۰
تاثیر کاهش قیمت نفت بر آشوب های اجتماعی

آفریفا، مستعدترین برای قربانی گرفتن

به نظر می رسد ادامه روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی نه تنها به ضرر روند رشد و رونق اقتصادی کشورهای نفت خیز خواهد بود بلکه تنش ها و بی ثباتی های داخلی در این کشورها را نیز تشدید خواهد کرد. چین، هند و کویت بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت نفت سودان جنوبی به شمار می روند. تبعات منفی درگیری های داخلی و افت قیمت نفت بی شک دامن شرکتهای خارجی را نیز خواهد گرفت.
آشوب های اجتماعی در آفریقا - میز نفت
آشوب های اجتماعی در آفریقا - میز نفت
به گزارش ميزنفت، پایگاه تخصصی اویل پرایس نوشت: به عنوان مثال سودان جنوبی با 1.6 میلیون آواره و 600 هزار مهاجر و پناهجو در کشورهای همسایه با کاهش شدید قیمت نفت روبرو شده و این مساله به چالش بزرگی برای این کشور و سایر تولیدکنندگان نفت آفریقا به شمار می رود.

ادامه روند نزولی قیمت نفت می تواند بحران های انسانی در این کشورها را مضاعف کرده و موجب تشدید بی ثباتی و ناآرامی های اجتماعی شود.

کشورهایی مثل سودان جنوبی برای تامین هزینه های دولتی به طور کامل به نفت وابسته هستند. سایر کشورهای آفریقایی نیز غیر از نفت به برخی کالاهای خاص برای تامین درامدهای ارزی خود وابسته هستند و این مساله به پاشنه آشیل اقتصاد آفریقا تبدیل شده است.

دستیابی به منافع اقتصادی و مالی بیشتر می تواند موجب ادامه جنگ های داخلی در آفریقا شود. تشدید درگیری ها در مناطق نفت خیز سودان جنوبی یا سایر کشورهای آفریقایی می تواند تاثیر منفی زیادی بر درآمدهای ارزی داشته باشد و این مساله مشکلات و چالش های زیادی را به وجود خواهد آورد.

چین، هند و کویت بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت نفت سودان جنوبی به شمار می روند. تبعات منفی درگیری های داخلی و افت قیمت نفت بی شک دامن شرکتهای خارجی را نیز خواهد گرفت.

البته نتایج برخی تحقیق و پژوهش ها نشان می دهد که قیمت کالاها به خصوص نفت تاثیر چندانی بر شدت و ضعف درگیری های داخلی در کشورهای آفریقایی ندارد. مهمتر از قیمت، منافع اقتصادی و مالی است که به قبایل و اقوام مختلف می رسد. افزایش یا کاهش قیمت نفت و سایر کالاهای راهبردی تاثیر چندانی بر میزان خشونت ها و درگیری ها ندارد.

این تحقیقات نشان می دهد که روند نزولی قیمت نفت حتی اگر ادامه یابد، تاثیر چندانی بر سطح و شدت و ضعف خشونت ها و درگیری های داخلی در آفریقا نخواهد داشت.

مساله مهم در کاهش شدید درآمدهای نفتی سودان جنوبی، استقلال این کشور از سودان در سال 2012 میلادی است. پیش از استقلال، سودان جنوبی روزانه 350 هزار بشکه نفت تولید می کرد ولی این رقم پس از استقلال و بروز مشکلات ترانزیتی با سودان به کمتر از 120 تا 150 هزار بشکه در روز در سال های 2013 و 2014 میلادی رسیده است.
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۶
کد مطلب: 10633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *