۰
تصمیم ملک فیصل از زبان ترکی الفیصل

ماجرای تحریم نفتی اعراب

یک نماینده سیا (CIA) پیام امضا نشده­‌ای را به من داد و به من گفت این پیام از کیسینجر است؛ من نزد شاه رفتم و مطالب آن را منتقل کردم. او پیام را گرفت، آن را خواند و گفت: خیر است، انشاءالله (خوب است، انشاالله).
ترکی فیصل | میز نفت
ترکی فیصل | میز نفت
میز نفت | ماجرای تحریم نفتی اعراب علیه غرب، به رهبری عربستان سعودی هنوز هم زوایای ناگفته‌ای دارد که شاید مصاحبه اخیر شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس اطلاعات و سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن،بتواند بخشی از این ماجرا را روشن کند. او در مصاحبه با روزنامه عربی «الشرق الاوسط» گفته بود: ایالات متحده در سال 1973 پس از اینکه ملک فیصل و دیگر رهبران عرب و مسلمان، ارسال محموله­‌های نفتی به کشورهای غربی که در طول جنگ اکتبر از اسرائیل حمایت می‌کردند را تحریم کردند، تهدید به اعمال فشار برعربستان سعودی کرد.

در مصاحبه­‌ای که پیش از سمینار شاه فیصل برگزار شد، شاهزاده ترکی، پسر پادشاه سابق عربستان، وقایع مهمی که در دوران حکومت پدرش اتفاق افتاد را آشکار ساخت. شاهزاده ترکی، که در سال 1973 هنگامی که شاه فیصل تصمیم تحریم نفت را گرفت، مشاور دربار سلطنتی بود، گفت که پادشاه از تهدید ایالات متحده متزلزل نشده و ثابت قدم است.

وی افزود: این تحریم در تشویق ایالات متحده برای یافتن یک راه حل سریع و عادلانه برای درگیری اعراب و اسرائیل بسیار موثر بود. ملک فیصل و دیگر رهبران عرب به دلیل حمایت بی‌سابقه آمریکا از اسرائیل در طول جنگ ( اعراب و اسرائیل 1973) مجبور شدند این تصمیم را بگیرند. تحریم منجر به تقریباً چهار برابر شدن قیمت جهانی نفت شد که اولین شوک نفت نامیده می‌­شود.

 مقامات آمریکایی در مورد احتمال حمله به میادین نفتی عربستان صحبت کرده‌­اند و این در روزنامه‌­های آمریکا افشا شده است. برخی از این اظهارات توسط وزیر امور خارجه وقت آمریكا هنری كیسینجر بیان شده است. فیصل، که در آن زمان در جده بود، از آقای کیسینجر تلگرافی دریافت کرد که اگر پادشاهی تحریم­‌ها را لغو نکند، ایالات متحده تمام اقدامات لازم را برای حفظ منافع خود انجام می‌­دهد.

این پیام تدابیری كه قرار بود اتخاذ كنند را مشخص نکرده بود، اما به نظر می‌­رسید كه آنها از اعمال فشار استفاده خواهند كرد. یک نماینده سیا (CIA) پیام امضا نشده­‌ای را به من داد و به من گفت این پیام از کیسینجر است؛ من نزد شاه رفتم و مطالب آن را منتقل کردم. او پیام را گرفت، آن را خواند و گفت: خیر است، انشاءالله (خوب است، انشاالله).

کاملاً واضح بود که این امر از جانب دولت آمریکا رخ داده است؛ پادشاه بسیار آرام، با نشاط و شوخ طبع بود و علی رغم تهدید روحیه خوبی داشت، این نشان‌دهنده شان و عزم بالای او بود. او این پیام را می‌داد كه پادشاهی بخاطر تصمیمی كه همراه سایر كشورهای عربی گرفته بود، در مقابل تهدید سر خم نخواهد كرد. این یک پاسخ عالی بود. 

وی گفت این تحریم پس از جنگ اکتبر اعلام شد؛ زمانی‌که مردم آمریکا از کمبود بنزین ناراضی بودند. قبل از اعلام تحریم، ملك فیصل به آمریكا در مورد حمایت بی‌حد و حصر این کشور از اسرائیل و ارائه اسلحه به كشور یهودی هشدار داده بود.

شاهزاده ترکی در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم درست است یا غلط، گفت: من شخصی نیستم که بتوانم اظهار نظر کنم؛ عمل خودش گویاست. شکی نیست که شرایط چنین تصمیمی را ضروری می­‌کند ، زیرا ایالات متحده در جنگ رمضان با تهیه سلاح برای دولت یهود کاملاً در کنار اسرائیل بود. 

 فیصل قبل از جنگ به ایالات متحده هشدار داده و موضوع اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل را مطرح كرده بود. وی همچنین بر ضرورت عقب نشینی اسرائیل از سرزمین­‌های عربی اشغال شده پس از جنگ 1967 تأکید کرد.

قبل از جنگ رمضان، ملک فیصل در افکار عمومی این عقیده را ایجاد کرده بود که حمایت ایالات متحده از اسرائیل پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت. شاه بعداً به همراه دیگر رهبران عرب تصمیم تحریم نفت را اتخاذ كرد. این امر حوادث و همچنین سیاست ایالات متحده در قبال کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داد. 

ایالات متحده تلاش کرد تا بحران را حل کند و کیسینجر حدود 10 بار از منطقه بازدید کرد تا به یک راه‌حل برسد، زیرا ایالات متحده منافعش را در دستیابی به یک توافق صلح آمیز می­‌دید. سپس رئیس جمهور نیکسون در مورد یک راه حل عادلانه برای مسئله خاورمیانه صحبت کرد. بعداً، رهبران دیگر آمریكا نیز پروژه‌­ها و راه حل‌­هایی برای حل درگیری اعراب و اسرائیل ارائه دادند.برای من، این تحریم در تقویت روند صلح خاورمیانه و ارائه طرح پیشنهادهای جدید برای حل مسئله فلسطین موثر بود. 
 
 اطلاعات و اسناد جدیدی درباره پادشاه از چندین کشور از جمله ایالات متحده و انگلیس جمع آوری شده است. دارایی­ ها و سخنرانی‌های پادشاه و فیلم‌ها و تصاویر مربوط به او در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.
 
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 29907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *