درباره جدیدترین شاخص نفتی

نفت شاخص موربان، در مسیر موفقیت

13 فروردين 1400 ساعت 21:43

شرکت ادنوک در سال آینده میلادی، روزانه یک میلیون بشکه نفت بر اساس شاخص موربان در بازار نفت ابوظبی عرضه می کند. بدین ترتیب رقابت میان این شاخص و شاخص های برنت و WTI وارد مرحله جدیدی خواهد شد.


میز نفت | در شرایطی که غول های بزرگ نفتی آمریکا با شرایط دشواری به دلیل کاهش تقاضای نفت، مشکلات مربوط به تامین سرمایه و یا ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند، شرکت های ملی نفتی خاورمیانه با مشکلات کمتری روبرو هستند.

اکثر سرمایه‌گذاران از آغاز خصوصی سازی شرکت نفتی آرامکو سعودی با ارزش گذاری ۲ تریلیون دلار آگاه هستند. البته یک غول نفتی دیگر خاورمیانه نیز ممکن است به زودی سهام خود را واگذار کند: شرکت ادنوک امارات متحده عربی. این شرکت اماراتی که با کاهش تقاضای نفت و گذار جهانی به انرژی های پاک تر روبرو شده است، تلاش می کند تا بیشترین ارزش را از منابع نفتی خود به دست آورد.

آن ها چندی پیش یک شاخص جدید با نام نفت موربان برای رقابت با شاخص‌های WTI و برنت معرفی کردند. این شاخص در قراردادهای فروش نفت سلف مورد استفاده قرار می گیرد و یک رقیب بالقوه برای شاخص نفت خاورمیانه محسوب می شود. این شاخص هم اکنون در بورس نفتی ابوظبی در خرید و فروش ها استفاده می شود.

موربان یک نفت شیرین سبک با درجه گرانروی API ۳۹.۹ و گوگرد ۰.۷۸ درصد است. رهبران ابوظبی امیدوارند تا شاخص موربان بتواند به شاخص تجارت نفت خاورمیانه تبدیل شود. هم اکنون ۲۰ درصد نفت دنیا از خاورمیانه تامین می شود. بیش از ۵۰ درصد تولید نفت شرکت ادنوک امارات با شاخص موربان قیمت گذاری و عرضه می شود. این شاخص جایگزینی برای شاخص نفت عمان در بورس کالای دوبی است که توسط موسسه اس اند پی گلوبال پلاتس اداره می شود.

بزرگترین تولیدکنندگان نفت خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق به صورت سنتی نفت خود را بر اساس شاخص های خارجی سایر مناطق دنیا قیمت گذاری می کنند. دولت های عربی معمولاً نفت خود را مستقیماً به پالایشگران و یا شرکت های بین المللی دارای سهم در میادین نفتی کشورشان می فروشند. البته در قراردادهای فروش آنها این نکته ذکر شده که امکان فروش مجدد این محموله ها در بازار سلف وجود ندارد.

ابوظبی امیدوار است که با کنترل قیمت نفت موربان بتواند منافع سرمایه گذاران و معامله گران را در بازار بین المللی نفت تامین کند. هدف اصلی آنها این است که نفت خود را برای پالایش گران آسیایی جذابتر کنند. تولیدکنندگان نفت برای رقابت در این منطقه و کسب سهم بازار بیشتر رقابت فشرده ای دارند. در سایه تلاش های دولت های غربی برای کنارگذاشتن تدریجی نفت خام، آینده بازار های نفت در منطقه آسیا خواهد بود.

پس از فروش این محموله‌ها، نفت موربان به وسیله خط لوله به فجیره منتقل می شود. این منطقه در سواحل دریای عمان با بازارهای جهانی نفت مرتبط است. برای حمایت از این شاخص تجارت نفت، شرکت ادنوک یک میلیارد دلار جهت ساخت مخازن ذخیره سازی نفت به ظرفیت ۴۰ میلیون بشکه در منطقه فجیره هزینه کرده است.

با افزایش ظرفیت ذخایر ذخیره‌سازی نفت شرکت ادنوک، این بندر می تواند نفت مورد نیاز برای مدیریت شرایط اضطراری و شوک های عرضه را در اختیار داشته باشد. در واقع در بندر فجیره، نفت کافی موربان برای تامین نیاز دنیا و رقابت با شاخص های WTI و برنت وجود دارد.

شرکت ادنوک در سال آینده میلادی، روزانه یک میلیون بشکه نفت بر اساس شاخص موربان در بازار نفت ابوظبی عرضه می کند. بدین ترتیب رقابت میان این شاخص و شاخص های برنت و WTI وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
 
آیا معامله گران برای استفاده از شاخص موربان آماده هستند؟
بزرگترین ریسک کنونی این است که معامله گران نفت به شدت محتاط و ریسک گریز هستند. آنها از هر گونه تغییر به ویژه در زمانی که معتقدند عرضه و تقاضای نفت مناسب است، خودداری می‌کنند. به همین دلیل مدیران پلاتس برای حفظ ثبات در بازار نفت دوبی، خواهان عرضه تدریجی نفت با شاخص جدید هستند.

شاخص موربان باید با رقبای منطقه‌ای خود نیز رقابت داشته باشد. همچنین این این احتمال وجود دارد که افزایش عرضه نفت در بازار ابوظبی، تنش هایی را با اوپک به دلیل تلاش آنها برای متوازن کردن عرضه و تقاضا توسط این سازمان به وجود آورد. رهبران امارات متحده عربی برای برطرف کردن این این نگرانی ها اعلام کرده‌اند شاخص موربان بر تصمیم های اوپک و یا توانایی این سازمان برای ثبات قیمت های نفت، تاثیری نخواهد گذاشت.

از هم اکنون نمی‌توان در مورد موفقیت این شخص نفتی جدید پیش بینی کرد. اما نشانه های اولیه نسبتا امیدوارکننده هستند. در روز دوشنبه گذشته، قیمت هر بشکه نفت معامله شده با شاخص جدید موربان در بورس نفتی ابوظبی به ۶۳.۹ دلار رسید. در این روز در مجموع ۶.۳ میلیون بشکه نفت با شاخص موربان معامله شد.

تعدادی از کارشناسان معتقدند موربان می‌تواند به جایگاه بالاتری در بازار دست یابد. پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال در گفت و گو با سی ان بی سی می گوید: مقدار نفت عرضه شده با این شاخص جدید ممکن است به سرعت از شاخص های رقیب پیشی بگیرد.

وی افزود: ما شاهد توسعه سهم بازار این شاخص بوده‌ایم. با افزایش اعتماد معامله‌گران و تغییر در بازار سنتی نفت به سوی بازارهای آزاد من معتقدم که اقتصاد جهانی و اقتصاد منطقه خلیج فارس به دستاوردهای بزرگتری دست خواهد یافت.
 
 
نویسنده: الکس کیمانی
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری


کد مطلب: 29610

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/29610/نفت-شاخص-موربان-مسیر-موفقیت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir