۰
عراقی در گفت و گو با ميز نفت:

عراق با ماست، عمان با شرکت نفت

بر اساس سیاست‌های کنونی وزارت نفت، مذاکره‌های قراردادی، تعیین قیمت و زمان در حوزه صادرات گاز را شرکت ملی نفت ایران دنبال می‌کند و هر زمان، مذاکرات به مرحله اجرا رسید، کار به شرکت ملی گاز ایران واگذار می‌شود و عقد قرارداد عملیاتی، ساخت و نصب خطوط لوله و تأسیسات و تجهیزات مربوط و بهره‌برداری از آنها بر عهده شرکت ملی گاز ایران خواهد بود
حمیدرضا عراقی ؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - عصر نفت
حمیدرضا عراقی ؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - عصر نفت
حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار ميزنفت با بیان اینکه ظرفیت کنونی پالایش گاز کشور بسیار بیشتر از میزان تولید و حدود ٢٦٠ میلیارد مترمکعب در سال است، افزود: حجم تولید گاز ایران با احتساب افزایش تولید گازی که تا پایان امسال حاصل می‌شود، در زمان اوج (پیک) به بیش از 750 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی از آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای صادرات گاز به عراق خبر داد و پیش‌بینی کرد که از اوایل سال آینده صادرات گاز به عراق با حجمی حدود هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین تصریح کرد: هم‌اکنون مباحث مالی مربوط به قرارداد صادرات گاز به عراق و چگونگی دریافت پول گاز صادراتی (به علت شرایط تحریمی) در دست بررسی و آماده‌سازی است تا مشخص شود که گاز ایران، چگونه و با چه قیمت و فرمولی به عراق صادر می‌شود، چون وقتی تحریم‌ها لغو شود، نقل و انتقالات پول باید از طریق گشایش اعتبار اسنادی (LC) و روابط بانک‌ها انجام شود که هنوز روش دریافت بهای گاز صادراتی به عراق مشخص نیست.

وی با بیان اینکه ایران گاز مورد نیاز عراق را تأمین و این کشور خودش امنیت خط لوله انتقال گاز را تأمین می‌کند، گفت: قیمت گاز تابع قیمت نفت است و بر پایه فرمول طراحی و توافق شده در این قرارداد، با نوسان قیمت نفت، قیمت گاز هم تغییر می‌کند.

عراقی ادامه داد: قرارداد صادرات گاز به بصره را شرکت ملی گاز ایران دنبال می‌کند که در مراحل پایانی قرار دارد و سرانجام خط لوله انتقال گاز از اهواز به بصره ساخته می‌شود، اما قرارداد صادرات گاز به بغداد در شرکت ملی صادرات گاز ایران منعقد شده بود که آن قرارداد هم به شرکت ملی گاز ایران منتقل شده است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از خط لوله صادرات گاز ایران به عراق، زمینه صادرات گاز به کویت را هم فراهم می‌کند، گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکره‌های قراردادی صادرات گاز به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون کویت در شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران بسترهای فیزیکی لازم برای صادرات گاز به این کشورها را به سرعت فراهم خواهد کرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه مذاکره‌های مربوط به صادرات گاز به کشور عمان هم‌اکنون در شرکت ملی نفت ایران دنبال می‌شود، بیان کرد: این مذاکره‌ها هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که شرکت ملی گاز عملیات اجرایی مربوط
بر اساس سیاست‌های کنونی وزارت نفت، مذاکره‌های قراردادی، تعیین قیمت و زمان در حوزه صادرات گاز را شرکت ملی نفت ایران دنبال می‌کند و هر زمان، مذاکرات به مرحله اجرا رسید، کار به شرکت ملی گاز ایران واگذار می‌شود و
به آن را آغاز کند و به‌محض نهایی شدن مذاکرات در وزارت نفت و تحویل کار به شرکت گاز، کار عملیاتی آن آغاز می‌شود.

وی توضیح داد: بر اساس سیاست‌های کنونی وزارت نفت، مذاکره‌های قراردادی، تعیین قیمت و زمان در حوزه صادرات گاز را شرکت ملی نفت ایران دنبال می‌کند و هر زمان، مذاکرات به مرحله اجرا رسید، کار به شرکت ملی گاز ایران واگذار می‌شود و عقد قرارداد عملیاتی، ساخت و نصب خطوط لوله و تأسیسات و تجهیزات مربوط و بهره‌برداری از آنها بر عهده شرکت ملی گاز ایران خواهد بود.

عراقی افزود: قرارداد صادرات گاز به پاکستان هم بسته شده است و مسائل مربوط به جاری شدن این قرارداد را شرکت ملی گاز ایران دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر منابع گازی اغلب کشورهای نفتی منطقه، گاز همراه نفت است، افزود: با توجه به کمبود منابع گازی مستقل در کشورهای حاشیه خلیج فارس و افزایش تقاضا و نیاز آنها به این منبع انرژی، بازار خوبی برای صادرات گاز ایران به این کشورها وجود دارد که با توجه به نزدیکی این کشورها به ایران، دسترسی به بازار آنها سریع و آسان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این شرکت به‌منظور افزایش صادرات گاز و حضور قوی‌تر در بازار جهانی این حامل انرژی استراتژیک، سناریوهای متعددی را دنبال می‌کند، افزود: پس از لغو تحریم‌ها، ایران برای صادرات گاز به اروپا هم آمادگی دارد.

به گزارش ميزنفت، تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به عراق در سال 1388 امضا و 2 سال بعد از آن به قرارداد تبدیل و مقرر و ایران متعهد شد روزانه 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر کند. اگرچه طبق قرارداد باید صادارت گاز از سال 2013 آغاز می‌شد، اما به علت مسائل امنیتی در عراق ساخت خط لوله در این کشور مطابق با برنامه پیش نرفته است.

خط لوله ٩٧ کیلومتری صادرات گاز به عراق، از چارمله در استان ایلام آغاز می‌شود و در نفت‌شهر (مرز ایران و عراق) به نقطه تحویل گاز می‌رسد و طبق تواق در مرحله نخست، امکان صادرات چهار تا هفت میلیون مترمکعب گاز به عراق وجود دارد که در ادامه این مقدار تا 40 میلیون مترمکعب در ماه‌های گرم سال نیز قابل افزایش است.

همزمان با  امضای تفاهمنامه صادرات گاز به عراق، مذاکره برای صادرات گاز به سوریه هم دنبال شد که سرانجام توافق شد خط لوله 56 اینچی و با ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز در سه کشور ایران، عراق و سوریه ساخته شود تا از این مسیر امکان انتقال گاز به کشورهای اروپایی هم فراهم شود.

البته پیش‌بینی شده است که خط 5600 کیلومتری که مبدأ آن عسلویه است، پس از گذر از عراق، سوریه و لبنان به دریای مدیترانه و از آنجا تا اروپا ادامه پیدا کند.

منبع تأمین گاز این خط لوله هم 2 یا سه فاز پارس جنوبی خواهد بود که هزینه ساخت این خط لوله همراه با ایستگاه‌های تقویت فشار آن حدود 10 میلیارد دلار برآورد شده است.
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۵
کد مطلب: 10006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *