۰
ظهور عصر خودروهای پاک، اشتراکی و خودران

مرگ خودروهای شخصی

هم اکنون شرکت هایی نظیر فیس درایو این امکان را به مشتریان خود می دهند تا یک خودروی برقی تسلا، پورشه و یا آئودی را برای حداقل یک ماه اجاره کنند. امکان اجازه خودروهای ارزان تر نیز فراهم شده است.
مرگ خودروهای شخصی
مبز نفت | اینترنت اشیا یکی از موضوعات مهم مطرح در رسانه هاست. این مفهوم بیش از همیشه زندگی ما را در بر گرفته است. بسیاری از وسایل خانه های ما از تلفن های هوشمند تا تلویزیون و یخچال به شبکه اینترنت متصل شده اند. پیش بینی می شود بیش از ۶۴ میلیارد وسیله مختلف در چند سال آینده به اینترنت متصل می گردد. در هفت سال آینده، ارزش بازار اینترنت اشیا از مرز ۲۴۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. این عدد همچنان درحال افزایش است.

در صنعت خودرو نیز شاهد افزایش نقش آفرینی فناوری هستیم. با عرضه شبکه شبکه های نسل پنجم، راه برای نوآوری های بیشتر در حوزه حمل و نقل هموارتر یافته است. هم اکنون شما میتوانید با فشردن یک دکمه، تاکسی آنلاین سفارش دهید. همچنین قفل یک دوچرخه پارک شده در کنار خیابان را باز کنید و از دوچرخه سواری لذت ببرید.

اما در سال‌های آینده چه اتفاقاتی روی خواهد داد؟ و تاثیر فناوری های جدید بر حوزه حمل و نقل چگونه خواهد بود؟ بسیاری از شرکت های فناوری با بررسی همه جانبه این بازار، در حال یافتن ایده هایی جدید برای سود آوری و افزایش سهم بازار خود هستند. آنها معتقدند الگوی کنونی مالکیت خودرو به زودی پایان خواهد یافت.

تسلا، رهبر بازار خودروهای برقی
هم اکنون شرکت هایی نظیر فیس درایو این امکان را به مشتریان خود می دهند تا یک خودروی برقی تسلا، پورشه و یا آئودی را برای حداقل یک ماه اجاره کنند. امکان اجازه خودروهای ارزان تر نیز فراهم شده است.  نسل جدید، رفتارهای متفاوتی دارد. بسیاری از آنها تمایلی به مالکیت ندارند و ترجیح می‌دهند از اجاره و یا مالکیت اشتراکی استفاده کنند.

در بسیاری از بخش ها، ما شاهد توسعه بازار اشتراک و اجاره هستیم. نسل جدید خواهان راحتی، آزادی و تنوع است. موفقیت جهانی شرکتهای تسلا و یا فیس درایو، تصادفی نیست. آنها با بررسی دقیق بازار توانسته‌اند خدمات جذابی را برای مشتریان خود فراهم کنند.

نسل جدید علاقه ای به داشتن یک خودروی شخصی ندارد. آنها به تلفن‌های همراه و یا کامپیوترهای خود علاقه بیشتری نسبت به خودرو دارند.  این شرکت در آستانه تبدیل شدن به یک غول یک تریلیون دلاری است. ارزش کنونی این شرکت ۶۶۰ میلیارد دلار است که فاصله زیادی با سه شرکت برتر خودروساز آمریکایی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر دارد. 

الون ماسک، مدیر عامل تسلا با با امیدواری به آینده می نگرند. در سال ۲۰۰۸ میلادی که خودروی برقی رودستر شرکت تسلا به بازار عرضه شد، بسیاری از مردم به این محصول با تمسخر نگاه می‌کردند. از آن زما‌ن، سهام شرکت تسلا تاکنون با افزایشی چشمگیر بیش از ۱۴۰۰۰ درصد رشد کرده است. تسلا علاوه بر خودروهای برقی، تصویر بسیار گسترده تری از محصولات فناورانه خود را ترسیم کرده است.  شرکت های چینی به سرعت در حال توسعه محصولات خود برای رقابت با شرکت تسلا هستند

شرکت های چینی در حال عرضه خودروهای هیبریدی با سوخت های برق و بنزین هستند. پیش‌بینی می شود در ده سال آینده ۱۲۵ میلیون خودروی برقی و یا هیبریدی روانه جاده‌ها خواهد شد.
رتبه تجاری شرکت تسلا در ارزیابی امسال موسسه مورگان استنلی برای نخستین بار در ۳ سال گذشته بهبود یافته است. قیمت هر سهم شرکت تسلا به ۵۴۰ دلار رسیده و همچنان در حال افزایش است

اما موفقیت های شرکت تسلا تنها به تولید خودروهای برقی مربوط نمی شود. ما در آستانه ظهور یک غول فناوری نرم افزار خدمات و دستیابی به افقهای بی پایان هستیم. ما در آستانه عصر خودرو های برقی قرار گرفته ایم. شرکت تسلا در آستانه تغییر از فروشنده خودرو به عرضه کننده خدمات و نرم افزار قرار دارد. تسلا یک شرکت ارزش آفرین در بازار است.

شرکت تسلا در دوره عمر خود به موفقیت های زیادی در بازار فناوری و سرمایه دست یافته است. این شرکت را باید غول جدید وال استریت دانست. ایلان ماسک در  تغییر دیدگاه مردم و پایان دادن به بدبینی های گذشته موفقیت های بزرگی به دست آورده است. تسلا، علاوه بر خودروهای برقی در حوزه تولید باتری، ذخیره سازی انرژی، انرژی خورشیدی و چند حوزه دیگر فعال است.


ظهور یک صنعت دو تریلیون دلاری

داده ها جایگزین نفت به عنوان ارزشمندترین دارایی دنیا شده‌اند و انقلاب فناوری در حال تغییر صنعت حمل و نقل است.  هم اکنون ۹۸ درصد خودروهای جدید عرضه شده در بازار دارای ارتباط با اینترنت هستند.

هر یک از این خودروها یک منبع تولید داده هستند بدین ترتیب در هر دقیقه حجم قابل توجهی داده، تولید و ذخیره می شود، به افراد کمک می کند تا زمان کمتری را در ترافیک هدر دهند، می توان تعداد تصادف ها را کاهش داد و یا راحتی سرنشینان را بهبود بخشید. دنیای ما در حال نزدیک شدن به ایده استفاده از خودروهای کاملا خودکار است. غول های صنعت خودرو برای موفقیت در این بازار به قمار بزرگی دست زده‌اند.

آینده صنعت خودرو شباهت زیادی به داستان‌های علمی تخیلی سالهای پیش دارد. سرنشینان خودروها در سال های آینده، نیازی به داشتن راننده ندارند و می‌توانند همزمان با خواندن یک کتاب و یا مشاهده سریال مورد علاقه خود به محل کار برسند.

استفاده کنندگان از خودروهای اجاره ای نیازی به داشتن مسئولیت‌های مالی مالکیت یک خودرو ندارند.  توسعه این بازار در گروی برطرف شدن موانع قانونی، کاهش بدبینی های مردم و برطرف شدن موانع فناوری است.  عصر تغییر آغاز شده و فناوری شبکه های نسل پنجم، کاتالیست تسریع در توسعه این فناوری خواهد بود.

جرمی کارلسون، از تحلیلگران هوشمندسازی صنعت حمل و نقل می گوید: با بهبود کیفیت شبکه اینترنت، شاهد کارایی بیشتر و هزینه کمتر در این بازار جدید خواهیم بود.  با فناوری‌های داده‌های انبوه اینترنت اشیا و انقلاب حمل و نقل، شاهد گزینه‌های جذاب تری برای مصرف‌کنندگان هستیم که این اتفاقات به ایجاد دنیای بهتر کمک می‌کند.

هم اکنون یک تلفن همراه هوشمند قدرتمند تر از سوپرکامپیوترهایی است است که چند دهه پیش از اندازه ای بزرگتر از یک اتاق برخوردار بودند.  نکته قابل توجه این است که همه این فناوری ها بر پایه خودروهای برقی هستند و شاهد حذف سوخت های فسیلی در این بخش هستیم. عصر تغییر آغاز شده است. آینده صنعت خودرو در دستان تولیدکنندگان کاراتر، نوآورتر و انعطاف پذیرتر است. 



نویسنده اسکات راینولد
منبع www.oilprice.com
مترجم محسن داوری
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 29000
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *