۰
درباره مدیرعامل شرکت اکسیدنتال آمریکا

زنی برای اداره یک غول نفتی

آلیسا لوکاش، تحلیلگر ارشد صنعت شیلد در موسسه مشاوره ریستاد انرژی می گوید: هلوب با دیدگاهی بلندمدت و انعطاف پذیری تلاش می کند تا دیدگاه سنتی نسبت به فعالیت های صنعت نفت را تغییر دهد.
ویکی هلوب | میز نفت
ویکی هلوب | میز نفت
میز نفت | در مارس ۲۰۱۶ میلادی، ویکی هلوب به عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی اکسیدنتال پترولیوم انتخاب شد. در آن شب، وی در حال صرف شام با تعدادی از سرمایه‌گذاران در یکی از کنفرانس های انرژی در شهر نیواورلئان بود. کمی عصبانی به نظر می‌رسید. سرمایه گذاران در آن نشست، دور یک میز نیم دایره نشسته بودند و به نظر می رسید آنها در یک جلسه هیات مدیره و نه یک ضیافت شام حاضر هستند. 

خانم هلوب به خوبی با جزئیات فعالیت های شرکت اکسیدنتال پترولیوم در سازند نفت و گاز پرمین آشنا بود. خانم هلوب با قاطعیت اعلام کرد که یک مدیر مجرب در صنعت نفت محسوب می شود. او نخستین زنی است که در صنعت مردانه نفت و گاز توانسته است به مدیرعاملی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی ایالات متحده منصوب شود. 

او چند دهه تجربه در حوزه اکتشاف و تولید دارد و همواره در صنعت نفت حضور داشته است. ویکی هلوب از پایین ترین سطح شغلی به مدیرعاملی شرکت اکسیدنتال پترولیوم رسیده است. اکثر مدیران عامل شرکت های نفتی ایالات متحده نمی‌توانند ادعا کنند که مسیری مشابه خانم هالوب را در سال‌های گذشته پیموده اند.

از دارین وودز، مدیر عامل شرکت اگزون موبیل تا مایک ویرث، مدیر عامل شورون، شاهد فعالیت های افرادی در سمت مدیر عاملی هستیم که بیشتر سوابق آنها در حوزه پالایش و یا بازاریابی محصولات نفتی بوده است. او را باید یک مدیر نفتی تمام عیار دانست. وی از رشته مهندسی معدن از دانشگاه آلاباما در سال ۱۹۸۱ میلادی فارغ التحصیل شده است. پس از فارغ التحصیلی، بلافاصله وی برای کار بر روی یک دکل نفتی عازم می سی سی پی شد. 

وی کار خود را با شرکت سیتیز سرویس آغاز کرد و یک سال بعد روانه شرکت اکسیدنتال پترولیوم شد. وی از آن سال تاکنون و به مدت چهار دهه، در استخدام شرکت اکسیدنتال پترولیوم بوده است. 

خانم هلوب در چارچوب فعالیت‌های اکتشاف و تولید شرکت اکسیدنتال روانه کار در کشورهای مختلف دنیا نظیر ونزوئلا، روسیه و اکوادور نیز شده است.  پس از بازگشت به ایالات‌متحده، خانم هلوب، مسئول بخش توسعه در سازند ماسه ای پرمین در غرب تگزاس شد. در این منطقه دکل های نفتی با حفاری چند هزار متری زمین به دنبال استخراج نفت و گاز از صخره های متخلخل شیل هستند.

خانم هلوب در دوره خوبی روانه تگزاس شد. در آن سال‌ها، فناوری‌های حفاری شیل پیشرفت زیادی کرده بود و سازنده پرمین به داغ ترین منطقه تولید نفت دنیا تبدیل شده بود. اخبار شوک آور تولید از این منطقه، صنعت نفت دنیا را بهت زده کرده بود.
 
تجارب خانم هلوب در پروژه های اکتشاف و تولید باعث شد تا به یکی از گزینه‌های تصدی مشاغل مدیریتی این شرکت تبدیل شود. در سال ۲۰۱۶ میلادی استیفن وازن، مدیرعامل پیشین شرکت اکسیدنتال پترولیوم بازنشسته شد. بدین ترتیب خانم هلوب به نخستین زنی تبدیل شد که مدیر عاملی یک شرکت بزرگ نفت و گاز و ایالات متحده را برعهده گرفته است. 

شخصیت مدیریتی و توانایی‌های فنی خانم هلوب باعث شد تا بتواند به موفقیت های قابل توجهی دست یابد. وی حوزه های بالادستی صنعت نفت و گاز را به خوبی می شناسد و دیدگاه روشنی نسبت به آینده صنعت نفت دارد. پس از رکود شدید قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی، خانم هلوب با مسیر دشواری روبرو بود. کاهش شدید قیمت نفت، منجر به تلاش شرکت ها برای کاهش هزینه ها، مدیریت دارایی ها و بهبود کارایی عملیات شد.

میمی سوارتز، از نویسندگان ماهنامه تگزاس در گزارش ماه گذشته خود در مورد عملکرد خانم هلوب می نویسد: او به سرعت تلاش کرد تا تغییراتی کلیدی در شرکت اکسیدنتال پترولیوم ایجاد کند. فقط دو سال پس از آغاز فعالیت به عنوان مدیرعامل این شرکت، او سفر هایی فشرده به پاریس، اوماها و نبراسکا انجام داد تا بتواند سهام یکی از رقیبان خود یعنی شرکت آنادارکو را به ارزش ۳۸ میلیارد دلار تصاحب کند. این عدد بیش از نیمی از ارزش تجاری شرکت اکسیدنتال در آن زمان بود. شرکت آنادارکو دارای مالکیت مناطق پهناوری در سازند پرمین بود. بدین ترتیب شرکت اکسیدنتال توانست سهم خود را در میادین نفت و گاز این منطقه افزایش چشمگیری دهد. 

 در سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت اکسیدنتال پترولیوم با بزرگترین نقطه ضعف خود یعنی افزایش بدهی ها رو به رو شد. در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز آغاز هم گیری به یک چالش بزرگ برای صنعت نفت با سقوط قیمت نفت، کاهش تقاضا و از دست رفتن درآمدهای شرکت های این حوزه تبدیل شد. 

شرکت اکسیدنتال پترولیوم همچنان در حال واگذاری بخش هایی از دارایی های خود برای تسویه بدهی ها است. خانم هلوب برخلاف بسیاری از مدیران ارشد نفتی، تمایل زیادی به انجام تغییرات بزرگ دارد.
حوزه تغییر اقلیم به عنوان بزرگترین چالش صنعت نفت دنیا شناخته می شود و شرکت اکسیدنتال پترولیوم نیز خود را برای رویارویی و گذار از این دوره آماده می کند. 

بسیاری از سرمایه گذاران، تمایلی به حفظ سهام شرکت‌های نفتی ندارند. به همین دلیل خانم هلوب در نظر دارد تا شرکت اکسیدنتال را به یک شرکت مدیریت کربن تبدیل کند. بر اساس برنامه وی، با جذب دی اکسید کربن موجود در هوا و ذخیره سازی آن همراه با فروش خدمات به شرکتهای فعال در صنایعی که با دشواری های فنی در مسیر کاهش کربن روبرو هستند (نظیر صنعت هوانوردی) می‌توان در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده به عنوان بخشی از فعالیتهای صنعت نفت و گاز، درآمد زایی کرد. 

این شرکت در نظر دارد تا راهبرد به صفر رساندن میزان انتشار کربن در فعالیت‌های خود را در افق سال ۲۰۴۰ میلادی عملی کند. همچنین در سال ۲۰۵۰ میلادی، میزان انتشار کربن توسط مصرف کنندگان محصولات این شرکت به صفر خواهد رسید.

شرکت اکسیدنتال یک زیر مجموعه فنی برای توسعه فناوری‌های کاهش انتشار کربن ایجاد کرده است. در ماه گذشته، آنها یک قرارداد همکاری با یک شرکت خصوصی برای اجرای فاز اول نخستین تاسیسات تجاری جذب دی اکسید کربن هوا امضا کردند. در این مجتمع، سالانه یک میلیون تن دی اکسید کربن از هوا جذب و ذخیره سازی می شود. این واحد را می‌توان در کنار نیروگاه ها و یا هر نقطه دیگری تاسیس کرد. 

سرمایه گذاری در اجرای این پروژه، شرکت اکسیدنتال پترولیوم را از سایر رقبایش در صنعت نفت و گاز متمایز کرده است. آلیسا لوکاش، تحلیلگر ارشد صنعت شیلد در موسسه مشاوره ریستاد انرژی می گوید: هلوب با دیدگاهی بلندمدت و انعطاف پذیری تلاش می کند تا دیدگاه سنتی نسبت به فعالیت های صنعت نفت را تغییر دهد.

بسیاری از شرکت های نفتی، همچنان با پرداخت پول به شرکت های لابی کننده در واشنگتن تلاش می‌کنند تا از معافیت‌های قانونی برای تداوم فعالیت های خود بهره ببرند. 

خریداری جسورانه سهام شرکت آنادارکو در میادین شیل بخشی از استراتژی جدید شرکت اکسیدنتال پترولیوم بود که می ‌تواند در مسیر توسعه فناوری های جذب و ذخیره سازی دی اکسید کربن همراه با تزریق این گاز گلخانه‌ای به اعماق زمین در جهت تولید نفت با انتشار کربن خنثی به نتایج قابل توجهی منجر شود.
 
اسکات هانولد، مدیر عامل بانک سرمایه گذاری آربی سی کپیتال مارکتس می‌گوید: در شرکت خانم هلوب، همه بخش های مورد نیاز برای توسعه فناوری های جذب و ذخیره سازی دی اکسید کربن گرد هم آمده اند. 

خانم هلوب در گفتگوهای اخیر خود با رسانه‌ها از یک هدف جدید خبر داده است. وی در گزارش عملکرد فصل چهارم ساله ۲۰۲۰ میلادی شرکت اکسیدنتال از سهم ۸۴ درصدی فعالیت های جذب و ذخیره سازی اکسید کربن در مجموعه فعالیت های این شرکت خبر داده است. 

همانند انقلاب شیل که جانی دوباره به شرکت های نفتی آمریکایی بخشید، فناوری های جذب کربن نیز می تواند راه را برای تبدیل شرکت های نفتی این کشور به عرضه کننده این فناوری در سطح دنیا تبدیل کند. خانم هلوب پس از ۴۰ سال فعالیت در صنعت نفت به خوبی دریافته که زمان تغییر فرا رسیده است. اما نکته مهم این است که وی بیش از از سایر رقبا، شرکتش را برای رویارویی با شرایط جدید آماده کرده است. 


منبع: فوربس
نویسنده: اسکات کارپنتر
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 29661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *