۰
مناظره سوم کاندیداهای ریاست جمهوری

از میادین مشترک تا خام فروشی

روحانی: مسئله صادرات مسئله بسیار مهمی است و این دولت افتخارش است که بازار صادرات را باز کرد با برجام بازار صادرات باز شد. پتروشیمی ما که در انبارها مانده بود نمی‌توانست صادر شود صادر شد. میعانات ما که روی آبها بود ماه ها و ماه ها صادر شد. نفت خامی که آقای میرسلیم اشاره کرد.
از میادین مشترک تا خام فروشی
ميزنفت/ همانطور که پیش بینی می‌شد سومن مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی بیشتر از دو مناظره قبل رنگ و بوی نفت داشته باشد. گفته‌های نامزدها در باره نفت و مسائل انرژی در پاره‌ای از مواقع با واقعیت فاصله داشت اما روایت‌های آن‌ها از این موضوع در نوع خود جالب بود.
 
*آغاز با میرسلیم
مصطفی میرسلیم آغاز کننده بحث نقتی بود؛ جایی که از او درباره برنامه‌اش برای کاهش خام فروشی سوال شد و وی گفت: برای تامین کالاهای اساسی. با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی دارند نسبت به خام فورشی که گاهی به 10 برابر می‌شود استفاده درست از نفت ما را وادار نمی‌کند که مخازن نفتی خود را به صورت غیر صیانتی استخراج کنیم و این خود موجب افزایش طول عمر از منابع نفتی می‌شود. خام فروشی باعث وابستگی بیشتر به خارج می‌شود.

روحانی در پاسخ به میرسلیم گفت: مسئله صادرات مسئله بسیار مهمی است و این دولت افتخارش است که بازار صادرات را باز کرد با برجام بازار صادرات باز شد. پتروشیمی ما که در انبارها مانده بود نمی‌توانست صادر شود صادر شد. میعانات ما که روی آبها بود ماه ها و ماه ها صادر شد. نفت خامی که آقای میرسلیم اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این صادرات نفت خام بر مبنای قوانین مجلس و سیاستهای کلی است. ما الان منبع مشترک داریم در پارس جنوبی علاوه بر گاز نفت هم داریم برای اولین بار ما شروع کردیم استخراج کردن نفت. می‌گویند شما این کار را نکنید و بگذارید قطری‌ها ببرند. ما در کارون داریم نفت استخراج می‌کنیم و باید تا 700 هزار بشکه افزایش یابد. قدرت اقتصاید ما به خاطر حضور ما در بازار نفت است یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی در اوپک ما توانستیم حق خودمان و بازار خودمان را به دست بیاوریم بازار ما را عربستان برده بود ما پس گرفتیم از آنها در اوپک. همه کشورها نفتشان را کاهش داد جز ایران که نفت خودش را افزایش دادیم.

هاشمی طبا هم در این باره اظهار داشت: ضمنا در عین حال به نظر می‌رسد که اصولا ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور برای اینکه آنها را صادر کنیم یک کار بیهوده باشد چون باید هم نفت را از جنوب کشور مثلا از استان خراسان به سیستان و بلوچستان یا به مازندران برسانیم و بعد محصولات آن رمجدادا به جنوب کشور ببریم و صادر کنیم لذا برنامه‌ریزی مهم است و خواهش می‌کنم که در سوالات به خود سوالات جواب بدهید.

میرسلیم اما در جمع بندی پایانی وقت خود چنین گفت: آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می‌زنید درست از آن استفاده کردید برای صادرات؟ انشاءالله ما از این فرصت استفاد می‌کنیم تا به نفع صادرات خارجی استفاده کنیم. من اگر اشاره می‌کنم به موضوع خام فروشی برای اینکه می‌دانم نیازی نیست که این همه نفت را بفروشیم یک دهم آن درست شود در همان پتروشیمی می‌توان پیشرفت شایانی را مشاهده کرد. یک مدیریت جدی لازم است که بتوانیم پایین‌دستی‌های پتروشیمی را تقویت کنیم که ارزآوری آن بیشتر از ارزآوری نفت خام. بعضی از محصولات پتروشیمی بیسیار ارزشمندتر از صادرات نفت خام است.
او ادامه داد: سیاست خارجی صحیح این بود که برنامه‌ریزی می‌کردید که منابع مشترک را با هم استخراج کنیم. ما باید برنامه‌ریزی‌هایمان به سمتی باشد که بهبود کیفیت بهتر باشد، ضمنا از قراردادهایی مثل آی پی سی باید خودداری کرد این به نفع ما نیست و خسارت به ما می‌زند. محصولاتی که الان داریم تولید می‌کنیم محصولاتی است که متاسفانه کیفیت آن ضعیف تر است باید سعی کنیم که کیفیت آن بالاتر باشد تا بتوانیم در بازارهای جهانی جایگاه داشته باشیم.
 
 
*رئیسی و یارانه
برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟ این سوالی بود که از رئیسی مطرح شد و او گفت: امروز واقعیت این است که باید زندگی فقرا را دید باید یارانه افزیاش پیدا کند. آقایان می‌فرمایند این از کجا تامین می‌ شود سوال خوبیست منابع آن اینکه الان آب بنزین و حامل‌های انرژی بیشتر شد قانون هدفمندی هم می‌گویند که منابع را به خود مردم داد و موارد دیگری هم برای تامین آن وجود دارد. ما آیا مسئول داریم نسبت به خانه فقیری که هیچ ندارد؟ اگر مسئولیت دراریم باید حتما این قضیه را دنبال کنیم.

روحانی در پاسخ به اظهارات رئیسی تصریح کرد: مردم بدانند که یک عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال قبل است. می‌گویند ما می‌خواهیم بیشتر پول پخش کنیم این مسیرش کاملا روشن است. آن زمان 17 هزار میلیارد تومان می‌توانستند به یارانه بدهند 42 هزار میلیارد تخلف کردند.

جهانگیری هم اظهار داشت: اگر 150 هزار تومان بدهیم ملت، یا باید حامل های انرژی مثل بنزین و گازوئیل 8 هزار تومان شود. یعنی اگر این طرح اجرا شود باید حقوق پرستاران، کارگران، کارمندان کاهش یابد. 150 هزار تومان می‌دهند یک میلیون تومان از جیب آنها خارج می‌کنند. ما در این مدت برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و نیاز نداشته باشند. آنهایی که فقر مطلق دارند با برنامه‌ریزی که صورت گرفته از اول امسال دیگر نیازی برای برآورده کردن مایجتاج خود ندارد.
 
 
 
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 17583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *