یمنی‌ها با سعودی‌ها درگیر شده بودند و در آن دورران، جنگنده‌های آمریکایی به فرمان جان.اف. کندی رئیس جمهور اسبق ایالات متحده به مواضع یمن حمله کردند تا این کشور، نتواند حاکمیت آل سعود و جریان نفت را با اخلال مواجه سازد.
 
 
تهدید انصارالله
گروه مقاومت انصارالله یمن با وجود بمباران این کشور توسط سعودی‌ها، از ساخت و بومی‌سازی موشک‌هایی خبر می‌دهد که قرار است مراکز حیاتی عربستان را هدف قرار دهد؛ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هفته پیش اعلام کرد، یگان موشکی ارتش یمن موفق شد با موشک هدایت‌پذیر قدس ۲، یک تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف قرار دهد.عملیات ارتش یمن ادامه دارد و توصیه می‌شود که از تأسیسات حیاتی در عربستان سعودی دور شوند زیرا جزء بانک اهداف صنعاء هستند.
 
در همین باره یک روزنامه انگلیسی، از استقرار نیروهای نظامی انگلیسی در عربستان برای حفاظت از میادین نفتی این کشور خبر داد. یک گروه کوچک از توپخانه سلطنتی هنگ شانزدهم به عربستان برای مدیریت رادارهای Giraffe و رهیابی هواپیماها و موشک های تا 75 مایل دورتر اعزام شده اند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع انگلیس این موضوع را تایید و اعلام کرده است که این ماموریت برای حفاظت از میادین نفتی در عربستان از حملات، به دنبال حملات سپتامبر 2019 به زیرساخت های حیاتی نفت این کشور انجام شده است. در آن حملات تولید نفت عربستان به نصف رسید و به مدت چند هفته ادامه داشت.

وزارت دفاع انگلیس به روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد میادین عربستان که انگلیس نیروی نظامی برای کمک به حفاظت آن اعزام کرده، «زیرساخت های مهم اقتصادی» هستند.
سخنگوی وزارت دفاع به ایندیپندنت گفت: «به دنبال این حملات به تاسیسات تولید نفت عربستان در 14 سپتامبر 2019، ما با وزیر دفاع عربستان و شرکای بین المللی بیشتر برای بررسی چگونگی تقویت دفاع از زیرساخت های مهم اقتصادی اش در برابر تهدیدات هوایی همکاری کردیم.»

گزارش در مورد کمک نظامیان انگلیس به حفاظت از میدان های نفتی عربستان در برابر حملات، درست پس از آن منتشر شد که نیروهای انصارالله در یمن اعلام کردند موشکی را علیه یک هدف در شهر جده عربستان شلیک کرده و آن را مورد اصابت قرار داده اند. این هدف، یک از املاک مرکز توزیع شرکت آرامکو بود.
 
پیشینه یک محافظت
منابع نفتی عربستان از اهمین بسزایی برای غرب برخوردار است؛ آمریکایی‌ها گرچه میزان وابستگی خود به نفت عربستان را بشدت کاهش دادند اما از آنجا که خود را صاحب هژمونی نفت جهان و نقش تنظیم‌کننده تحولات برای ثبات جریان انرژی را دارد، در سال 1991 نیز به بهانه تسلط بر صدام، در عربستان ماندنی شد.

نیروهای نظامی این کشور که در آزادسازی کویت، با صدام درگیری داشتند پس از عقب نشینی بعثی‌ها از کویت، در عربستان ماندنی شدند تا از منابع نفتی این کشور محافظت کنند. البته در آن سال‌ها، عربستان بخش مهمی از نفت مصرفی واشنگتن را تامین می‌کرد و بر همین اساس، کاخ سفید اجازه تعدی به میادین این کشور را به هیچ کشوری نداد.

با این وجود، امروز دیگر خبری از آن وابستگی نیست ولی غربی‌ها همچنان خود را به محافظت از نفت عربستان مقید می‌دانند زیرا به خوبی آگاه هستند هدف‌گیری تاسیاست نفتی آرامکو که به تازگی در بورس‌های جهانی عرضه شده، می‌تواند چه عواقب سختی را برای جهان به همراه داشته باشد.

سعودی‌ها نیز که طی 70 سال گذشته هنوز در دفاع از خود عاجز هستند، قراردادهای گرانی را با شرکت‌های نظامی آمریکاو انگلستان امضا می‌کنند؛ به آن‌ها پول‌های هنگفتی می‌دهند تا از این کشور در مقابل یمن دفاع کند. مانند همان سال‌هایی که به محض یک ناآرامی کوچک، نیروهای خارجی را وارد خاک خود می‌کردند تا از حاکمیتشان دفاع کنند!
 
 
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 28914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *