۰
دردسری که پالایشگاه ها آماده اش شدند

ایران،چالش پالایشگران آسیایی

بازگشت ایران به بازار، خبری خوب برای مصرف کنندگان به ویژه مالکان کشتی ها و نیروگاه های تولید برق خواهد بود. آنها همواره از نفت ارزان استقبال می کنند. اما پالایشگاه های آسیایی در مورد شرایط آینده نگران هستند. افزایش تولید سوخت های سنگین در چین نیز به پیچیده تر شدن شرایط منجر شده است.
ایران،چالش پالایشگران آسیایی
میز نفت | پالایشگران آسیایی پس از یک دوره کاهش سودآوری با پایین آمدن تقاضا در دوره همه گیری ویروس کرونا، با دقت به افزایش صادرات نفت ایران پس از پایان تحریم‌ها می نگرند. اوج گیری همه گیری ویروس کرونا در هند و چند کشور دیگر جنوب آسیا، به کاهش مصرف سوخت هایی نظیر بنزین و سوخت هواپیما منجر شده و حاشیه سود پالایشگاه ها را کاهش داده است. با احتمال ورود مجدد محموله های نفت ایران به بازارهای جهانی با توافق جدید هسته ای ایران و قدرت های جهانی، معادلات حاکم بر بازار تغییر خواهد کرد.

با تداوم شرایط کنونی، حاشیه سود پالایشگاه های سنگاپور از ۱.۶۵ دلار در آوریل ۲۰۲۱ میلادی به ۳ سنت در ماه می امسال کاهش یافته است. هرچند پیش‌بینی می‌شود با گسترش واکسیناسیون در فصل سوم سال جاری، شاهد افزایش تقاضا و بهبود نرخ سودآوری پالایشگاه ها باشیم. 

در کشورهای ژاپن، مالزی و ویتنام، شاهد از سرگیری مقررات قرنطینه در ماه های اخیر هستیم. اقدامی که تقاضای سوخت را کاهش چشمگیری داده است. 

تعدادی از موسسه های مشاوره انرژی اعلام کرده اند، مصرف بنزین هند با بزرگترین کاهش از زمان آغاز همه گیری روبرو شده است. میزان کاهش تقاضای سوخت در هند در ماه های آوریل تا ژوین در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد اعلام شده است. 

ان ویجایاگوپال، مدیر مالی شرکت بهارات پترولیوم کورپ به عنوان دومین شرکت پالایشی هند می گوید: در شرایط کنونی، صادرات سوخت، گزینه مناسبی برای پالایشگران محسوب نمی شود. 

پالایشگران در مناطق مختلف کشور هند با کاهش تقاضا و افت شدید مصرف بنزین با شرایط بی سابقه ای روبرو هستند. همچنین برنامه های آنها برای تعمیرات سالانه با تغییرات و تاخیرهای زیادی مواجه شده است. 

پالایشگران آسیایی در یک سال اخیر با کاهش چشمگیر تقاضای سوخت و فروش روبرو شده اند. آنها نتوانسته اند پیش بینی های 
پیشین در زمینه فروش و حاشیه سود و سود پرداختی به سهامداران خود را به دست آورند. 


بازگشت ایران به بازار 
با پایان تعمیرات سالانه واحدهای پالایشی آسیا، به تدریج شاهد افزایش عرضه سوخت به بازار خواهیم بود. انتظار می رود در ماه های آینده، شاهد رشد تقاضای سوخت در کشورهای آسیایی باشیم. 

اگر ایران و قدرت های جهانی در مذاکرات جاری در مورد پرونده هسته ای به توافق برسند، شاهد بازگشت ایران به بازار نفت خواهیم بود. در این شرایط، شاهد مازاد عرضه و برهم خوردن توان عرضه و تقاضا خواهیم بود. بازگشت ایران به بازار، خبری خوب برای مصرف کنندگان به ویژه مالکان کشتی ها و نیروگاه های تولید برق خواهد بود. آنها همواره از نفت ارزان استقبال می کنند. اما پالایشگاه های آسیایی در مورد شرایط آینده نگران هستند. افزایش تولید سوخت های سنگین در چین نیز به پیچیده تر شدن شرایط منجر شده است. 

در پالایش نفت های با میزان گوگرد پایین، حاشیه سود پالایش هر بشکه به کمتر از ۱۰ دلار در میانه ماه می سال جاری رسیده است. این عدد از دسامبر سال گذشته، کمترین میزان اعلام شده، بوده است. باید دانست که در فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی، این عدد ۱۶ دلار بوده است. در سوخت های دارای گوگرد زیاد، حاشیه سود به دلیل کاهش قیمت ها، منفی شده و پالایشگاه ها عملا ضررده هستند. در ماه آوریل، حاشیه سود این خوراک ۳.۷۱- دلار بوده که در ماه می به ۸.۸- دلار کاهش یافته است.

تقاضای گازوییل که عمدتا مربوط به چین می باشد، از رشد و ثبات مناسبی برخوردار است و از بالاترین حاشیه سود برخوردار است. بدین ترتیب گازوییل صادراتی به چین، بخشی از کاهش شاخص های سایر سوخت ها را جبران می کند. 

در سه ماهه نخست سال جاری، مصرف نفت پالایشگاه های آسیا ۹.۴ میلیون بشکه اعلام شده که ۹۸ درصد تقاضای مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی است. 

براساس پیش بینی یووی پی، مشاور ارشد موسسه وود مکنزی، در فصل دوم سال جاری، احتمالأ شاهد افزایش این عدد خواهیم بود. 

در بخش نفت ذخیره شده در بازارهای آسیایی، شاهد کاهش به کمترین میزان در ۱۳ ماه اخیر و از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا و بزرگترین شوک تقاضای تاریخ صنعت نفت در ۱۰۰ سال اخیر هستیم. با از سر گرفته شدن سیاست های قرنطینه همه گیری ویروس کرونا در چند کشور آسیایی و بازگشت پالایشگاه ها به مدار تولید با انجام تعمیرات سالانه، شاهد افزایش میزان نفت و فرآورده های ذخیره شده خواهیم بود. رقابت در بازار محصولات پالایشی آسیا، تنگاتنگ تر و پرافت و خیزتر از گذشته است و مصرف کنندگان، برنده شرایط کنونی هستند. 

گریسون لیم، از تحلیلگران ارشد موسسه اف جی ای می گوید: با تثبیت شرایط در بازار آسیا پس از کاهش قربانیان همه‌گیری ویروس کرونا و رشد تقاضای سوخت های حمل و نقل، پالایشگاه های سوخت های سبک و سنگین با امیدواری به آینده می نگرند. 


نویسنده: ساکیت سوندریا
منبع: Bloomberg
مترجم: محسن داوری
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۸
کد مطلب: 30162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *