۱

قیمت گاز در 16 سال اخیر/ نمودار

میز نفت - نکاهی به فیمت گاز در 16 سال گذشته به خوبی نشان می دهد روند بهای گاز رو به کاهش شدید بوده است.
به گزارش میز نفت، گاز طبیعی مایع یکی از منابع ارزشمند انرژی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد، به خصوص که آمارها حکایت از افزایش حجم ذخایر گاز جهان در سال‌های گذشته دارد و پیش‌بینی می‌شود این منبع سهم زیادی از بار نفت را به دوش بکشد.

طبق آمارهای ارائه شده توسط IEA حجم ذخایر تایید شده گازی جهان در ژانویه سال 2007 میلادی معادل 6183 هزار میلیارد فوت مکعب بوده است که نسبت به ژانویه سال قبل از آن یک درصد برابر با 71 هزار میلیارد فوت مکعب رشد داشته است. نکته مهم این است که بیشتر از سه چهارم ذخایر گاز جهان در کشورهای خاورمیانه و کشورهای آسیایی - اروپایی واقع شده است و همین امر بر اهمیت این منطقه در عرصه بین‌المللی افزوده است.

در میان کشورهایی که ذخایر گازی کلانی دارند روسیه و ایران در زمره شاخص‌ترین کشورها هستند که سهم زیادی از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده‌اند. مجموع ذخایر تایید شده گازی در سه کشور روسیه، ایران و قطر برابر با 58درصد از کل ذخایر گاز طبیعی جهان است.

این کشورها که در صدد ایجاد سازمانی شبیه اوپک برای صادرات گاز هستند در ماه‌های گذشته چندین جلسه تشکیل دادند تا به بررسی چگونگی اجرای این طرح بپردازند. البته این طرح هنوز در سال‌های آغازین تولد خود است و تا تبدیل شدن به یک طرح قابل اجرا فاصله زیادی دارد.
 
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 14764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *