۱
بحران بزرگ در شرکت‌های نفتی

رشد بدهی‌ها، کابوس غول‌ها

پس از سقوط بی‌سابقه تقاضای نفت در سال گذشته، شرکت‌های بزرگ نفتی با بدهی‌های هنگفتی روبرو شده‌اند و آن‌ها تا سال‌ها باید برای بازپرداخت بدهی‌های خود تلاش کنند.
رشد بدهی‌ها، کابوس غول‌ها
میز نفت | اگرچه سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شده است، اما همچنان سایه سال کابوس وار ۲۰۲۰ میلادی بر سر این صنعت سنگینی می‌کند. مدیران غول‌های نفتی در هفته جاری بر کاهش چشمگیر هزینه‌ها و تلاش برای کاهش بدهی‌ها با بهبود تدریجی قیمت نفت خام تاکید کردند. قیمت هر بشکه نفت خام در حال حاضر به بیشترین مقدار در یک سال اخیر رسیده است. 
 
شرکت رویال داچ شل در پنج شنبه گذشته گزارش عملکرد سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی خود را منتشر کرد. این گزارش نیز همانند سایر غول‌های نفتی ناامیدکننده بود.  همانند سایر شرکت‌های بزرگ نفتی، این غول انگلیسی_هلندی جریان نقدی و درآمد خالص ناامیدکننده‌ای را برای سهامداران منتشر کرد.
 
گرچه قیمت نفت خام در ماه‌های پایانی سال گذشته افزایش یافت، اما تاثیر آن بر شاخص‌های مالی شرکت رویال داچ شل اندک بوده است. در اکثر مناطق دنیا سیاست قرنطینه ادامه دارد و و شاهد کاهش قابل توجه مصرف سوخت هستیم. پالایشگاه‌ها و پمپ‌های بنزین در اکثر مناطق دنیا با کاهش قابل توجه فروش و افت حاشیه‌های سود روبه‌رو هستند.

شرکت‌های نفتی در شرایط کنونی بر روی دفاع از شرایط کنونی تمرکز کرده‌اند. با وجود عبور قیمت هر بشکه نفت برنت از مرز ۶۰ دلار این شرکت‌ها تمایلی به بهره گیری از فرصت به وجود آمده در بازار ندارند. کریستین مالیک، تحلیلگر موسسه جی پی مورگان می‌گوید: شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا همچنان با پیامدهای همه گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. جریان نقدی این شرکت‌ها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان ناامید کننده و اندک بوده است. اما به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد بهبود شرایط باشیم.

پس از سقوط بی‌سابقه تقاضای نفت در سال گذشته، شرکت‌های بزرگ نفتی با بدهی‌های هنگفتی روبرو شده‌اند و آن‌ها تا سال‌ها باید برای بازپرداخت بدهی‌های خود تلاش کنند. غول‌های نفتی در ماه‌های اخیر میلیاردها دلار از دارایی‌های خود را واگذار کرده‌اند. صدها هزار نفر از کارکنان این شرکت‌ها نیز اخراج شده‌اند.

تعداد زیادی از طرح‌های در حال اجرای آن‌ها نیز متوقف شده و پرداخت سود به سهامداران کاهش چشمگیری داشته است.به همین دلیل پیش‌بینی‌های کارشناسان نشان می‌دهد در سال‌های آینده شاهد سقوط میزان تولید نفت و گاز به دلیل کاهش سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف و توسعه باشیم.

شرکت اکسون نیز راهبردهای رشد خود را کنار گذاشته است. هزینه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت به کمترین میزان در یک دهه اخیر کاهش یافته است و آن‌ها در نظر دارند تا در ۵ سال آینده ۵۰ میلیارد دلار از بودجه سرمایه‌گذاری خود بکاهند.

 دارن وودز، مدیر عامل اکسون می‌گوید: ما برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را بر اساس شرایط بازار تغییر خواهیم داد و اولویت کنونی ما، بازپرداخت بدهی‌هاست. هزینه سرمایه‌گذاری شرکت آمریکایی شورون نیز به پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته و برابر با ۵۰ درصد میزان سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۴ رسیده است. 

این غول نفتی که دفتر مرکزی آن در ایالت کالیفرنیا قرار دارد، در نظر دارد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در سازند شیل منطقه پرمین متوقف کند. در یک دهه گذشته، این منطقه کلید رشد شاخص‌های شرکت شورون بوده است. اما با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا شرایط دگرگون شده است.

از سوی دیگر، شرکت بی پی در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، هرچند این عدد پایین‌ترین میزان در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. اما اخبارخوبی نیز برای سرمایه‌گذاران به گوش می‌رسد.
 
شرکت شل وعده داده تا سود اعلام شده پرداختی به سهامداران خود را در فصل نخست سال جاری ۴ درصد افزایش دهد.  شرکت اکسون که برای اولین بار در چهل سال اخیر با زیان روبرو شده است، اعلام کرده همچنان سومین شرکت در فهرست اس اند پی ۵۰۰ در بخش سود پرداختی خواهد بود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد همه شرکت‌های بزرگ نفتی در سه ماهه چهارم سال گذشته با کاهش شدید جریان نقدی روبرو بوده‌اند.  در دو هفته آینده، شرکت‌های توتال فرانسه و انی ایتالیا نیز گزارش‌های مالی خود را منتشر خواهند کرد. 

 توتال در رویارویی با بحران کنونی ویروس کرونا نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته است. این شرکت در نظر دارد تا سود قابل توجهی به سهامداران خود پرداخت کند. رشد تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۱ میلادی همراه با توسعه سهم در بازار انرژی‌های پاک در دستور شرکت توتال قرار دارد. 

اگر روند رشد قیمت نفت در سال جاری تداوم یابد، چشم انداز عملکرد غول‌های نفتی بهبود خواهد یافت. افزایش تدریجی قیمت نفت مهم‌ترین خبر برای شرکت‌های نفتی و سهامداران آن‌هاست. صنعت نفت در حوزه‌های پالایش و بازاریابی فرآورده‌های نفتی با چالش‌هایی روبرو است. اما همه با امیدواری به آینده می‌نگرند.

بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است.


نویسندگان: کوین کرولی و لورا هورست
منبع:  Bloomberg
مترجم: محسن داوری
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب: 29341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *