۰
نگاهی به توسعه یک شرکت نفتی

ادنوک چگونه غول انرژی شد؟

شرکت ادنوک تاکنون در جهت عرضه سهام خود در بازارهای داخلی و بین‌المللی اقدام نکرده است؛ اما توانسته است سرمایه‌های هنگفتی از سوی بانک‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی جذب کند.این شرکت توانسته به یک گزینه کم ریسک و سودآور برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود.
ادنوک | میز نفت
ادنوک | میز نفت
میز نفت | شرکت ملی نفت ابوظبی بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا نیست. این شرکت مالک بزرگ‌ترین میادین نفتی دنیا نیست. این شرکت مسئول تبدیل امارات متحده عربی به سومین تولیدکننده نفت اوپک بوده و مسیر خود را بدون سروصدا و در هیاهو پشت سر می‌گذارد.

در دوره همه‌گیری ویروس کرونا که سقوط تقاضای جهانی سوخت را به دنبال داشت، شاهد رشد سودآوری سال ۲۰۲۰ میلادی بخش عرضه سوخت این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی بودیم.
باوجود شرایط ناپایدار کنونی بازار، ادنوک تلاش می‌کند تا تعهدات راهبردی خود را عملی کرده و سودآوری پایداری داشته باشد.

ادنوک راهبرد سال ۲۰۳۰ خود را با تمام توان دنبال می‌کند تا شاهد مشارکت بیشتر و مدیریت کاراتر دارایی‌های تجاری آن باشیم.در راهبرد جدید ادنوک بر بیشینه کردن ارزش تجاری گروه، رشد سودآوری و تجارت، بهبود عملکرد و افزایش دسترسی به محصولات در بازارهای کلیدی تأکید شده است.
 
 ادنوک چگونه و در چه سالی تأسیس شد؟
 
 در سال ۱۹۳۵ میلادی، نخستین مطالعات زمین‌شناسی در بیابان‌های شیخ‌نشین امارات انجام شد. در سال ۱۹۷۳ میلادی، شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیان‌گذار امارات متحده عربی اجازه اکتشاف در جنوب غربی این کشور را صادر کرد. این اقدام آغاز عصر نفت در این شیخ‌نشین محسوب می‌شود.
در سال ۱۹۳۹ میلادی، نخستین قرارداد واگذاری بلوک‌های اکتشاف نفت امضا شد.
پس از چند دهه جستجو برای یافتن ذخایر طلای سیاه سرانجام
در سال ۱۹۵۸ میلادی در میدان موربان باب کشف شد.
کشف نخستین ذخایر نفتی باعث شد تا شاهد تحولات گسترده‌ای در اقتصاد ابوظبی باشیم.
در اواخر سال ۱۹۶۳ میلادی، نخستین نفت‌کش حامل نفت ابوظبی از بندر جبل رانا رهسپار مقصد شد.
با کشف میادین نفتی بیشتر شاهد افزایش درآمدهای این شیخ‌نشین بودیم.
در سال ۱۹۷۱ میلادی، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) تأسیس شد.
 در سال ۱۹۷۲ میلادی شرکت حفاری ادنوک به‌عنوان شرکت ملی حفاری امارات متحده عربی تأسیس گردید.
در سال ۱۹۷۳ میلادی نخستین دکل حفاری خریداری شد. این دکل هم‌اینک در ورودی ساختمان شرکت ادنوک نصب‌شده است.
 
شرکت توزیع ادنوک
در سال ۱۹۷۳ میلادی، شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی ادنوک تأسیس شد. این شرکت وظیفه بازاریابی و توزیع فرآورده‌های نفتی را بر عهده دارد.
در سال ۱۹۷۹ میلادی، شرکت ادنوک واحد تولید روانکاوهای خود را در ساس النخل ابوظبی راه‌اندازی کرد.
در سال ۱۹۸۲ میلادی، ادنوک وظیفه سوخت‌رسانی به هواپیماها را در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی بر عهده گرفت.
یک دهه بعد، ادنوک به عضویت انستیتو نفت آمریکا درآمد و نخستین تأییدیه انجمن را برای محصولات خود دریافت نمود.
در سال ۲۰۱۳ میلادی، شرکت توزیع ادنوک ۷۵ پمپ‌بنزین در پنج شیخ‌نشین شارجه، رأس الخیمه، عجمان، ام القوین و فجیره را از شرکت امارات خریداری کرد.
در سال بعد، آن‌ها ۲۵ پمپ‌بنزین دیگر را در شارجه خریداری کردند.
در سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت توزیع ادنوک سهام خود را در بورس ابوظبی عرضه نمود.
 
پرچم‌دار تولید نفت در امارات
 
ادنوک هم‌اکنون روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.
اما به‌زودی تولید این شرکت از مرز ۴ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت.
تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت ۱۰.۵ میلیارد فوت مکعب اعلام‌شده است.
در وبگاه ادنوک آمده است: با روزآمد نمودن تأسیسات کنونی،
و استفاده از مهندسی و فناوری هوشمند راه برای اکتشاف ذخایر جدید و بهبود کارایی و عملکرد هموار خواهد شد.
ظرفیت تولید شرکت ادنوک در سال ۲۰۳۰ میلادی از مرز ۵ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت.
مهم‌ترین رقیب ادنوک شرکت آرامکو عربستان با تولید ۹.۲ میلیون بشکه در روز است. بدین ترتیب ادنوک رقیب اصلی غول‌های نفتی بین‌المللی در بازار طلای سیاه محسوب می‌شود.
در سال ۲۰۲۰ میلادی، تولید شرکت اگزون موبیل ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز اعلام‌شده است. شرکت شل نیز در سال گذشته تولیدات خود را ۲.۴ میلیون بشکه در روز اعلام نموده است.
 
به‌سوی بازارهای جدید
 
شرکت ادنوک تاکنون در جهت عرضه سهام خود در بازارهای داخلی و بین‌المللی اقدام نکرده است؛ اما توانسته است سرمایه‌های هنگفتی از سوی بانک‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی جذب کند.این شرکت توانسته به یک گزینه کم ریسک و سودآور برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود.

ادنوک در سال جاری فروش نفت خود با شاخص موربان را در بورس کالای ابوظبی آغاز کرده است. این شاخص رقیب برنت و وست تگزاس اینترمدیت خواهد بود. این اقدام به بهبود شفافیت، انعطاف‌پذیری و مدیریت ریسک بهتر می‌انجامد.

ساخت مجتمع پتروشیمی تعزیز ابوظبی با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد درهم در دستور کار آنان قرار دارد. در این پروژه یک بندر، تأسیسات پشتیبانی، زیرساخت‌ها، عرضه خوراک و خدمات مشترک پیش‌بینی‌شده است.

این طرح سازنده محصولات پتروشیمی خاص دارای فناوری پیچیده بوده و در حوزه جهانی فعالیت بازاریابی خواهد داشت. تعدادی از این محصولات برای نخستین بار در امارات متحده عربی تولید و عرضه خواهد شد. مجموع سرمایه‌گذاری این طرح ۳ میلیارد دلار اعلام‌شده است. شرکت ادنوک از تلاش برای فعالیت در بازار هیدروژن به‌عنوان سوختی پاک خبر داده است. ادنوک فعالیت‌های مطالعه بازار و رایزنی برای صادرات هیدروژن آبی به بازارهای جهانی را آغاز کرده است.

این شرکت سالانه ۳۰ هزار تن هیدروژن در تأسیسات خود تولید می‌کند و شرکت‌های هندی برای خرید این محصول اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
ارزشمندترین برند در امارات متحده عربی
 
ادنوک به ارزشمندترین برند کشور امارات متحده عربی تبدیل‌شده است. این شرکت با پشت سر گذاشتن موفق بحران ویروس کرونا توانست ارزش تجاری خود را حفظ کند.
ارزش کنونی برند این شرکت ۱۰.۸ میلیارد دلار اعلام‌شده است.

شرکت ادنوک در نظر دارد تا در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام دهد. این اقدام باهدف تثبیت سودآوری و تنوع محصولات و گذار به اقتصاد پسانفت است انجام می‌شود.
 
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب: 30796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *