۰

آتش بنزین در قزاقستان

میز نفت - اعتراضات در قزاقستان در ۲ ژانویه ۲۰۲۲ پس از یک افزایش شدید ناگهانی قیمت بنزین که به گفته دولت قزاقستان به دلیل تقاضای بالا و تثبیت قیمت بود، شروع شد. اعتراضات در شهر نفتی جانااوزن آغاز شد، اما به سرعت به شهر‌های دیگر کشور، از جمله بزرگترین شهر آن، آلماتی، گسترش یافت. در پی این اعتراضات رئیس دولت قزاقستان استعفا داد. در تصاویر روز عکس‌های اعتراضات خشونت‌بار در قزاقستان را ببینید.
به گزارش میز نفت ، قزاقستان هم‌اکنون بدترین تظاهرات خیابانی سه دهه اخیر خود یعنی از زمان رسیدن به استقلال را تجربه می‌کند و بی‌ثباتی‌های سیاسی در این کشور، دو همسایه قدرتمند آن یعنی چین و روسیه را نیز نگران کرده است.

توجه به این موضوع از آن رو مهم است که قزاقستان بیشترین میزان صادرات نفت خود را به چین دارد و همزمان متحد استراتژیک مهم مسکو نیز محسوب می‌شود.

جرقۀ اعتراضات اخیر، در آغازین روزهای سال جدید میلادی و در پی جهش ناگهانی قیمت سوخت خودرو زده شد. اولین اعتراضات در یک شهر نفتی دورافتاده در غرب این کشور روی داد اما به سرعت به سراسر این کشور گسترش یافت و دهها هزار نفر را در دهها شهر این کشور به خیابان‌ها آورد و معترضان خواستار تغییر تمامیت دولت کنونی شدند.
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 32206
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *