۰

پاس گل زنگنه به تحریم‌های آمریکا

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش تعداد امضاکنندگان طرح استیضاح زنگنه گفت: وزیر نفت به جای طراحی و برنامه‌ریزی برای مقابله با تحریم‌های نفتی، با خام‌فروشی نفت در پازل آمریکا بازی کرد و به آنها پاس گل داد.
علی اصغر عنابستانی | میز نفت
علی اصغر عنابستانی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پیگیری نمایندگان برای استیضاح وزیر نفت گفت: تفکر حاکم بر وزارت نفت در دوران آقای زنگنه مبتنی بر استقلال اقتصادی کشور نبود و به همین دلیل استیضاح وزیر نفت را در مجلس کلید زدیم. ایشان در دوره‌های مختلف وزیر نفت بودند و باعث عقب‌ماندگی صنعت نفت کشور شدند. در دوره ایشان در حوزه دانش فنی نفت و حضور در پروژه‌های پیمانکاری جهانی بسیار بد عمل کردیم و به خصوص در انجام پروژه‌های پیمانکاری در دنیا حرفی برای گفتن نداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت هیچ برنامه جامعی در حوزه نفت و گاز ندارد درحالیکه بر اساس ماده 45 قانون برنامه ششم موظف بوده است که طرح جامع انرژی کشور را تدوین کند و بر اساس آن کار را جلو ببرد. الان 3 سال از برنامه ششم می‌گذرد و وزارت نفت تنها یک برنامه 4-5 صفحه‌ای آماده کرده است و می‌گوید این 4-5 صفحه برنامه جامع این وزارتخانه است درحالیکه منظور از برنامه جامع برنامه‌ای است که اهداف و ریز برنامه‌های اجرایی در آن مشخص باشد وگرنه کلی‌گویی که دردی از کشور دوا نمی‌کند.

عنابستانی گفت: همین بی‌برنامگی وزارت نفت باعث شده است که هم‌اکنون ایران در آستانه حذف از بازار گاز منطقه باشد. جایگاه ایران در بازار گاز ترکیه و عراق متزلزل شده و در آستانه حذف از این بازارها قرار دارد. ما قرار بود بازار گاز پاکستان را فتح کنیم اما الان این بازار را هم از دست داده‌ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بازار گاز عمان را نیز به دلیل غفلت وزارت نفت از دست داده‌ رفته است. همچنین با چالش‌هایی که به وجود آمد اکنون فرصت صادرات گاز ترکمنستان را هم از دست داده‌ایم. ایران با توجه به منابع گازی و موقعیت منطقه‌ای باید به هاب گازی منطقه تبدیل میشد اما ضعف شدید وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی و بی‌برنامگی، ایران را در آستانه حذف از بازار گاز قرار داده است.

*سیاست زنگنه خام‌فروشی نفت بود نه ساخت پالایشگاه‌

وی اظهار داشت: در حال حاضر ما در فروش نفت خام دچار مشکل هستیم درحالیکه در صادرات فرآورده‌های نفتی مشکل چندانی نداریم. اگر وزارت نفت برنامه جامع داشت از سال‌های قبل طراحی می‌کرد که به جای خام‌فروشی نفت، با احداث پالایشگاه به سمت صادرات فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم تا اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت نبوده و مستقل از تحریم‌های آمریکا باشد. متاسفانه در دوران آقای زنگنه در حوزه پالایشگاه‌سازی غفلت صورت گرفت و به خام‌فروشی نفت ادامه دادیم.

عنابستانی گفت: در حال حاضر 9 پالایشگاه نفتی در کشور موجود است که از این 9 پالایشگاه 7 تای آن قبل از انقلاب ساخته شده است و 2 پالایشگاه دیگر نیز در زمانی ساخته شده که آقای زنگنه وزیر نفت نبوده است. همچنین پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تحویل ایشان در دولت یازدهم شد که بعد از کلی مخالفت و تعویق در سال 96 به صورت نمایشی افتتاح شد. این موضوع نشان می‌دهد که سیاست ایشان مبتنی بر خام‌فروشی نفت بوده است نه ساخت پالایشگاه و تولید ارزش افزوده.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در حوزه توسعه میادین نفت و گاز نیز در دوران آقای زنگنه اشتباهاتی بزرگی صورت گرفت. فاز 11 پارس جنوبی را به شرکت توتال فرانسه سپردند که این شرکت سرمایه‌گذار قطر نیز بود. متاسفانه این شرکت بنابر گزارش‌های موثق اطلاعات فاز 11 پارس جنوبی را به دست آورد و بعدا در اختیار قطری‌ها گذاشت و بدین صورت خسارت زیادی را به کشور وارد کرد.
 
*اشتباهات سریالی زنگنه از حذف سهمیه‌بندی بنزین تا حذف LPG از سوخت خودروها

وی با اشاره به سوزاندن LPG در خطوط لوله گاز طبیعی گفت: طبق آمار وزارت نفت سالانه 10 میلیون تن LPG در خطوط لوله گازی و فلرها می‌سوزاند درحالیکه می‌توان این LPG را به راحتی وارد سیستم حمل و نقل کشور کرد. در یک مقطعی ما به دنبال احداث جایگاه‌ها LPG در کشور رفتیم و قرار بود این سوخت در برخی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شود اما این کار را بدون هیچ توجیهی رها کردیم.

عنابستانی گفت: یعنی ما الان حاضر هستیم این LPG در خط لوله مفت بسوزد ولی در اختیار مردم قرار نگیرد. این چه مدل مدیریتی است که وزارت نفت دارد! اگر LPG را به عنوان سوخت در خودروها استفاده کنیم می‌توانیم بنزین معادل آن را به قیمت بالاتری صادر کنیم و درآمد ارزی دولت را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اشتباه زنگنه در حذف سهمیه‌بندی بنزین و بی‌اعتبار کردن کارت سوخت باعث شد که مصرف بنزین در کشور افزایش چشمگیری پیدا کند. دلیل آقای زنگنه این بود که چون این کار خوب را دولت قبل انجام داد پس من باید با این اقدام مخالفت کنم و همین موضوع باعث شد طی 4 سال حداقل روزی 20 میلیون لیتر بنزین بیشتر از نیازی که بود مصرف شود.

وی گفت: دیدید که با اعمال مجدد سهمیه‌بندی، مصرف بنزین حدود روزانه 20 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. حالا شما ببینید که تصمیم اشتباه زنگنه طی 4 سال به اندازه روزی 20 میلیون لیتر بنزین به کشور خسارت وارد شده است. همچنین در طول این مدت وزارت نفت نسبت به توسعه CNG نیز بی‌توجه بوده است. در دولت گذشته جایگاه‌ها CNG با سرمایه‌گذاری وسیعی توسعه پیدا کرد تا در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود و از طرفی به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کند ولی در این دولت توسعه CNG را تا همین چند وقت پیش کلا تعطیل کرده بودند.

*تداوم خام‌فروشی نفت و پاس گل زنگنه به تحریم‌های نفتی آمریکا

عنابستانی اظهار داشت: در سال‌های 90-91 علیرغم اینکه تجربه ما در برابر تحریم‌ها کم بود و فشار تحریمی نیز با صدور قطعنامه‌های شورای امنیت نسبت به الان بیشتر بود وزارت نفت عملکرد بهتری نسبت به الان داشت. در سایه بی‌تدبیری‌های زنگنه در فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیرغم اینکه تجربه قبلی وجود داشت و مسئولین باید خودشان را آماده می‌کردند و از طرفی اجماع جهانی نیز در تحریم‌ها وجود نداشت و فقط آمریکا ما را تحریم کرد، عملکردمان حتی از دوره قبلی هم بدتر بود و الان صادرات نفت ما نزدیک به صفر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما تا می‌خواهیم درباره این اشتباهات آقای زنگنه در وزارت نفت صحبت کنیم می‌گویند شرایط کشور سخت است و وقت این حرف‌ها نیست. خب مدیریت امثال شما‌ها باعث شده است که اکنون شرایط برای کشور سخت شود. وقتی شما به جای طراحی و برنامه‌ریزی برای مقابله با تحریم‌های نفتی، با خام‌فروشی نفت در پازل آمریکا بازی می‌کنید و به آنها پاس گل می‌دهید قطعا شرایط برای کشور سخت می‌شود.

* تخریب روابط استراتژیک ایران با کشورهای شرقی در دوران زنگنه

وی افزود: بعد از برجام آقایان در وزارت نفت روابط ایران با کشورهای شرقی را خراب کردند درحالیکه آنها می‌توانستند شرکای استراتژیک ما باشند. الان هم وزارت نفت می‌خواهد به کشورهای شرقی نفت بفروشد از ما نمی‌خرند و از اینکه بعد از برجام با آنها بدرفتاری کردیم گلایه دارند و در نتیجه در تعاملات نفتی با ما همکاری نمی‌کنند. این موضوعات نشان می‌دهد وزارت نفت برنامه مشخصی برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی نداشته است.

عنابستانی گفت: در حوزه مدیریت منابع انسانی نیز اوضاع وزارت نفت خوب نیست. ما شاهد هستیم که شرکت‌های پیمانکاری به راحتی حقوق اولیه کارمندان را زیرپا می‌گذارند و وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیز هیچ نظارتی بر عملکرد آنها ندارند. در دوران زنگنه نمونه‌های زیادی از خودسوزی و خودکشی کارگران پیمانکاری دیده شده است. این اتفاقات برای این است که وزارت نفت اصلا خودش را مسئول پیگیری امور نیروهای پیمانکاری نمی‌داند.

*تعداد امضاهای طرح استیضاح زنگنه به 56 رسید/ تقدیم طرح استیضاح به هیئت رئیسه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: متاسفانه در دوره آقای زنگنه به تولید داخلی اهمیت و توجه کافی نشده است. در همین پروژه خط لوله گوره-جاسک، در عملیات اجرایی طرح وزارت نفت اعلام کرد که ما در این طرح از دانش فنی و تجهیزات داخلی استفاده می‌کنیم. اما شما بررسی کنید که الکتروموتورهای این طرح از چین وارد شده است. علیرغم اینکه در داخل کشور شرکت جمکو می‌تواند این الکتروموتورها را با قیمت پایین‌تر تولید کند.

وی ادامه داد: وزارت نفت چرا بر اجرای این پروژه‌ها نظارت نمی‌کند. فقط در یک مورد برای تامین الکتروپمپ‌های خط لوله گوره-جاسک 50 میلیون یورو هزینه شده است و سود واسطه‌ها در این پروژه 70 درصد بوده است. چرا باید به خاطر اینکه عده‌ای رانت به دست بیاورند توان داخلی نادیده گرفته شود. متاسفانه شعارهای وزارت نفت در حمایت از تولید داخلی با عملکرد این وزارتخانه همخوانی ندارد.

عنابستانی در پایان اظهار داشت: تا الان تعداد امضاهای نمایندگان برای استیضاح زنگنه به 56 امضا رسیده است. البته ما خیلی دنبال امضا نیستیم و درخواست‌مان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردیم. قرار است جلسه‌ای پیرامون این موضوع با رئیس مجلس گذاشته شود تا برای اعلام وصول استیضاح زمان تعیین شود.




منبع : فارس 
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 28060
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *