۰
نشست پاریس و جدی شدن اختلافات

استرالیا همچنان بدنبال رغال سنگ

درخواست 30 کشور آفریقایی برای استفاده 100 درصد جهان از انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2050 میلادی در شرایطی است که کشورهای آفریقایی نیز روز سه شنبه اعلام کردند قصد دارند تا یک نیروگاه 10 گیگاواتی که با انرژی تجدیدپذیر فعالیت می کند تا سال 2020 میلادی احداث کنند و ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدید پذیر را تا سال 2030 میلادی تا 300 گیگاوات افزایش دهند.
زغال سنگ - عصر نفت
زغال سنگ - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، ایندیپندنت نوشت:

اگر زغال سنگ برای بشریت خوب است، پس شاید کسی فراموش کرده است تا به کشورهای فقیر این واقعیت را گوشزد کند.

در نخستین روزهای گفتگوهای نشست آب و هوای پاریس، 30 کشور فقیر جهان با انتشار بیانیه ای خواستار آن شدند که جهان تا سال 2050 میلادی به طور 100 درصد و کامل از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کند.

سطح بلندپروازانه انرژی تجدیدپذیر و هدف نشست آب و هوایی از مهمترین موضوعات گفتگوهای رهبران جهان خواهد بود. کشورهای فقیر تلاش زیادی را آغاز کرده اند تا بخش مهمی از نیازهای انرژی این کشورها طی سال های آینده با انرژی های تجدیدپذیر تامین شود.

رئیس جمهور فیلیپین تاکید کرده است که پیام کشورهای فقیر بخشی از تلاش برای دستیابی به یک جهان عادلانه تر با استانداردهای بهتر آب و هوایی است. مهمترین پیام این است که کشورهای فقیر بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی متحمل می شوند و دیگر نمی خواهند برای نسل های بعدی زغال سنگ بیشتری سوزانده شود و شرایط از این چیزی که هست بدتر شود.

بی شک این پیام در تضاد با منافع کمپین بازاریابی لابی زغال سنگ در جهان است و برخی کشورها به خصوص استرالیا از این پیام به شدت ناراحت شده اند. درخواست 30 کشور آفریقایی برای استفاده 100 درصد جهان از انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2050 میلادی در شرایطی است که کشورهای آفریقایی نیز روز  سه شنبه اعلام کردند قصد دارند تا یک نیروگاه 10 گیگاواتی که با انرژی تجدیدپذیر فعالیت می کند تا سال 2020 میلادی احداث کنند و ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدید پذیر را تا سال 2030 میلادی تا 300 گیگاوات افزایش دهند.

اکثر این نیروگاه ها با انرژی باد و خورشیدی فعالیت خواهند کرد. فرانسه قصد دارد بیش از 10 میلیارد دلار در این پروژه ها سرمایه گذاری کند.

کشورهای فقیر امیدوارند که درخواست آنها برای استفاده کامل 100 درصدی از انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2050 میلادی در توافق پاریس گنجانده شود. این کشوره همچنین خواستار گنجانده شدن هدف گرمایش 1.5 درجه ای زمین به این توافقنامه هستند. کشورهای ثروتمند اوپک حتی حاضر به گنجانده شدن هدف 2 درصدی گرمایش زمین نیستند.

یکی از کشورهایی که به شدت با هدف 2 درجه ای گرمایش زمین مخالفت می کند، هند است. البته دولت اوباما نیز نسبت به تصویب هرگونه توافق بلندپروازانه در نشست پاریس هشدار داده است چرا که کنگره آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است به دقت تحولات مربوط به نشست آب و هوای پاریس را دنبال می کند.

اقدام دولت استرالیا در تصویب پروژه های جدید معادن زغال سنگ نیز با انتقاد شدید سازمان همکاری و توسعه روبرو شده است. سازمان بین المللی انرژی نیز از این اقدام دولت استرالیا انتقاد کرده است. پائولو فرانکل رئیس بخش انرژی های تجدیدپذیر سازمان بین المللی انرژی در این باره گفت: کاهش گازهای گلخانه ای نیاز به چیزی فراتر از یک مکانیسم ساده و همکاری کلیه کشورها به صورت بلند مدت دارد.
 
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 10832
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *