۰
5 نقطه ضعف ترکیه در دست مسکو

در انتظار فرمان آخر

آلکسی اولیوکائف وزیر اقتصاد روسیه احتمال لغو کامل پروژه های بزرگ مشترک با ترکیه را رد نکرده است. خط لوله گازی ترک استریم که در دریای سیاه در حال اجرا بوده و پروژه نیروگاه هسته ای آکویو احتمالا برای همیشه لغو خواهد شد.
در انتظار فرمان آخر
به گزارش ميزنفت ، تحریمهای اقتصادی روسیه علیه ترکیه به خاطر سرنگونی هواپیمای جنگنده سوخو 24 از راه های مختلفی به اقتصاد ترکیه لطمه خواهد زد.

تحلیل خبرگزاری فرانسه نشان می دهد که مبادلات تجاری و اقتصادی روسیه و ترکیه طی سال های اخیر با رشد چشمگیری روبرو شده است، علی رغم آنکه دو کشور بر سر مسائل سیاسی مختلفی از جمله الحاق کریمه به خاک روسیه و بحران سوریه اختلاف نظرهای زیادی داشته اند.
ولی اقدام هفته گذشته جنگنده های ترکیه در ساقط کردن هواپیمای روسی، موجب شده تا سطح روابط دو کشور به شدت کاهش یابد.

روسیه خواستار عذرخواهی رسمی آنکارا به خاطر این اقدام شده و تهدید به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه اقتصادی علیه آنکارا کرده است ولی اردوغان نیز در مقابل خواستار عذرخواهی روسیه به خاطر نقض حریم هوایی ترکیه شده است.

ویلیام جکسون اقتصاددان ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس در این باره گفت: تاثیر تحریم های اقتصادی روسیه بر ترکیه در مجموع ناچیز و محدود خواهد بود. هزینه کلی تحریمها بر اقتصاد ترکیه معادل 0.5 درصد تولید ناخالص داخی خواهد بود.

5 بخش اقتصادی احتمالا از تحریم های روسیه متضرر خواهند شد:

گردشگری: روسیه پس از تشدید بحران در روابط با ترکیه، بلافاصله از شهروندان خود خواست تا سفر به ترکیه را لغو کنند. این تصمیم می تواند ضربه بزرگی به بخش توریسم ترکیه وارد کند. یک هشتم گردشگران خارجی که وارد ترکیه می شوند را روس ها تشکیل می دهند.

بر اساس اعلام وزارت گردشگری ترکیه، 3.5 میلیون شهروند روسی در ماه های ژانویه تا اکتبر به ترکیه سفر کرده اند. این رقم در سال 2013 به بیش از 4.1 میلیون نفر رسیده و در سال 2014 نیز رکورد 4.3 میلیون نفری را ثبت کرده است.

جکسون افزود: شاید بیشترین تاثیر منفی بر اقتصاد ترکیه ناشی از این تحریمها، مربوط به بخش گردشگری باشد.

انرژی: آلکسی اولیوکائف وزیر اقتصاد روسیه احتمال لغو کامل پروژه های بزرگ مشترک با ترکیه را رد نکرده است. خط لوله گازی ترک استریم که در دریای سیاه در حال اجرا بوده و پروژه نیروگاه هسته ای آکویو احتمالا برای همیشه لغو خواهد شد.
ترکیه بیش از 55 درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند. 30 درصد نفت مورد نیاز ترکیه نیز از طریق مسکو تامین می شود. کاهش صادرات انرژی به ترکیه می تواند تبعات منفی زیادی نیز برای شرکت گازپروم روسیه داشته باشد.

بازرگانی: اردوغان و پوتین بارها ابراز امیدواری کرده بودند که سطح مبادلات تجاری دو کشور تا سال 2023 میلادی به بیش از 100 میلیارد دلار برسد. این رقم در سال 2013 به کمتر از 32 میلیارد دلار رسیده بود.

بر اساس آمارهای رسمی روسیه، صادرات روسیه به ترکیه در سال 2014 به 24.5 میلیارد دلار رسیده و واردات از ترکیه نیز در این مدت به 6.7 میلیارد دلار رسیده است.

به نظر می رسد دستیابی به رکورد 100 میلیارد دلاری اکنون بیشتر شبیه به یک رویای تعبیر نشده است.

مواد غذایی: ترکیه برنده اصلی تحریمهای روسیه علیه واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از اتحادیه اروپا بود و این تحریمها موجب شد تا میزان صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه طی سال 2014 با 19 درصد افزایش به بیش از 4 میلیارد دلار برسد.

آرکادی دورکویچ معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرده است که واردات مواد غذایی و سبزیجات از ترکیه ممنوع خواهد شد. وزیر کشاورزی روسیه نیز تاکید کرده است که واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از ترکیه ظرف یک هفته با سایر کشورها از جمله ایران و آفریقای جنوبی جایگزین خواهد شد.

ساخت و ساز: حدود 35 درصد خدمات ساختمانی روسیه در سال 2014 از ترکیه وارد شده است. شرکتهای ساختمانی ترکیه از برگزاری المپیک زمستانی سوچی در روسیه منفعت زیادی کسب کردند. ایگور شوالوف معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرده است که قراردادهایی که با شرکتهای ترکیه ای قبل از 31 دسامبر منعقد شده محترم خواهد بود ولی قراردادهای جدید نیاز به تصویب دولت دارد.

 
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 10812
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *