۰

آمریکا به دنبال سود از تنش بین روسیه و اوکراین

میز نفت - علی‌رغم انکار روس‌ها، اما آمریکایی‌ها می‌گویند که مسکو می‌خواهد به زودی به کی‌اف حمله کند و در این راستا طرف آمریکایی می‌خواهد بیشترین سود را از این اتفاق ببرد.
گاز | میز نفت
گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آمریکایی‌ها مدعی هستند که روسیه به زودی می‌خواهد به اوکراین حمله کند اما کاخ کرملین بارها این ادعا را رد کرده است، حالا خبر رسیده که وزارت امور خارجه آمریکا مذاکراتی را با شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی بین‌المللی برای تامین گاز اروپا در صورت قطع احتمالی صادرات گاز روسیه اروپا برگزار کرده است.

طی ماه‌های گذشته آمریکا بارها نسبت به آماده شدن روس‌ها برای حمله نظامی به اوکراین ابراز نگرانی کرده و در عین حال دولت آمریکا، مسکو را تهدید کرده در صورتی که به اوکراین حمله کند، تحریم های سنگینی را علیه این کشور اعمال خواهد کرد. در صورتی که این تحریم‌ها اعمال شوند، احتمالا صادرات گاز روسیه به اروپا مختل خواهد شد.

با توجه به آنکه اروپا یک سوم از گاز موردنیاز خود را از روسیه وارد می‌کند و همین حالا هم در حوزه تامین گاز دچار مشکل است، در صورت بروز هر گونه اختلال در صادرات انرژی به اروپا، بروکسل با مشکلات بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.

منابع آگاه و برخی مقامات آمریکایی می‌گویند هدف وزارت امور خارجه این کشور از مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی این است که می‌خواهد در صورت نیاز منابع جایگزین گاز برای اروپا فراهم کند.گفته می‌شود؛ این مذاکرات به سرپرستی آموس هوچِس‌تِین، مشاور ارشد وزیر انرژی آمریکا انجام شده است.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده، گفته‌اند که با شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در مورد موضوعات مختلفی گفت‌وگو شده است که البته در این مذاکرات نمایندگان کشورهای متحد آمریکا و حتی کمیسیون اروپایی هم حضور داشته‌اند.

در این مذاکرات شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی و به خصوص گازی‌ها به مقامات آمریکایی گوشزد کرده‌اند که همین حالا هم جهان با کمبود عرضه گاز LNG مواجه بوده و شانس کمی وجود دارد که آنها بتوانند حجم بالای گاز صادراتی روسیه به اروپا را جایگزین کنند.

آمریکایی‌ها البته به اروپایی‌ها قول دادند در صورتی که در صادرات گاز روسیه به اروپا به خاطر تحریم و یا هر تنشی مشکل ایجاد شود، هوای اروپایی‌ها را خواهد داشت.منابع آگاه می‌گویند: «هوچس» حتی قصد دارد با قطری‌ها برای تامین گاز اروپا وارد مذاکره شوند.رویترز هم اخیرا گزارش داده که شورای امنیت ملی آمریکا تایید کرده است که برخی طرح‌های احتمالی از سوی آمریکایی‌ها در حال تدوین است.

از آنجا که طرف آمریکایی سال‌هاست به دنبال قانع کردن اروپایی‌ها برای کاهش واردات گاز از روسیه و خرید بیشتر گاز از طرف آمریکایی است، این طور به نظر می‌رسد که واشنگتن می‌خواهد از آب گل‌آلود بالا گرفتن تنش بین روسیه و اوکراین به نفع خود ماهی بگیرد. درواقع همین ماه‌های اخیر بود که آمریکا صادرات LNG را به میزان قابل توجهی افزایش داده و حتی در ماه دسامبر اروپا یکی از بزرگ‌ترین مشتریان گاز آمریکا بوده است.

در همین ماه دسامبر برای نخستین بار در تاریخ صنعت انرژی،‌ آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده LNG در جهان بود. البته تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از ورود گاز روسیه به اروپا به اینجا ختم نشده و مدت‌هاست تلاش می‌کنند جلوی ساخت و بهره‌برداری خط لوله دوم انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورداستریم2 را بگیرند.

هفته گذشته میشل راس، وزیر امور اروپا دولت آلمان گفت که آمریکا به شدت نسبت به بهره‌برداری از خط لوله نورداستریم انتقاد دارند که این مسأله هم می‌تواند بخشی از سیاست آمریکا در بالا بردن صادرات LNG و گرفتن جای روس‌ها در بازار انرژی اروپا باشند.


منبع : فارس
 
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب: 32277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *