۰
​حراج به بهانه خصوصی‌سازی

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه باطل می‌شود؟

پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال ۹۵ به بخش خصوصی واگذار شده و با توجه به اینکه تخلفاتی در نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری آن صورت گرفته، پرونده فسخ قرارداد این مجموعه از سوی هیأت داوری مورد بررسی قرار گرفته است.
واگذاری پالایشگاه کرمانشاه باطل می‌شود؟
به گزارش میز نفت،  پالایشگاه نفت کرمانشاه دومین پالایشگاه ایران است که قریب به یک قرن سابقه فعالیت دارد و محصولاتی همچون گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره و بنزین در آن تولید می‌شود.
 
واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه از همان ابتدا مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مخالف آن بودند و بعد از اینکه مشخص شد که تخلفاتی در نحوه واگذاری این مجموعه صورت گرفته، نمایندگان به شکل جدی‌تری به این پرونده ورود کردند و پیگیر فسخ قرارداد واگذاری آن شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مجموعه در حالی در سال ۹۵ به بهانه زیان‌دهی، به قیمتی کمتر از ارزش واقعی‌اش (۲۱۰ میلیارد تومان) به شرکت پخش تجارت گستر بیستون واگذار شده که در همان سال ۲۸۰ میلیارد تومان از پتروشیمی بیستون طلبکار بوده و سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری این پالایشگاه به شرکتی که در زمینه خرید و فروش و بسته بندی مواد غذایی لبنی فعالیت داشته، چوب حراج به آن زده است. 

 بر همین اساس، پیگیری‌های نمایندگان مجلس برای فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه همچنان ادامه داشت و نهایتا در سال ۹۶، مسئله تحقیق و تفحص در نحوه واگذاری این مجموعه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و طبق بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که تخلفاتی در واگذاری این پالایشگاه از نظر نحوه قیمت‌گذاری و اهلیت نداشتن خریدار صورت گرفته و همین موضوع باعث شد نمایندگان در نامه‌ای خطاب به رئیس دستگاه قضا، خواستار ورود به این مهم و تعیین تکلیف این مجموعه استراتژیک شوند.

در سال ۹۶، مسئله تحقیق و تفحص در نحوه واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که تخلفاتی در قیمت گذاری و واگذاری این مجموعه صورت گرفته است.

با وجود پیگیری‌هایی که از سوی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس و حتی دانشجویان مطالبه‌گر صورت گرفته، پرونده خصوصی‌سازی مسئله‌دار پالایشگاه نفت کرمانشاه از سال ۹۷ تا به الان در دستگاه قضا بلاتکلیف مانده و عملا اقدامی برای فسخ قرارداد واگذاری آن صورت نگرفته است. این در حالی است که قوه قضائیه طی ماه‌های گذشته به موضوع خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار ورود کرده و در برخی موارد به نفع بیت‌المال این واگذاری‌ها را ابطال کرده است.

در انتقاد به این بلاتکلیفی، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ۱۸ دی‌ماه در جلسه شورای اداری استان که با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برگزار شد در خصوص لزوم بازنگری در واگذاری‌های صورت گرفته در کرمانشاه گفت: در این واگذاری ها، همچون پالایشگاه و سیلوی کرمانشاه و برخی سیلو‌های دیگر، بیت‌المال به غارت رفته ولی پرونده آن‌ها در دستگاه قضایی بلاتکلیف مانده و لازم است که مورد بررسی قرار گیرند.

  رئیس قوه قضائیه هم در این جلسه و در پاسخ به این انتقاد رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ضمن تایید اصل جریان خصوصی سازی، اظهار کرد: برخی خصوصی‌سازی‌ها از ابتدا دچار مشکل شدند و پرونده آن‌ها در سازمان بازرسی کشور، دیوان عدالت و هیأت داوری باز است و مراجع مختلف در حال بررسی آن‌ها هستند؛ یکی از این دست خصوصی‌سازی‌ها هم موضوع پالایشگاه نفت کرمانشاه بوده که پرونده این واگذاری در هیأت داوری است و مرجع تصمیم‌گیری نیز همین نهاد است.

نکته مهمی که در این خصوص دارای اهمیت است و باید به آن توجه کرد، این است که در هیچ یک از این واگذاری‌ها نباید تولید متوقف شود و لازم است که تولید تقویت شود و ادامه پیدا کند.

همانطور که رئیس قوه قضائیه اظهار کردند، پرونده فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه از سوی هیأت داوری مورد بررسی قرار گرفته و سوم دی‌ماه هم اولین جلسه هیأت در این باره برگزار شد و عبدالعلی میرکوهی، رئیس هیأت داوری در این رابطه گفتگویی با خبرنگار ما داشت و گفت: در اولین جلسه تصمیمی برای فسخ قرارداد واگذاری این مجموعه گرفته نشد و تصمیم گیری در این خصوص به زمان دیگری موکول شده است.

رئیس هیأت داوری بررسی فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه اظهار کرد: قرار است یکسری اقدامات کارشناسی در خصوص پرونده پالایشگاه صورت گیرد و پس از آن، درباره فسخ قرارداد واگذاری این مجموعه تصمیم خواهیم گرفت.
 
با اینکه رئیس هیأت داوری زمان برگزاری جلسه بعدی برای بررسی فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه را اعلام نکرده، مشخص نیست تکلیف این پرونده چه زمانی مشخص می‌شود، اما امیدواریم این هیأت بر اساس نتیجه تحقیق و تفحص مجلس و با در نظر گرفتن تخلفاتی که در نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری آن رخ داده، رأی نهایی خود را صادر کند و با خلع ید کارفرمای فاقد اهلیت پالایشگاه، رونق تولید را به این مجموعه استراتژیک بازگرداند.

ناداوری هیأت داوری!ناگفته نماند که همزمان با جلسه هیأت داوری برای فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه، پرونده فسخ قرارداد واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هم از سوی همین هیأت مورد بررسی قرار گرفت و با اینکه تخلفات محرزی در نحوه واگذاری این شرکت صورت گرفته بود و دیوان محاسبات کشور، شورای عالی امنیت ملی، سازمان بازرسی کشور، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی، نمایندگان مجلس و چندین نهاد و مقام مسئول دیگر در گزارشات متعددی عدم مخالفت خود با فسخ قرارداد واگذاری هفت تپه را اعلام کرده و خواستار خلع ید کارفرمای آن شده بودند، هیأت داوری ۱۳ دی‌ماه رأی خود مبنی بر عدم فسخ قرارداد واگذاری کشت و صنعت نیشکر را به این شرکت و سازمان خصوصی سازی ابلاغ کرد.
 
هیأت داوری با صدور رأی نهایی خود به نفع خصوصی سازی غلط شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نشان داد که آنچنان هم دغدغه رشد و رونق تولید و اشتغالزایی و... در مجموعه‌های استراتژیک را ندارد و با اینکار نمایندگان مجلس را به فکر تغییر ترکیب این هیأت انداخته است. با این حال امید داریم که هیأت داوری با رأی به فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه نشان دهد که هنوز هم می‌توان روی رأی آن برای حل مشکل خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار حساب کرد.

منبع: خبرگزاری دانسجو
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 29168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *