۰

خانه مصدق پس از دستگیری وی

میز نفت - در روز کودتا علیه مصدق، منزل وی مورد سرقت و غارت قرار گرفت.
به گزارش میز نفت، تصویر ثبت شده از خانه دکتر مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد.  عصر رور ۲۸ مردادماه سال ۱۳۳۲ کودتاچیان پس از حمله و تخریب دفتر روزنانه باختر امروز متعلق به دکتر حسین فاطمی و مراکز جبهه ملی به خانه دکتر مصدق یورش بردند. ابتدا جماعت اراذل و اوباش که به قمه و چماق بودند به منزل حمله کردند، اما با تیراندازی محافظین دکتر مصدق متواری شدند.

پس از ناکامی اراذل و اوباش نیرو‌های نظامی که از زاهدی دستور می‌گرفتند وارد عمل شدند و باز هم محافظین خانه مقاومت کردند. نهایتا فرماندهان ارتش دستور دادند تانک‌ها به خانه شلیک کنند و با شلیک تانک‌ها حلقه محافظتی خانه نیز در هم شکست. مصدق از طریق پشت بام در خانه همسایه‌اش پناه گرفت و خانه خود وی توسط اراذل و اوباش و کودتاچیان غارت شد.

مصدق و تعدادی از نزدیکانش از طریق پشت با با نربادن فرار کردند و فردای آن روز خود را تسلیم نیرو‌های کودتا کرده و زندانی شدند. بعد از تسلیم دکتر مصدق، کرمیت روزولت با شاه ملاقات کرد و شاه ضمن تشکر از او گفت: «من تاج و تختم را از برکت خداوند، ملتم و ارتشم و شما دارم... و هرگاه فاطمی را به خاطر سرنگونی مجسمه‌های من و پدرم پیدا کنم، بی‌درنگ اعدامش خواهم کرد.»


 
 
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب: 2314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *