۰
پاسخ زنگنه به اظهارات روحانی

مشکل صادرات گاز، سیاست خارجی است!

زنگنه وزیر نفت در حالیکه مشکل اصلی صادرات گاز را نبود سیاست خارجی مناسب برای توسعه روابط با همسایگان اعلام می کرد، گفت که ترکمنستان آمادگی و توانایی لازم برای تامین و صادرات گاز به ایران را ندارد.
مشکل صادرات گاز، سیاست خارجی است!
به گزارش میز نفت، در حالی که حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت در امور گاز چند روز پیش اعلام کرده بود که که مذاکره با ترکمنستان برای واردات گاز از این کشور ادامه دارد، بیژن زنگنه وزیر نفت به نوعی این مساله را رد می‌کند. او در گفتگو با بازار می گوید که ترکمنستان قادر به تامین  و صادرات بخشی از گاز مورد نیاز ما نبوده و به همین دلیل امکان واردات از این کشور وجود ندارد.

  این گفته در حالی از سوی سکاندار نفتی کشور مطرح می شود که غفلت از این فرصت موجب شده تا این کشور از طریق خط لوله تاپی گاز خود را بیرون از مرزهای ایران به هندوستان صادر کند.  او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از گازوییل بی کیفیت در کشور اعتراف کرده و می گوید که میزان تولید گازوییل یورو ۴ محدود است و کفاف کل کشور را نمی دهد. متن کامل گفتگوی بازار با بیژن زنگنه  وزیر نفت را در ادامه می‌خوانید:

*  رییس جمهور به تازگی اعلام کرده که در صادرات گاز عقب هستیم. دلیل محقق نشدن انتظارات رییس جمهور در این حوزه چیست؟
برای صادرات نیاز به سیاست‌ خارجی برای توسعه روابط با همسایگان داریم. دلیل عدم موفقیت در صادرات ناکامی در سیاست گذاری خارجی است.

* مصرف بالای انرژی دربخش خانگی طی هفته های گذشته چالش های متعددی را برای سایر بخش‌ها از جمله صنایع و نیروگاه ها ایجاد کرده در حالیکه به زعم بسیاری واردات گاز ترکمنستان تا حد زیادی می توانست این مشکلات را حل کند. با توجه به کبود گازی که در کشور وجود دارد آیا برنامه ای برای واردات گاز ترکمنستان داریم؟
ترکمنستان آمادگی و توانایی لازم برای صادرات گاز به ایران را نداشته اند و مشکل اصلی از طرف آنها بوده و ایران هیچ کوتاهی در این زمینه نکرده است.

* در حال حاضر برخی از کارشناسان مدعی هستند که دولت گازوییل با کیفیت را صادر و گازوییل بی کیفیت را در داخل مصرف می کند. همین مساله منجر به بروز آلودگی در کشور شده است. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
متعهد هستیم که در شهرهای بزرگ گازوییل با کیفیت مناسب و دارای استاندارد یورو ۴ تامین کنیم. اما میزان گازوییل استاندارد یورو ۴ به اندازه نیاز کل کشور نیست و ناچاریم بخشی از نیاز کشور را از گازوییل بی کیفیت تامین کنیم.
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 29262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *