۰

کویت و امارت؛ قابل تحمل تر از سایر اعراب

سرویس رتبه بندی آر ای ام ( رام) اعلام کرد: قطر و امارات متحده عربی در دوران افت شدید قیمت نفت عملکردی بهتر از سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته اند. چیزی که قطر و امارات متحده عربی را از سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متمایز می کند، تنوع اقتصادی بیشتر آنهاست.
کویت و امارت؛ قابل تحمل تر از سایر اعراب - میز نفت
کویت و امارت؛ قابل تحمل تر از سایر اعراب - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، شورای همکاری خلیج فارس که شامل کشورهای کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است به طور میانگین طی سال های 2011 تا 2014 میلادی با رشد 5.4 درصدی روبرو شده اند ولی پیش بینی می شود این رقم در میان مدت با کاهش روبرو شود.

موسسه رتبه بندی آر ای ام تاکید کرد: چیزی که قطر و امارات متحده عربی را از سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متمایز می کند، تنوع اقتصادی بیشتر آنهاست. ذخایر مالی و صندوق های سرمایه گذاری باثبات نیز از دیگر عواملی است که این دو کشور را از دیگر کشورهای عربی متمایز کرده است.

این موسسه در ادامه افزود: اقتصادهای عربی منطقه خلیج فارس به شدت در برابر نوسانات قیمت سوخت های فسیلی آسیب پذیر هستند و نوسانات قیمت انرژی تاثیر زیادی بر فعالیت های اقتصادی و ذخایر مالی و درآمدهای ارزی این کشورها دارد.

این گزارش افزود: سطح کنونی قیمت نفت احتمالا موجب کاهش رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد ولی متنوع بودن اقتصادهای کویت و قطر موجب خواهد شد تا این دو کشور طی سال 2015 میلادی با کسری مالی قابل توجهی روبرو نشوند.

علی رغم تاثیر منفی شرایط بیرونی، رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خاطر ساختار جمعیتی سالم و افزایش بهره وری ناشی از اجرای اصلاحات ساختاری تقویت خواهد شد.

کشورهای عربی منطقه خلیج فارس طی سال های اخیر اصلاحات زیادی را با هدف ارتقای فضای کسب و کار و توسعه ظرفیت داخلی اجرا کرده اند. در نتیجه امارات متحده عربی و قطر بیشترین مقاومت را در برابر شوک ها از خود نشان می دهند.

غیر از عامل کاهش قیمت نفت برخی عوامل دیگر نیز به شدت رشد و رونق اقتصادی کشورهای منطقه را تهدید می کند. ریسک های مربوط به اجرای اصلاحات، نگرانی های امنیتی داخلی و خارجی و تاخیر در اجرای اصلاحات ساختاری مثبت که باید در سال های قبل اجرا می شد، از عواملی هستند که می تواند بر رشد و رونق اقتصادی کشورهای منطقه تاثیرگذار باشد.

تجزیه و تحلیل های موسسه آر ای ام نشان می دهد که امارات متحده عربی با اجرای اصلاحات ساختاری خطر تاثیر منفی این عوامل را بر رشد و رونق اقتصادی خود بیشتر از سایر کشورها، کاهش داده است.
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 10190
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *