۰
پالایشگاه ها در حال آب رفتن

تضعیف قدرت نفتی داعش

داعش از کسب و کار و فعالیت در بخش پالایشگاهی منصرف شده است. به جای آن داعش از کنترل های مرزی و تماس های خود استفاده می کند تا نفت خام را به شرکتهای محلی و قاچاقچیان بفروشد و از این طریق کسب درامد کند. اگر داعش از صحنه فعالیت پالایشگاهی حذف شود مساله خوب و مثبتی خواهد بود چرا که مشتری کمتری برای نفت خام نسبت به دیزل و سایر سوختها وجود دارد. نفت خام در مقایسه با فرآورده های نفتی قیمت کمتری هم دارد.
نفت داعش - عصر نفت
نفت داعش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، گروه تروریستی داعش ثروتمندترین سازمان تروریستی در تاریخ به شمار می رود. معمولا اعتقاد بر این است که داعش کنترل چاه های نفتی در عراق و سوریه را در اختیار دارد و روزانه میلیون ها دلار درآمد از طریق قاچاق نفت کسب می کند و این مهمترین منبع درآمدی داعش به شمار می رود.

متیو رید معاون شرکت مشاوره ای فارین ریپورتز در مصاحبه ای به بررسی وضعیت فعالیت های نفتی داعش پرداخته است.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه درآمد نفتی داعش چقدر است و اینکه تحلیلگران و دولتها برآوردهای مختلفی را در خصوص درآمد نفتی داعش پس از اشغال موصل در ژوئن 2014 میلادی اعلام کرده اند و اینکه داعش با کنترل چاه های نفتی متعددی در عراق و سوریه روزانه بین یک تا 4 میلیون دلار درآمد دارد، تاکید کرد: حدس مرسوم و عادی این است که درآمد نفتی داعش روزانه 3 تا 4 میلیون دلار است.

وی تصریح کرد: ولی هیچ گاه قیمت دقیق و میزان تولید نفت داعش اعلام نشده است. اگر داعش تابستان گذشته 4 میلیون دلار در روز درآمد نفتی داشته و قیمت هر بشکه نفت آن 40 دلار باشد، به این معناست که روزانه 100 هزار بشکه نفت تولید کرده است. این میزان تولید بسیار بالا و سئوال برانگیز است. البته قیمت نفت نیز جای سئوال دارد. اکثر گزارش ها به این نکته اشاره دارد که قیمت هر بشکه نفت داعش 25 دلار است. با تولید 100 هزار بشکه در روز درآمد متوسط داعش در روز از محل فروش نفت به 2.5 میلیون دلار می رسد.

وی اظهار داشت: من نسبت به برآوردهای مطرح شک و تردید دارم. برآورد 4 میلیون دلار در روز بسیار بعید به نظر می رسد. نیمی از این رقم منطقی تر به نظر می رسد. برآورد رسمی آمریکا رقم 1.5 میلیون دلار در روز را از جولای تاکنون نشان می دهد. با این حساب و قیمت 25 دلاری برای هر بشکه نفت، به نظر می رسد داعش روزانه 60 هزار بشکه نفت تولید می کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که حملات هوایی آمریکا و متحدانش علیه داعش، چه تاثیری بر صنعت نفت داعش داشته است، گفت: داعش در تابستان گذشته ده ها پالایشگاه کوچک در سوریه در اختیار داشت. این پالایشگاه ها بر خلاف برخی ادعاها قابل جابجایی نیستند. پالایشگاه های کوچک به این معنا هستند که این پالایشگاه ها از پیش ساخته بوده و با استفاده از تجهیزات سنگین قابل مونتاژ شدن است.

نفت سوریه و عراق به این پالایشگاه ها عرضه می شد و فرآورده های تولید شده مثل دیزل برای اهداف جنگی داعش استفاده می شده و یا به مناطق مجاور فروخته می شده است. بخشی از آن نیز از طریق ترکیه قاچاق می شود. ائتلاف به رهبری آمریکا مشکلی برای شناسایی و هدف قراردادن این پالایشگاه ها ندارد. داعش طی ماه های سپتامبر تا اکتبر 2014 بیش از 20 پالایشگاه کوچک خود را از دست داده است و تعداد زیاد دیگری نیز آسیب دیده اند. این یک خسارت بزرگ برای داعش بوده چرا که دیگر نمی تواند سوخت بیشتری تولید کند.

به نظر می رسد داعش از کسب و کار و فعالیت در بخش پالایشگاهی منصرف شده است. به جای آن داعش از کنترل های مرزی و تماس های خود استفاده می کند تا نفت خام را به شرکتهای محلی و قاچاقچیان بفروشد و از این طریق کسب درامد کند. اگر داعش از صحنه فعالیت پالایشگاهی حذف شود مساله خوب و مثبتی خواهد بود چرا که مشتری کمتری برای نفت خام نسبت به دیزل و سایر سوختها وجود دارد. نفت خام در مقایسه با فرآورده های نفتی قیمت کمتری هم دارد.

متیو رید در پاسخ به این سئوال که آیا داعش نفت خود را از طریق تجاری که در کشورهای همسایه از جمله ترکیه هستند، می فروشد، گفت: غیر از نفت، فراورده های نفتی زیادی نیز وجود دارد که از طریق مرز سوریه و ترکیه قاچاق می شود. این یک اختلاف مهم است. اگر داعش از کسب و کار در ، زمینه پالایشگاهی حذف شده، پس نباید بتواند فرآورده های نفتی را از طریق مرز سوریه وارد ترکیه کند.

از سوی دیگر قاچاق نفت توسط داعش به ترکیه پس از پیشروی کردها در سراسر مرز ترکیه سخت تر شده است. وجود سایر قاچاقچیان در منطقه نیز رقابت را برای داعش تشدید کرده است. باید توجه داشت که ظرفیت پالایش غیر قانونی نفت در داخل ترکیه نیز محدود شده است. بنا بر این منطقی تر به نظر می رسد که داعش نفت خود را به خریداران داخلی و محلی در سوریه بفروشد به خصوص در منطقه دیرالزور.
 
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۴
کد مطلب: 10274
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *