۰
۱
چرا وزارت نفت پاسخ درست نمی‌دهد؟

وزارت دروغ

جالب اینجاست که بیشتر جوابیه‌های وزارت نفت طی یک سال اخیر که با تکذیب خبرها و گزارش‌ها همراه بوده، مدتی بعد تأیید شده تا دوباره اداره کل روابط‌عمومی وزارت نفت به گوشه‌ای فرار کند.
وزارت نفت | میز نفت
وزارت نفت | میز نفت
وحید حاجی پور | وزارت نفت هفته گذشته در جوابیه‌ای به کم‌کاری خود در قبال پروژه‌های بهینه‌سازی واکنش نشان داده و نوشته است وقتی کسی نمی‌خواهد ببیند یا بشنود، چاره دیگری نیست. در این جوابیه عجیب که نشان بارزی از دست خالی این نهاد است، حتی شهامت اشاره به اعداد و ارقام دیده نمی‌شود.

برای درک بهتر عمق جوابیه وزارت نفت اشاره به چند نکته مهم ضروری به نظر می‌رسد.

1 - وزارت نفت طبق معمول، قصد دارد با فرار به جلوهایی که طی ماه‌های اخیر در بیانیه‌هایش موج می‌زند، این بار هم کوشیده این نکته را القا کند که ما هر چه توضیح می‌دهیم، برخی نمی‌خواهند بشنوند و ببینند. البته حق با این نهاد است چرا که اصولاً توضیحات کلی، بخش گویی و متأسفانه دروغگویی، موضوعی نیست که قابل پذیرش باشد و این ذات رسانه است که نمی‌تواند با دروغگویی‌ها و این‌گونه جوابیه‌ها کنار بیاید.

جالب اینجاست که بیشتر جوابیه‌های وزارت نفت طی یک سال اخیر که با تکذیب خبرها و گزارش‌ها همراه بوده، مدتی بعد تأیید شده تا دوباره اداره کل روابط‌عمومی وزارت نفت به گوشه‌ای فرار کند؛ مصادیق هم بسیارند که یکی از آنها موضوع کشف پوز بانکی در دفتر وزیر نفت بود و تا زمانی که وزارت اطلاعات آن را تأیید نکرده بود، وزارت نفت مدام تکذیب می‌کرد.

2 – کم‌کاری وزارت نفت در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی به‌قدری واضح و مبرهن است که اداره کل روابط‌عمومی این وزارتخانه، حتی نمی‌تواند به چند عدد ساده اشاره کند و رسانه‌ها را به آمار وزارت صمت حواله می‌دهد. چنانچه وزارت نفت معتقد است در این حوزه کم‌کاری نداشته، بهتر بود بجای کلی‌گویی و پاس دادن به وزارتخانه دیگر، عملکرد خود را ارائه دهد؛ عملکردی که بگوید چه برنامه‌ریزی صورت‌گرفته بود و وزارت نفت چند درصد از این برنامه ریزی‌ها را محقق کرده است. اگر وزارت نفت معتقد است طرح‌های بهینه‌سازی به کما نرفته است، حتی جسارت انتشار عملکرد وحشتناک خود در این باره را ندارد و در رسانه‌‌های خود، ترجیح می‌دهد اخبار رنگ‌آمیزی نرده‌های یک واحد بهره‌برداری را منتشر کند!

3 - در بخش دیگری از این جوابیه آمده است قطع برق به دلیل کمبود سوخت نبوده است؛ این هم دروغی دیگر که آدمی را به تعجب وامی‌دارد؛ فقط یک نمونه برای آنکه بدانیم وزارت نفت چگونه از پاسخ‌دادن منطقی طفره می‌رود و رسماً دروغ می‌گوید، کافی است؛ مدیرعامل نیروگاه ری در تاریخ 22 دی‌ماه در مصاحبه‌ای با تسنیم دلیل قطع برق تهران را نرساندن سوخت به این نیروگاه عنوان کرده است. بادرستانی در آن مصاحبه گفته بود نیروگاه ری به‌تنهایی دو تا سه ساعت برق پایتخت را می‌تواند در شبانه‌روز تأمین کند، در حال حاضر تمامی واحدهای نیروگاه ری به دلیل قطع گاز، تعطیل هستند و هیچ‌گونه فعالیتی ندارند!

4 – وزارت نفت، نهاد برای آنکه بگوید در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی کم‌کار نبوده است به چند تفاهم‌نامه اشاره کرده و نوشته است که به وظایف خود عمل کرده است؛ باید در پاسخ گفت البته که تفاهم‌نامه هیچ ارزش قانونی و ضمانت اجرایی ندارد و می‌توان روزانه صدها تفاهم‌نامه با شرکت‌های مختلف امضا کرد؛ نقطه اصلی آن است که چند درصد از این تفاهم‌نامه‌ها تبدیل به قرارداد شده و اجرایی شده است. ما می‌دانیم که عملاً هیچ کاری صورت نگرفته است ولی خب ازآنجاکه وزارت نفت عادت دارد، با فرافکنی و زدن برچسب به منتقدانش، خود را از همه کم‌کاری‌هایش مبرا کند، به دوکلمه بسنده می‌کنیم: «قالوا سلاما»!

در پایان، بد نیست بخشی از اظهارات رئیس هیئت‌مدیره انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی را در باره رها شدن بهینه‌سازی مصرف انرژی را مرور کنیم تا متوجه عمق ماجرا شویم. آرش نجفی در تاریخ 9 آبان به فارس گفته بود: شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی به یک دکور تبدیل شده است. متأسفانه وزارت نفت آیین‌نامه ماده 12 قانون رفع موانع تولید را به‌گونه‌ای تدوین کرد که طرح‌های بهینه‌سازی انجام نشود. الان هم حیاط خلوتی برای یاران وزیر نفت است که مثلاً مدیرانی را که می‌خواهند با حقوق بالا بازنشسته شوند چند ماه آخر خدمتشان به سمت مدیرعاملی شرکت بهینه‌سازی منصوب شده و بعد بازنشسته می‌شوند. باتوجه‌به این اتفاقات به عقیده من وزیر نفت با اراده قاطع برای بهینه نشدن مصرف انرژی تلاش می‌کند نه بهینه‌سازی مصرف انرژی. شما بگویید در 8 سال گذشته چه اتفاق واقعی در حوزه بهینه‌سازی مصرف رخ‌داده است؟ چقدر شدت مصرف انرژی را در کشور کاهش‌یافته است؟ آیا اصلاً کاهش داشته است؟

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: ما به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در چهار سال گذشته یکبار از طرف مدیرعاملان وقت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دعوت نشدیم تا درباره طرح‌های موجود و نحوه تعامل با یکدیگر برای انجام کارها گفت‌وگو کنیم. یکبار هم نتوانستیم با اینها ملاقات داشته باشیم. مگر ماده 12 قانون نمی‌گوید باید بخش خصوصی کار را پیش ببرد؟ پس چه اتفاقی افتاده است؟ خودشان با خودشان پروژه تعریف می‌کنند گویا این ماده 12 را برای خودشان خصوصی کردند؛ لذا واقعاً شرکت ملی بهینه‌سازی کم‌کارترین شرکت صنعت نفت است.
 
 
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 29231
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خداييش اگر وكيلي رييس بهينه سازي بود بازهم به اين شركت گير ميداديد. ضمنا از ايات قرآن هم استفاده نكني (قالو سلاما) . حرف خودتان را بزنيد