۰
چگونگی ظهور پتروسینما

نگاهی به تأثیر غول‌های نفتی بر صنعت فیلم

شرکت‌های نفتی ایالات متحده تاکنون حدود 300 هزار فیلم ساخته اند. هرچند در مورد ابعاد نقش آفرینی آنها در رسانه ها باید مطالعات گسترده تری انجام گردد.در مقالات این کتاب، مثال‌های مختلف و جذابی در مورد تلاش صنعت برای تأثیرگذاری بر جامعه ارائه شده است.
نگاهی به تأثیر غول‌های نفتی بر صنعت فیلم
میز نفت | صنعت نفت از اوایل قرن بیستم میلادی ظرفیت گسترده فیلم و سینما را درک کرد و تلاش کرد تا با تولید فیلم‌های سینمایی بر جامعه تأثیر بگذارد.

در کتاب جدید «پتروسینما» که توسط اساتید دانشگاه مارتین لوتر هالویتن برگ و دانشگاه استکهلم منتشر شده، روابط غول‌های صنعت نفت و گاز با صنعت فیلم‌سازی نشان‌داده‌شده است.

در این کتاب با نگاهی به فرازوفرودهای روابط آشکار و پنهان دو طرف، ابعاد تأثیرگذاری شرکت‌های بزرگ نفتی بر فیلم‌های سینمایی در قرن بیستم میلادی نشان‌داده‌شده است.بدون نفت، هیچ فیلمی وجود نداشت. در سال ۱۹۱۰ میلادی، شرکت‌هایی نظیر استاندارد اویل، شل و بریتیش پترولیوم پول‌های هنگفتی برای تولید فیلم‌های سینمایی به صنعت سینما تزریق کردند.

در آن سال‌ها، از فیلم‌های سینمایی برای آموزش و یا ساخت مستندهای تاریخ شرکت‌ها استفاده می‌شد. اما به‌تدریج ظرفیت عظیم صنعت سینما مشخص شد. 

بدین ترتیب به‌سرعت شاهد تغییر مهره‌های بازی بودیم. در سال ۱۹۳۲ میلادی، فیلم «داستان نفت» اکران شد. این فیلم نخستین اثر ساخته شده با هدف اطلاع‌رسانی در مورد صنعت نفت بود.

پرفسور پاتریک وندراو، متخصص رسانه از دانشگاه ام ال یو که با همکاری پرفسور مارینا داهلکویست از دانشگاه استکهلم این کتاب را تدوین کرده، می‌گوید: این فیلم‌ها به‌صورت گسترده در سینماها به نمایش درمی‌آمد. همچنین در مدارس و رویدادهای عمومی شاهد نمایش آنها بودیم.

در قرن بیستم میلادی، غول‌های نفتی نظیر شل فیلم‌هایی در بخش‌های سینمایی خود و از فیلم‌های کوتاه تجاری تا فیلم‌های آموزشی و سرگرمی کننده و مستندهای تاریخی تولید کردند.

وندراو می‌گوید: موضوع اصلی این فیلم‌ها، نقش نفت در مدرن شدن جوامع غربی بود. نفت بنیان زندگی مدرن در بسیاری از کشورها و حتی کشورهای فاقد چاه‌های نفت بوده است. محصولات پلاستیکی، دارو و خودروهای شخصی همگی وابسته به نفت هستند.

ایده اصلی فیلم‌های مورد حمایت غول‌های طلای سیاه، وابستگی همه‌جانبه دنیای امروز به نفت بوده و آنها به دنبال توسعه این ایده بودند که بدون نفت دستیابی به زندگی راحت و رفاه ممکن نیست.شرکت‌هایی نظیر جنرال الکتریک و کروپ با ایجاد آرشیو فیلم، محصولات خود را به‌صورت رایگان در اختیار مدارس و دانشگاه‌ها قرار می‌دادند.

بر اساس یک مطالعه، شرکت‌های نفتی ایالات متحده تاکنون حدود 300 هزار فیلم ساخته اند. هرچند در مورد ابعاد نقش آفرینی آنها در رسانه ها باید مطالعات گسترده تری انجام گردد.در مقالات این کتاب، مثال‌های مختلف و جذابی در مورد تلاش صنعت برای تأثیرگذاری بر جامعه ارائه شده است.

این شرکت‌ها علاوه بر تأمین مالی ساخت هزاران فیلم، مراکزی نظیر «انجمن نفت آمریکا» را تأسیس کردند. تأثیر شرکت استاندارد اویل بر دیسنی و استودیوهای کلاسیک هالیوود نیز بسیار گسترده بوده است.
 
 
دوپینگ صنعت نفت با ابزار فیلم
 
شرکت‌های نفتی با ابزار فیلم و سینما توانستند پس از جنگ جهانی دوم، اقتصاد جهانی را بر پایه سوخت‌های فسیلی بنیان‌گذاری کنند.در این کتاب خواندنی، روابط نزدیک صنعت نفت و رسانه‌های مدرن به‌ویژه سینما مورد بررسی همه‌جانبه‌ای قرار گرفته است.

در دهه 1920 میلادی، شرکت‌های تولیدکننده نفت نظیر استاندارد اویل، رویال داچ شل، کونوکوفیلیپس و استات اویل از فیلم برای آموزش و تحقیقات، ایمنی، نمایش مراحل فرآیند و یا تبلیغات بهره می‌بردند.

این فیلم‌های ساخته شده با حمایت شرکت‌های نفتی یا صنعتی شامل فیلم‌های مستند، آموزشی و تجاری بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر بودند تا تصویری جدید از عملیات اکتشاف در رسانه‌ها با پشتوانه فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنند. هم‌اکنون نیز شرکت‌های نفتی حامی ساخت فیلم‌های صنعتی و آموزشی هستند.

در این کتاب 11 مقاله به مخاطبان ارائه شده که عبارت‌اند از:
 
1. فیلم‌های سفارشی در صنعت اکتشاف و تولید نفت. پاتریک وندراو. دانشگاه استکهلم سوئد
 
2. استاندارد اویل، دیسنی و گلدن گیت. سوزان اوهمر. دانشگاه نوتردام
 
 3. پیوند نفت و هالیوود، نقشه راه افزایش مصرف نفت با فرهنگ تصویر. مارینا داهلکویست. دانشگاه استکهلم. سوئد
 
4. فیلم‌های صنعتی و سیاست دیده شدن. برایان آر. ژاکوبسون. دانشگاه تورنتو. کانادا
 
5. گسترش آپارتاید، فیلم‌های مستند در خدمت آپارتاید. ژاکوب می‌نگارد. دانشگاه بریستول.
 
6. انجمن نفت آمریکا، حمایت از ساخت فیلم‌های سینمایی در جهت روابط عمومی. جرمی دابلیو. والر
 
7. پروپاگاندای نفتی، جنگ جهانی برای سلطه بر نفت و منافع شرکت‌های نفتی. جرج والر. دانشگاه ایندین
 
8. کشف ایران نوین در فیلم‌های نفتی. نگار متحده . دانشگاه دوک ایالات متحده
 
9. ایجاد شرکای تجاری در جهت پیشرفت. روابط عمومی شرکت شل در استقلال نیجریه. روتور کلنجار. انستیتوی صدا و تصویر هلند
 
10. زیبایی شناسی نفتی، غول بی پی و تولیدات هنری. پاتریک روسل. آرشیو ملی انگلیس
 
1. زندگی هندی ها در آینه فیلم‌های نفتی، از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ میلادی. راوی واسودیوان. هند
 
 
این کتاب را می توان سرآغازی برای مطالعات و پژوهش های بعدی دانست.
 
 
منبع: www.eurekalert.org
مترجم: محسن داوری

 
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 29467
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *