انحراف در بودجه مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت

پول نفت در جمکران!

24 مرداد 1401 ساعت 20:11

میز نفت - شرکت ملی نفت به جای توسعه خدمات عمرانی در مناطق محروم و نفتی، پول خود را در محل دیگری خرج می کند.


به گزارش میز نفت، روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت:

وزارت نفت به عنوان یکی ازپر درآمدترین نهادهای دولتی بر اساس قانون موظف است که بخشی از اعتبارات خود را تحت عنوان "مسئولیت اجتماعی" در مناطق نفت خیز که از تولید نفت و گاز آسیب می بینند هزینه کند. این مسئولیت اجتماعی تا سال ها مغفول مانده بود تا این که سرانجام در سال 1399 نظامنامه ای برای  آن تدوین شد. با این همه اعتبارات میلیاردی مسئولیت اجتماعی در دولت سیزدهم عمدتا در مناطقی غیر از مناطق محروم نفت خیز هزینه شده اند. کانال عصر ایران در تلگراممهدی افشارنیک و مینا علی اسلام گزارشگران روزنامه هم‌میهن با اتکا به اسناد اداری در گزارشی به این انحراف اعتبارات وزارت نفت پرداخته اند که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

انحراف در کارکرد اعتباری "مسئویت اجتماعی" وزارت نفت[می‌خوای بدونی چقدر انگلیسی بلدی؟ رایگان خودت رو محک بزن!]می‌خوای بدونی چقدر انگلیسی بلدی؟ رایگان خودت رو محک بزن!پیشنهاد امروز
[yektanet-logo-sign] وزارت نفت برای بازسازی و توسعه مسجد جمکران 50 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. همچنین برای ساخت 700 خانه برای روحانیون جهرم و کمک به حوزه علمیه صالحیه کازرون و کمک به حرم شاه‌چراغ در شیراز قرار است مبالغی تخصیص دهد.

این‌ها مواردی است که گویا قرار است، از ردیف بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت انجام شود. ردیفی که معمولاً باید در خود مناطق نفتی برای کمک به عمران و رفاه و کاهش خسارت‌های وارده هزینه شود. یا به نظر می‌رسد باید هزینه شود.

بابک دارابی مشاور اجتماعی وزیر نفت در گفت‌وگو با هم‌میهن کمک وزارت نفت به مسجد جمکران را تأیید می‌کند و می‌گوید: مسجد جمکران به‌عنوان یکی از پایگاه‌های تشیع یکسری کمبودها و نیازمندی‌ها دارد که برای زوّار ایجاد زحمت کرده است. در این شرایط کرونایی شاید نیاز باشد آب بهداشتی در اختیار زوّار باشد یا وقتی وارد صحن می‌شوند از هوای خنک بهره‌مند باشند یا برخی اقلام روشنایی و مسائل تأسیساتی در این مسجد موردنیاز است، مثلاً زوار سالمند برای ورود به صحن به‌وسیله برقی برای تردد نیاز دارند".

شرح ماجرای کمک وزارت نفت به مسجد جمکران این‌گونه است که ضیغمی دیگر مشاور وزیر نفت از او می‌خواهد که به این مسجد کمک شود. (12 تیرماه) وزیر نفت هم به مشاور اجتماعی‌اش نامه را هامش میزند که" موافقت می‌شود/ لطفاً جهت اقدام لازم".

دارابی هم در نامه‌ای به خجسته مهر مدیرعامل شرکت نفت از او می‌خواهد که این موضوع را در هیئت‌مدیره شرکت نفت مطرح کند.

[اعتبارهای]

درواقع این نوع نامه‌نگاری‌های اداری یعنی که 50 میلیارد پرداخت شود و البته ترتیبات اداری لازم طی شود.

گردش نامه نشان می‌دهد که این پرداخت از محل اعتبارهای مسئولیت اجتماعی وزارت نفت رقم خورده است. بودجه‌ای که به نظر می‌رسد باید صرف خدمات عمرانی و رفاهی در مناطق نفت‌خیز شود.

بابک دارابی در این خصوص معتقد است: در دولت‌های قبلی که سفرهای استانی انجام می‌شد، یکسری ابلاغیه‌ها به دست ما می‌رسید و ما اقدام می‌کردیم. اکنون در دولت سیزدهم هم مصوبات سفرها به ما ابلاغ می‌شود که بر اساس آن ما نسبت به انجام پروژه در استان‌های غیر نفت‌خیز اقدام می‌کنیم. عملاً هدف این نیست که ما شرکت ملی نفت هستیم یا مثلاً آن دستگاه زیرمجموعه وزارت نیروست و ... هدف رضایتمندی مردم از دولت جمهوری اسلامی ایران است. این هدف دولت سیزدهم است".

درواقع توضیحات دارابی روشن می‌سازد که بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت بیشتر در اختیار دولت و برنامه‌هایش است تا کمک به رفاه مناطق نفتی که عموماً از مشکلات عدیده کم‌آبی، فقدان زیرساخت‌های بهداشتی، کمبود زیرساخت‌های آموزشی و دیگر مشکلات رنج می‌برند.

مشخصاً از شهرهایی چون اهواز، آبادان، هویزه، سوسنگرد، ماهشهر، امیدیه، گچساران و آغاجاری، مسجدسلیمان و عسلویه باید یاد کنیم که درگیر مشکلات ریزودرشتی در معیشت و زیرساخت‌های رفاهی هستند. بر اساس عرف CRS در شرکت‌های نفتی دنیا، کمک به کاهش رنج و آلام مردم از عمده برنامه‌های مسئولیت اجتماعی است.

تقریباً روزی نیست که در شبکه‌های اجتماعی از کم‌آبی غیزانیه، از آلودگی هوای هویزه و سوسنگرد، هوای پر سرب و داغ عسلویه، از گل و غبار شناور در هوای آبادان و اهواز، ویدئویی منتشر نشود.

این شهرها تماماً نفتی و گازی هستند و تأسیسات نفتی زندگی و زیست مردم را سال‌هاست تحت تأثیر قرار داده است که شاید بهتر باشد بگوییم خسارت شدیدی وارد کرده است.

تقریباً در افکار عمومی خوزستان و شهرهای نفتی، این موضوع جاافتاده است که نفتی‌ها (شرکت‌های وزارت نفت) اهتمام چندانی به مسأله آلودگی، به زیرساخت‌های شهری و کلاً زیست مردم محلی ندارند و صرفاً دنبال بهره‌برداری از منابع و میدان‌های نفتی و گازی هستند.

البته در خصوص کم‌کاری در حوزه مسئولیت اجتماعی نفتی‌ها در دولت‌های مختلف خیلی اختلاف فاحشی نیست و کم‌کاری مشهود و جاری است اما یک فرق اساسی در این میان است و آن نگاه به این حوزه است.


در نامه‌ای دیگر که به دست هم‌میهن رسیده است می‌بینیم که نماینده کازرون درخواست کمک به حوزه علمیه صالحیه کازرون را داشته است که وزیر در هامش نامه نوشته است "با نظر مساعد در کارگروه طرح شود".


در نامه‌ای دیگر، مجمع نمایندگان فارس از وزیر نفت خواستند که به خاطر بیماری کرونا که موجب کاهش شدید نذورات شده است، ضروری است تا از مبادی کمک‌های اعتباری به حرم شاه‌چراغ کمک شود تا این آستان و این حرم قطب دینی و فرهنگی در جنوب کشور شود.

این درخواست ششم آذرماه پارسال مطرح‌شده است و مسئول دفتر وزیر نفت، پیام کهتری در تاریخ بیستم فروردین امسال به بازرگانی معاون پارلمانی می‌نویسد که "نامه نمایندگان به استحضار مقام وزارت رسید"اختصاص بخشی از اعتبارات خدمات اجتماعی وزارت نفت به حرم مطهر حضرت احمد بن کاظم (ع) که پی‌نوشت فرمودند این تقاضا "در کارگروه مطرح شود با نظر مساعدت".

در نامهٔ دیگری در این نوع موارد، رئیس کمیسیون عمران مجلس و نماینده جهرم، محمد رضایی نامه‌ای به اوجی نوشته است که در آن آمده است "700 واحد خانه عالم برای اسکان و استقرار ائمه جماعت و روحانیون مساجد جهرم باید تدارک دیده شود و با توجه به کمبود اعتبارات جهت اجرای پروژه مذکور؛ خواهشمند است نسبت به تأمین اعتبار موردنیاز دستورات لازم را عنایت فرمایید".

تاریخ نامه رضایی شانزدهم اسفند پارسال است، اما بلافاصله باوجود روزهای پایان سال در 22 اسفند اوجی به خجسته مهر و بازرگانی دو معاون خود دستور می‌دهد که "لطفاً جهت طرح در کارگروه اعتباری تخصیص یابد به استان برای مناطق کم برخوردار جهت کمک به احداث و ساخت خانه عالم اقدام مقتضی" (دست خط خود اوجی).

دارابی در خصوص این هفت‌صد خانه برای روحانیون جهرم بگوید که: "به روی این نامه‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اگر بتوانیم برای روحانیونی که به داخل روستاها می‌روند، جایگاه موقت ایجاد کنیم که بتوانند اسکان داشته باشند و به افراد برخی روستاها که از حداقل‌های مسائل دینی محروم‌اند، خدمات برسانیم، این‌یک کمک است. بااین‌وجود مکاتباتی که به سیستم ما داده می‌شود، بسیار زیاد است. اینکه همه این مکاتبات اجرایی می‌شود، باید بگویم به‌هیچ‌وجه. سالانه بیش از چهارده هزار میلیارد تومان درخواست به دست ما می‌رسد و ما شاید بتوانیم اجابت 500 میلیارد تومان آن را داشته باشیم که آن‌هم باز با اولویت‌بندی است".

اما به هر جهت توجه به ساخت 700 خانه برای روحانیون جهرم در حالی است که در مناطق نفتی مثل غیزانیه مردم مشکل جدی آب دارند و احساس می‌شود نفت توجهی به آنجا ندارد.

دارابی در پاسخ می‌گوید" وقتی بیان می‌شود آب غیزانیه هست و ساخت خانه علما هم هست، این تصور پیش می‌آید که اولویت‌دهی‌ها مشکل دارد. هرکدام از این موارد جایگاهی برای خود دارند. به‌عنوان‌مثال نسبت به پرداخت صورت‌وضعیت‌های آب غیزانیه بر اساس مشارکتی که در این روستا انجام شد، اقدام کردیم. یعنی پرداخت این صورت‌وضعیت همواره در اولویت اول ما بود. حالا سؤال اینجاست که آن منطقه نیاز بیشتری به کمک‌رسانی دارد؟ باید گفت بله. فراموش نکنید ما به‌عنوان کمک هستیم و متولی آب وزارت نیروست.

«ما می‌توانیم در لحظاتی که هیچ نهادی نمی‌تواند تأمین اعتبار کند، ورود و کمک‌رسانی کنیم. اولویت ما آب غیزانیه، سیاحی، کوی مشعلی، شکاری و کارون و امثال این‌هاست. اما به‌عنوان‌مثال مشکل آب اهواز به بیش از نه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که از طرف سازمان برنامه‌وبودجه تأمین شد و تأمین گوشه‌ای از این اعتبار به عهده شرکت ملی نفت بود".

آمار دارابی خیلی کلی است و مشخص نیست چقدر از این پروژه‌ها امور عمرانی و رفاهی برای مردم مناطق نفتی است و چقدر پروژه‌هایی صرفاً مذهبی مانند ساخت 700 خانه برای روحانیون جهرم و کمک به حوزه علمیه کازرون و کمک به مساجد و حرم‌های مذهبی است.

چیزی که مشخص است ازنظر این وزارت نفت کمک به امور مذهبی هم جز مسئولیت‌های اجتماعی است و وقتی آمار می‌دهد روشن نیست چقدر از این اقدامات اموری است که به عمران و رفاه مناطق نفتی کمک شده است و چقدر شامل امور مذهبی شده است.


کد مطلب: 33640

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/gallery/33640/1/پول-نفت-جمکران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir