۰
گزارش تصویری/ تکرار

بصره٬ خارگ عراق

پایانه نفتی بصره (ترمینال مینا البکر سابق)، در انتهای خلیج‌فارس واقع شده است و بیش از ٨٥ درصد از نفت عراق از این پایانه صادر می‌شود.
به گزارش ميزنفت، عراق به منظور توسعه صادرات نفت خود، ساخت سه پایانه شناور (SPM - single point mooring systems) با ظرفیت ٨٥٠ هزار بشکه در روز را اجرا کرده که قابلیت صادرات نفت عراق را از ترمینال بصره به 4.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده است. این کشور همچنین ظرفیت ذخیره نفت ترمینال بندر نفتی بصره را کمابیش 2 برابر کرده و به 24 میلیون بشکه در روز رسانده است.

عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) پس از عربستان سعودی، روزانه حدود 4.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید و حدود 3.3 آن را صادر می‌کند. جالب است که عراق در سال‌های پس از 2010 میلادی، ظرفیت عملیاتی تولید و صادرات نفت خود را حدود یک میلیون بشکه افزایش داده است. البته تولید روزانه 4.7 میلیون بشکه‌ای عراق با احتساب تولید نفت اقلیم خورمختار کردستان عراق است.

نفت صادراتی عراق بصره سبک و بصره سنگین نام دارد. عراق توانسته است با وجود چالشهای متعدد داخلی و خارجی، تولید و صادرات نفت‌خام خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهد و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تولید نفت خود را به ۶ میلیون بشکه در روز برساند.

عراق پس از عربستان سعودی، ونزوئلا، کانادا و ایران، پنجمین دارنده ذخایر بزرگ نفت در جهان است و صادرات و فروش نفت، 95 درصد از بودجه این کشور را تشکیل می دهد. بودجه سال 2016 عراق با نفت 45 دلاری بسته شده است.

حدود 80 درصد از میدان‌ها و ذخایر نفتی عراق در منطقه جنوب این کشور قرار دارد که منطقه شیعه‌نشین است. این منطقه از عراق به دلیل دور بودن از ناآرامی‌های داخلی، کمابیش امنیت خوبی دارد، هرچند به دلیل ظهور گروه‌های شبه نظامی، شرکت‌های فعال در اکتشاف و تولید در نیمه جنوبی عراق، از افزایش نگرانی‌ها در باره امنیت کارکنان و تأسیسات خود خبر می‌دهند.
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 14881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *