۰
پاسخ‌های عجیب زنگنه در مجلس

ما را دست کم نگیرید!

​دولت روی فروش 2.3 میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی در سال آینده تاکید دارد؛ موضوعی که موجب شده یک انشقاق بزرگ میان مجلس و دولت ایجاد شود و بسیاری، بودجه 1400 را بودجه‌ای سیاسی با رویکرد رفع تحریم‌ها بدانند.
ما را دست کم نگیرید!
به گزارش میز نفت، دولت روی فروش 2.3 میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی در سال آینده تاکید دارد؛ موضوعی که موجب شده یک انشقاق بزرگ میان مجلس و دولت ایجاد شود و بسیاری، بودجه 1400 را بودجه‌ای سیاسی با رویکرد رفع تحریم‌ها بدانند.

به عبارت ساده‌تر، دولت با اطمینان می‌گوید در همین چند ماهه تحریم‌ها لغو می‌شود و ایران دوباره به بازارها برمی‌گردد و فروش نفت به روزهای اوج خود می‌رسد؛ بهارستانی‌ها اما می‌گویند نباید با فرض لغو تحریم‌ها، مهم‌ترین سند مالی کشور را به تصویب رساند. وزیر نفت هم در واکنش به امکان تحقق این موضوع، فقط گفته است بله می‌توانیم.

محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در گفت و گو با تسنیم به جلسه اخیر مجلس با وزیر نفت اشاره کرده است که اظهارات بیژن زنگنه در نوع خود جالب است؛ وزیری که در رسانه‌ها می‌گوید ما می‌توانیم ولی در مجلس می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو شود، می‌توانیم.

این نماینده مجلس گفته است:

*خود دولت نیز به این موضوع اعتقاد دارد که لایحه‌ای که ارائه کرده است به خصوص در سمت منابع قابل اجرا نیست. در جلسه‌ای که وزیر نفت حضور داشتند ایشان آمار و جداولی را ارائه دادند که براساس همان آمار بنده به ایشان گفتم که نه امکان تولید این مقدار نفت و میعانات گازی وجود دارد و نه امکان صادرات آن وجود دارد. حتی در دولت هم به این موضوع اعتماد ندارند چرا که بلافاصله در تبصره دوم آورده است که «اگر» این میزان نفت فروش نرفت، دولت اجازه دارد که آن را در داخل پیش فروش کند و اگر این کار هم محقق نشد می‌تواند از صندوق برداشت کند و باز هم اگر این اتفاق رخ نداد، دولت می‌تواند از بانک مرکزی استقراض کند.
 
* بنده با آقای زنگنه این موضوع را مطرح کردم که براساس جداولی که خودشان ارئه دادند، به چند دلیل امکان تولید و فروش آن مقدار نفت تعیین شده در بودجه وجود ندارد.نکته‌ی اول اینکه ایشان براساس آمار مدعی هستند در سال 96، حدود سه میلیون و 867 بشکه تولید نفت خام داشته‌ایم و تولید میعانات گازی نیز 659 هزار بشکه بوده‌است. یعنی در مجموع، ما در سال 96 حدود چهار میلیون و‌ 526 هزار بشکه تولید می‌کرده‌ایم و در پنج ماهه اول سال 97، این میزان تولید نفت و میعانات گازی به چهار میلیون و 470 هزار بشکه رسیده است.
 
*بنده گفتم اگر ما همین میزان رشد و افزایشِ پنج ماهه اول در مصرف داخلی را حساب کنیم و بخواهیم دو‌میلیون و 300 هزار بشکه را که در لایحه بودجه مشخص شده، به فروش برسانیم، حداقل باید پنج‌ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز تولید کنیم. وزیر نفت در پاسخ گفتند، برای اینکه به این میزان تولید برسیم، حداقل نیازمند 70 میلیون دلار سرمایه گذاری هستیم. بنده نیز گفتم پس این موضوع امکان پذیر نیست و ما به هیچ‌عنوان نمی‌توانیم به این میزان تولید برسیم. اصلا برفرض هم که برسیم، کجا می‌خواهیم بفروشیم؟
 
* باز هم براساس آمار آقای زنگنه و پیش بینی اوپک، در سال 2021 میزان تقاضای فزاینده، یعنی میزان اختلاف بین عرضه و تقاضای اوپک، 1.4 میلیون بشکه است، اگر بپذیریم که این سازمان تمام این میزان اضافه تقاضایش را به ایران اختصاص دهد باز هم حداقل 900 هزار بشکه در روز تا سقف در نظر گرفته شده در بودجه فاصله داریم. هم اکنون که در سال 2020 هستیم، براساس آمار اوپک عرضه و تقاضا کاملا برابر است یعنی امسال اُپک حتی یک بشکه هم نمی‌تواند اضافه کند پس، ما نه می‌توانیم تولید کنیم و نه می‌توانیم بفروشیم.
 
 *پاسخ وزیر نفت این بود که، ما را دست کم نگیرید. ما در سال 95 به اوپک برگشته‌ایم و بنده آنجا بروم نمی‌گذارم حق ایران پایمال شود، ما اوپک را مجبور می‌کنیم از سهمیه عربستان بزند و صحبتهای دیگری از این قبیل‌‌ را ایشان مطرح کردند. آقای زنگنه، لازمه‌ عملی شدن همه‌ی این موضوعات را نه کم شدن تحریم‌ها بلکه برداشته شدن کامل تحریم‌ها می‌دانند، یعنی شرط عملی شدن این موضوع برداشته شدن کامل تحریم‌ها از نظر و عقیده‌ی ایشان است.
 
*در سال 99 میزان فروش فراورده‌های نفتی هشت میلیون دلار بود‌ که در لایحه بودجه سال 1400، هفت میلیارد شده است. این موضوع در تبصره‌ی 14 آمده است. حال ما به دولت می‌گوییم چرا یک میلیارد کم شده است؟ چطور نفتی که هم اکنون که 800 هزار بشکه می‌فروشید و یک شبه می‌توانید به دو میلیون و 300 هزار بشکه برسانید پس چرا فراورده‌ها را کم کردید؟به نظر من دولت، منابع تبصره‌ی14 را کاملا واقعی دیده است و به همین جهت هم یک میلیارد از فروش فراورده‌های نفتی کم می‌کند امّا، در اینجا که به ماده واحده می‌رسد بخاطر اینکه می‌خواهد منابع را هر طور که شده است به آن اعداد و رقمهای مد نظرش برساند، می‌آید اعداد غیر واقعی مثل دو‌میلیون و سه هزار بشکه را مطرح می‌کند.
 
 
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب: 29118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *