۰
تشدید رقابت روسیه و آمریکا

سلاح «گازی» مسکو برای شکست تحریم‌ها

در حالی که امریکایی‌ها قصد دارند با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، این کشور را در مخصمه قرار دهند، اما مسکو با سرعت‌دادن به پروژه‌های گازی خود درصدد خنثی‌کردن تحریم‌هاست.
سلاح «گازی» مسکو برای شکست تحریم‌ها
میز نفت | شرکت نواتک روسیه به عنوان دومین تولیدکننده گاز این کشور، در زمستان امسال چهارمین واحد تولید ال. ان. جی خود را در یامال راه‌اندازی کرد. هر یک از واحد‌های پروژه ال. ان. جی یامال حدود ۵/۵ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه دارند. این پروژه رویایی مسکو در مناطق یخ‌زده و قطبی روسیه و با حمایت همه‌جانبه ولادیمیر پوتین ساخته شده است.

پروژه یامال را می‌توان مهم‌ترین رقیب گاز شیل ایالات متحده در بازار جهانی گاز طبیعی دانست. تاکنون سه واحد از پروژه ال. ان‌جی یامال با هزینه ۲۷میلیارد دلار راه‌اندازی شده است. نخستین واحد پروژه یامال در دسامبر سال ۲۰۱۷میلادی راه‌اندازی شد. دومین واحد نیز در جولای سال ۲۰۱۸ و سومین واحد در دسامبر همان سال به مدار آمد؛ این سه واحد در مجموع ۵/ ۱۶ میلیون تن ظرفیت سالانه تولید ال. ان. جی دارند.

شرکت نواتک ۱۵شناور یخ‌شکن نیز برای بازکردن انتقال تانکر‌های حامل ال. ان. جی از پایانه یامال به سراسر دنیا خریداری کرده است. این پروژه در دوره تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه به ویژه پس از بحران سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه تکمیل شده و شرکت نواتک با راه‌اندازی پروژه یامال، خود را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ال. ان. جی دنیا تبدیل کرده است.

چهارمین واحد پروژه یامال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و اشکالات فنی در خط لوله‌های انتقال گاز ساخته شده در مناطق قطبی با تأخیر راه‌اندازی شده است. البته طراحی و مهندسی این پروژه از سوی شرکت‌های روسی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از سوی دیگر، روس‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی پروژه ال. ان. جی اوبسک را راه‌اندازی خواهند کرد که این پروژه از ۵میلیون تن ظرفیت سالانه تولید ال. ان. جی برخوردار است. شرکت نواتک در نظر دارد تا در سال ۲۰۳۰ میلادی ظرفیت تولید ال. ان. جی خود را به ۷۰ میلیون تن برساند.

پروژه قطبی شماره ۲ شرکت نواتک ۸/ ۱۹ میلیون تن ظرفیت خواهد داشت که عملیات ساخت این پروژه در سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز خواهد شد. رهبران کرملین امیدوارند تا در سال ۲۰۳۵ میلادی ظرفیت تولید ال. ان. جی خود را به ۸۰ تا ۱۴۰ میلیون تن در سال برسانند. اگر این چشم‌انداز عملی شود، آن‌ها می‌توانند به رقیب اصلی دو کشور قطر و استرالیا به عنوان رهبران بازار ال. ان. جی تبدیل شوند.

با قیمت پایین نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی و افول شدید قیمت ال. جی، هم‌اکنون در بازار آسیا هر یک میلیون بی‌تی یو گاز طبیعی حدود ۳ دلار معامله که این عدد کمترین میزان قیمت گاز در دو دهه اخیر محسوب می‌شود. با توجه به هزینه‌های هنگفت ساخت واحد‌های تولید ال. ان. جی در مناطق قطبی، روس‌ها برای بازگشت سرمایه خود باید زمان بیشتری انتظار بکشند.

پوتین پس از آغاز تحریم‌های سال ۲۰۱۴ ایالات متحده دستور داد تا تأمین منابع مالی پروژه یامال از منابع داخلی انجام شود. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه بخشی از هزینه‌های این پروژه را تأمین کرده است. دولت روسیه نیز بخشی از بودجه مورد نیاز را تأمین کرده و همچنین روس‌ها برای تکمیل این پروژه میلیارد‌ها دلار اوراق قرضه منتشر کرده‌اند. این اوراق ۱۵ساله از سوی صندوق توسعه ملی روسیه بازپرداخت آن تضمین شده است. سرمایه‌گذاری عظیم کرملین در پروژه‌های ال. ان. جی قطبی نشان می‌دهد که این طرح‌ها در آینده اقتصاد روسیه نقشی کلیدی دارند.


۴ عامل کلیدی طرح‌ها

نخست اینکه پروژه‌های صنعت نفت و گاز روسیه در حال انتقال به سمت مناطق قطبی هستند. بسیاری از میادین نفت و گاز کنونی روسیه در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، اما میادین قرار گرفته در مناطق قطبی همچنان دست نخورده باقی مانده‌اند.

نکته دوم این است که پوتین از سال‌ها پیش تلاش کرده است تا کشورش را به یک ابرقدرت انرژی به ویژه در صنعت گاز طبیعی تبدیل کند، البته روس‌ها در صنعت ال. ان. جی چند دهه غیبت داشتند و صادرات گاز از طریق خطوط لوله را در دستور کار خود قرار داده بودند.

سومین نکته این است که روس‌ها تلاش می‌کنند تا سهم خود در بازار گاز آسیا را توسعه دهند. روس‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی قراردادی ۳۰ساله به ارزش ۴۰۰میلیارد دلار برای ساخت خط لوله قدرت سیبری و انتقال گاز به چین امضا کردند. در یک دهه فرارو، قاره آسیا از بالاترین رشد اقتصادی دنیا برخوردار خواهد بود.

چینی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده انرژی دنیا در نظر دارند تا سهم گاز طبیعی در سبد انرژی خود را در افق سال ۲۰۳۰ میلادی از ۶درصد به ۱۵ درصد افزایش دهند. روسیه با ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، پروژه‌های تولید و انتقال نفت خام و گاز را به بازار‌های آسیایی توسعه داده است. میادین قطبی، مهم‌ترین تأمین‌کننده این طرح‌های صادراتی خواهد بود.

چهارمین عامل توسعه‌دهنده منابع نفت و گاز قطبی، تلاش برای کنارگذاشتن هژمونی دلار در بازار‌های انرژی است. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز دنیاست و یکی از واردکنندگان بزرگ کالا و خدمات دنیا محسوب می‌شود.

لیونید میخلسون، مدیرعامل شرکت نواتک اعلام کرده فروش ال. ان. جی به چین، مهم‌ترین برنامه ما در سال‌های آینده خواهد بود. با این اقدام شاهد بی‌نیازی به استفاده از دلار در مبادلات روس‌ها و بی‌اثر کردن تحریم‌های کاخ سفید خواهیم بود. مسکو در مبادلات خود با چین، هند و حتی کشور‌های عربی تلاش می‌کند تا استفاده از دلار را کنار بگذارد. هرچند این راهبرد دشواری‌های مختلفی برای بانک‌های عامل خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نواتک می‌گوید: جنگ تجاری ایالات متحده و چین باعث سرعت بخشیدن به این فرآیند شده است. این راهبرد در سال ۲۰۱۴میلادی و پس از تحریم صنعت روسیه توسط غرب مورد آزمون قرار گرفته و در آن سال، شرکت گازپروم نفت، محموله‌های نفت خود را با یوان چین و روبل روسیه به فروش رساند. با این اقدام وابستگی به دلار کاهش یافت.


منبع: com. oilprice. www
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 29532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *