۰
۱

بزرگترین مرکز بارگذاری دریایی نفت جهان

بندر رأس تنوره در شرق عربستان سعودی در خلیج فارس، با ظرفیت حدود 6 میلیون بشکه در روز، بزرگترین مرکز بارگذاری دریایی نفت در جهان است و هم‌اکنون ٧٥ درصد نفت عربستان از این پایانه صادر می‌شود که باید از تنگه هرمز عبور کند.
به گزارش ميزنفت ، رأس تنورة شهری ساحلی و بندری در استان شرقی عربستان سعودی و در نزدیکی کلان‌شهر دمام است و حدود 80 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از این جمعیت خارجی هستند. این بندر از بنادر مهم نفتی جهان به شمار می‌رود و یکی از نقاط استراتژیک شرکت آرامکو به شمار می‌رود. این بندر پیش از این که برای صادرات نفت در نظر گرفته شود بندر ماهیگیری بوده، اما با سرمایه‌گذاری کلان آرامکو در طول چند دهه اخیر و ایجاد جزایر مصنوعی به‌منظور توسعه آن، به یکی از قطب‌های صادراتی نفت جهان تبدیل شده است.

نزدیکی سکوهای نفتی به این منطقه کار انتقال نفت را به این بندر آسان کرده است؛ بخش مهمی از مهندسی این بندر از سوی 2 غول نفتی شولومبرژه و هالی برتون انجام شده است.

این بندر که آغاز فعالیتش از دهه ۵۰ میلادی به شکل ابتدایی بوده است هم اینک با تأسیسات به‌روز و مدرن مهم ترین پایگاه نفتی عربستان به شمار می‌رود. خانه های سازمانی مدرن این بندر برای کارکنان آمریکایی همواره یکی از انتقادهای مردم محلی این بندر بوده است، از این رو، مدیران آرامکو درچند دهه اخیر برای کوچ دادن مردم بومی به سایر نقاط عربستان تلاش کرده‌اند. رأس تنوره یکی از مراکز مهم توریستی عربستان نیز به شما می‌رود.

رأس تنوره، رأس الجمیعه در خلیج فارس و ترمینال ینبع در دریای سرخ، سه پایانه اصلی صادرات نفت عربستان سعودی است.

مجموعه رأس تنورة (The Ras Tanura complex) در خلیج فارس با ظرفیت حدود ٦ میلیون بشکه در روز (این ظرفیت شامل ٢,٥ میلیون بشکه در روز بندر رأس تنورا می‌شود)، بزرگترین مرکز بارگذاری دریایی نفت در جهان است. عربستان سعودی هم‌اکنون ٧٥ درصد صادرات نفتی خود را از طریق ترمینال رأس تنورا در خلیج فارس انجام می‌دهد که باید از تنگه هرمز عبور کند.

مرکز رأس الجعیمة (The Ras al-Ju'aymah facility) در خلیج فارس با ظرفیت ٣ تا ٣,٦ میلیون بشکه در روز، دومین پایانه نفتی عربستان سعودی در خلیج فارس است.

ترمینال ینبع (The Yanbu terminal) در دریای سرخ که اغلب از آن برای حجم باقی مانده از صادرات نفت عربستان استفاده شده است. این ترمینال ظرفیت بارگیری حدود 4.5 میلیون بشکه در روز نفت خام و حدود ٢ میلیون بشکه در روز NGL و دیگر فرآورده‌ها را دارد.

عربستان سعودی افزون بر سه پایانه یادشده، مجموعه‌ای از سایر پایانه‌های کوچک‌تر هم در دریای سرخ و خلیج فارس دارد.
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۹
کد مطلب: 15145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لطفا اصطلاح مجعول GULF در عکس اصلاح شود.