۰
رئیس آرامکو در گفت و گو با فاینشال تایمز

کاهش تولید؛ به هیچ عنوان

علی رغم تاثیرات منفی افت شدید قیمت نفت بر اقتصاد عربستان سعودی، مقام های ریاض همچنان بر موضع خود مبنی بر عرضه کافی نفت به منظور حفظ سهم در بازار جهانی انرژی تاکید دارند.
کاهش تولید؛ به هیچ عنوان - میز نفت
کاهش تولید؛ به هیچ عنوان - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، مقام های عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز تاکید کردند: ریاض به تولید و عرضه کافی نفت برای تامین تقاضای مشتریان ادامه خواهد داد.

این مساله نشانگر آن است که عربستان سعودی در آستانه نشست آتی اوپک تمایلی برای تغییر راهبرد خود در بازار جهانی نفت ندارد. نشست آتی اوپک در حالی قرار است 4 دسامبر برگزار شود که قیمت جهانی نفت از اواسط 2014 میلادی روند نزولی را آغاز کرده و در این مدت بیش از 50 درصد ارزش خود را از دست داده است.

 الفالح رئیس شرکت نفتی آرامکوی عربستان در این باره تاکید کرد: تنها چیزی که انجام می دهیم آن است که به بازار اجازه دهیم کار خودش را انجام دهد. هیچ مذاکره ای برای کاهش تولید نفت عربستان انجام نشده هرچند افت قیمت نفت تاثیر منفی بر اقتصاد عربستان داشته است.

عربستان سعودی در نشست قبلی اوپک نیز با سیاست کاهش تولید به منظور تثبیت قیمتها مخالفت کرده بود. قیمت نفت از 115 دلار در هر بشکه طی سال گذشته به کمتر از 50 دلار رسیده است.

کاهش قیمت نفت موجب شده تا شرکتهای بزرگ نفتی، صدها میلیارد دلار پروژه های انرژی خود را متوقف کنند. تاثیرات منفی افت شدید قیمت نفت بر اقتصاد عربستان نیز موجب شده تا انتقادات زیادی نسبت به سیاست انرژی ریاض که از سوی علی النعیمی وزیر نفت این کشور طراحی و اجرا می شود، مطرح شود.

به اعتقاد تحلیلگران انرژی، سیاست عربستان موجب شده تا مازاد عرضه زیادی در بازار وجود داشته باشد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی نفت وارد کرده است.

ظاهرا اوپک و در راس آن عربستان سعودی قصد دارد با کاهش قیمت نفت و ادامه عرضه و تولید، برخی تولیدکنندگان شیل نفت به خصوص در آمریکای شمالی را به دردسر بیندازد و عملا آنها را از بازار خارج کند.

رئیس شرکت آرامکو در ادامه افزود: برای تولیدکنندگانی که نفت را با هزینه های بالاتری تولید می کند، قیمت 100 دلار در هر بشکه تضمینی کامل برای وجود نداشتن ریسک سرمایه گذاری است.
وی پیش بینی کرد که بازار جهانی نفت در سال 2016 میلادی به تعادل خواهد رسید و افزایش تقاضا موجب خواهد شد تا ذخایر و نفت انبار شده در نفتکش های غول پیکر به فروش رسد.

البته گروهی از تحلیلگران انرژی معتقدند که حداقل یک تا دو سال زمان نیاز خواهد بود تا قیمت هر بشکه نفت بار دیگر به بیش از 70 تا 80 دلار افزایش یابد.

کاهش درآمدهای ارزی موجب شده تا ریاض با تنگناهای مالی زیادی روبرو شود. دولت عربستان مجبور است برای جبران کسری بودجه 20 درصد تولید ناخالص داخلی خود از ذخایر ارزی استفاده کند. این در حالی است که رسانه ها گزارش داده اند عربستان در حوالی ورشکستگی است. در این شرایط پیام عربستان به بازار نفت نیز از یک عبارت کوتاه نمی آید:«تولید را کاهش نمی دهیم

بر اساس صندوق بین‌المللی پول ایران تا 10 سال می‌تواند در برابر قیمت پایین نفت دوام بیاورد که این زمان برای عربستان 5 سال پیش‌بینی شده است.

افت درآمدهای نفتی همچنین موجب به تاخیر افتادن پروژه های زیرساختی شده و این مساله تاثیر منفی زیادی بر بخش خصوصی عربستان داشته است.

رئیس آرامکو افزود: ما می دانستیم که ادامه روند نزولی قیمت نفت دردناک خواهد بود ولی این تاثیرات منفی فراتر از انتظارات بوده است.


سیاه و سفید اقتصاد عربستان نشان می دهد این کشور دست به خود کشی زده است.

 
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 10230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *