۰

جنگل ارسباران در دل طبیعت بکر و دست نخورده استان آذربایجان

جنگل ارسباران با وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشکین‌شهر و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبریز محدود است.
  به گزارش«ميزنفت»،در گذشته این ناحیه با نام قره داغ نیز شناخته می شد و گفته شده نام قره داغ به علت کثرت کوه های منطقه بر این ناحیه گذاشته شده است. چرا که قره در زبان ترکی بر انبوهی، کثرت و درهم تنیدگی دلالت می‌کند.


در پارک ملی ارسباران ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸گونه پستاندار (نظیر کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و «پلنگ») و ۲۲ گونه ماهی شناخته شده است. از گونه‌های پرندگان بومی ارسباران می‌توان به «قره خروس قفقازی» کبک، دراج و قرقاول و انواع پرندگان شکاری و تعداد بی‌شماری پرندگان آبزی و خشکی‌زی اشاره کرد. «مارال»، گونهٔ منقرض شدهٔ منطقهٔ ارسباران نیز با انتقال هفت راس از پارک ملی گلستان در فضایی به وسعت هفت هکتار در مرکز تحقیقاتی آینالو رها شده و در حال احیا است.

ارسباران صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقهٔ ممنوعه و سپس منطقهٔ حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شده و چندی پیش نیز به پارک ملی ارسباران ارتقا یافت.

منبع:تبیان
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۲۶
کد مطلب: 7756
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *