۰
گزارشی درباره یک خط لوله

ترک استریم برای چه کسی میانبر است؟

ظرفیت نهایی انتقال گاز این طرح 31.5 میلیارد مترمکعب در سال بوده و با این حجم گاز می‌توان انرژی مصرفی 15 میلیون خانواده را تأمین کرد. انرژی تولیدشده از این حجم گاز صادراتی برابر با انرژی تولیدشده توسط 126 هزار توربین بادی و یا 39 واحد نیروگاه هسته‌ای است.
ترک استریم - میز نفت
ترک استریم - میز نفت
میز نفت/ نخستین رشته از خط لوله انتقال گاز طبیعی ترک استریم در ماه می سال جاری میلادی به سواحل ترکیه در دریای سیاه خواهد رسید. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 میلادی، شاهد راه‌اندازی این پروژه خواهیم بود. با بهره‌گیری از کشتی پایونیرینگ اسپیریت، بزرگ‌ترین شناور لوله گذار دنیا، عملیات نصب دو رشته خط لوله انجام می‌شود. ساخت پایانه دریافت گاز و اجرای عملیات نصب خط لوله در بخش خشکی نیز در این پروژه پیش‌بینی‌شده است.

با ترانزیت گاز طبیعی روسیه به سواحل ترکیه، راه برای دستیابی به بازارهای جنوب و جنوب شرق اروپا فراهم خواهد شد. شرکت سوث استریم از شرکت‌های زیرمجموعه گازپروم، شریک روسی این پروژه در اجرای بخش فراساحلی آن است.

ساندر ون روت سیلار، سخنگوی پروژه ترک استریم می‌گوید: در بهار امسال، شاهد ورود نخستین خط لوله این پروژه به سواحل ترکیه خواهیم بود. پس‌ازاین مرحله، شناور لوله گذار در سه‌ماهه سوم سال 2018 میلادی، بار دیگر به‌سوی سواحل روسیه حرکت می‌کند تا عملیات نصب دومین رشته خط لوله را در بستر دریای سیاه آغاز کند.

بر اساس اعلام وی، ظرفیت نهایی انتقال گاز این طرح 31.5 میلیارد مترمکعب در سال بوده و با این حجم گاز می‌توان انرژی مصرفی 15 میلیون خانواده را تأمین کرد. انرژی تولیدشده از این حجم گاز صادراتی برابر با انرژی تولیدشده توسط 126 هزار توربین بادی و یا 39 واحد نیروگاه هسته‌ای است. بدین ترتیب شاهد ورود یک منبع جدید عرضه انرژی به بازارهای اروپایی و یا ترکیه خواهیم بود.

سخنگوی پروژه ترک استریم می‌گوید: با اجرای این پروژه، گامی بلند در جهت تأمین امنیت انرژی اروپا برداشته خواهد شد. دولت ترکیه نیز از اجرای این طرح و تبدیل‌شدن به یک هاب بزرگ انرژی در دروازه‌های اروپا، منافع چشمگیری به دست خواهد آورد.

با کاهش تدریجی تولید گاز در اروپا، تقاضای گاز در این قاره رو به افزایش است. لذا بازارهای گاز در جنوب و جنوب شرق اروپا می‌توانند از گاز این خط لوله برای تأمین تقاضای خود بهره ببرند. در کشورهای منطقه بالکان به دلیل کمبود دیرپای عرضه گاز، ظرفیت گسترده‌ای برای صادرکنندگان گاز وجود دارد و پروژه ترک استریم را باید برگ برنده مردان یخی در منطقه بالکان دانست.

در سال گذشته، تقاضای گاز ترکیه با رشد 20.4 درصدی روبرو بوده و عدد مشابه برای مجارستان 22.3 درصد و در صربستان 26.1 درصد اعلام‌شده است. رشد تقاضای گاز یونان نیز در این مدت 11.6 درصد اعلام‌ شده است. از سوی دیگر، در بلغارستان این عدد برابر با 6.8 درصد است.

در گزارش منتشرشده توسط شرکت گازپروم اعلام شده که گاز صادراتی این خط لوله، دارای بازار موردنیاز بوده و در سال‌های آینده نیز می‌تواند تقاضای منطقه بالکان و بازار رو به رشد ترکیه را تأمین کند. در شرایط کنونی، خط لوله ترک استریم، فرصتی ارزشمند برای این کشورها به شمار می‌رود؛ و رهبران کشورهای این منطقه تا سال‌ها از تأمین انرژی مصرفی خود اطمینان خواهند یافت.

در هر رشته لوله از خط لوله ترک استریم 75 هزار لوله ویژه انتقال گاز پرفشار استفاده می‌شود. این لوله‌ها به‌صورت ویژه برای این پروژه، طراحی و ساخته‌شده‌اند. این لوله‌های 12 متری با مقاومت بالا و وزن 9 تنی از پوشش فلزی داخلی برخوردار بوده و 39 میلی‌متر ضخامت دارند. تا پایان سال 2017 میلادی، عملیات نصب حدود 700 کیلومتر از دو رشته خط لوله مجموعاً به طول 1860 کیلومتر در دریای سیاه به پایان رسیده است.

شناور لوله گذار غول‌پیکر پایونیرینگ اسپیریت از فناوری‌های پیشرفته برخوردار بوده و در شرایط بد آب و هوایی نیز می‌تواند روزانه 4 کیلومتر از این خط لوله را در بستر دریا نصب کند. دستیابی به رکورد نصب روزانه 5 کیلومتر خط لوله نیز در این پروژه به‌دست‌آمده است. بر اساس اعلام مدیران پروژه، سرعت لوله‌گذاری نخستین رشته خط لوله ترک استریم، بیش‌از پیش‌بینی‌های اولیه بوده و می‌توان شاهد راه‌اندازی سریع‌تر این طرح بود. افزایش تعداد شناورهای انتقال لوله‌های پروژه به همین دلیل انجام‌شده است.

در اجرای این پروژه، موازین زیست‌محیطی از ابتدا مورد توجه قرار داشته و تلاش زیادی انجام‌شده تا آثار مخرب در بستر دریای سیاه به‌ویژه در نزدیکی سواحل ترکیه، کمترین میزان ممکن باشد. برای عدم تخریب مرجان‌ها و گونه‌های حفاظت‌شده دریایی، مسیر اولیه خط لوله تغییراتی یافته و در محل ساخت پایانه خشکی نیز برنامه‌ریزی مناسبی انجام‌شده تا درختی قطع نشود.

از سوی دیگر، دو شرکت بوتاش و گازپروم توافق کرده‌اند که ادامه مسیر پروژه نیز تا خاک اروپا در سال‌های آینده، ساخته شود. مسئولیت اجرای این بخش بر عهده طرف ترک بوده و مذاکرات آن نیز بر عهده شرکت بوتاش خواهد بود.
 
رهبران ترکیه مذاکرات گسترده‌ای با رهبران دولت‌های بلغارستان و یونان انجام داده‌اند تا مسیر اروپایی خط لوله ترک استریم از این دو کشور عبور کند. گفته می‌شود تاکنون نتایج امیدبخشی نیز به‌دست‌آمده است.
از سوی دیگر، رهبران صربستان و مجارستان نیز خواهان گفتگو یا آنکارا برای مشارکت در اجرای این پروژه و میزبانی بخش اروپایی آن شده‌اند. بدین ترتیب مدیران کنسرسیوم خط لوله ترک استریم باید تا پیش از پایان سال آینده، تصمیم نهایی خود را در این مورد اعلام کنند.
 
منبع: Dailysabah.com
مترجم: محسن داوری

 
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 20002
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *