۰
زمانی نیا در گفت و گو با ميز نفت:

چینی ها به دنبال پول خود در آزادگان

زمانی نیا: شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی که در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی حضور داشت، باید در باره استرداد هزینه‌ها به توافقی برسند که سرانجام در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب و در شورای عالی اقتصاد هم نهایی شود و به‌طور قطع شرکت ملی نفت ایران به تعهدهای خود در قبال این شرکت عمل خواهد کرد.
امیرحسین زمانی نیا ؛ معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت - عصر نفت
امیرحسین زمانی نیا ؛ معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت - عصر نفت
اختلافات وزارت نفت با شرکت CNPCI چین همچنان پابرجاست؛ آنها می گویند در میدان آزادگان هزینه کرده‌اند و حالا که کنار گذاشته شده‌اند شرکت ملی نفت باید این هزینه‌ها را پرداخت کند؛ پاسخ شرکت ملی نفت هم منفی است. شرکت ملی نفت بر این باور است که CNPCI به تعهدهای خود در آزادگان عمل نکرده است و میزان هزینه‌هایی که طرف چینی ادعای آن را می‌کند، آنی نیست که وجود دارد.

این اختلافات موجب شده است تا کمتر شرکت خارجی برای حضور در این میدان عظیم اعلام آمادگی کند، زیرا ممکن است با ادعاهای حقوقی و اختلافات نافرجامی روبه‌رو شود.

در همین باره، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ذر گفت‌وگو با خبرنگار ميزنفت با بیان اینکه شرکت چینی خلع ید شده از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، برای بازپس‌گیری مبالغ هزینه شده در زمان حضورش در این طرح، مذاکره‌هایی را با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) دنبال می‌کند، گفت: از مجموع پروژه‌هایی که در کنفرانس تهران به شرکت‌های خارجی معرفی شد، بعضی از این پروژه‌ها همچون طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، در گذشته با شرکت دیگری قراردادی داشته‌اند که بخشی از آن هم اجرا شده است، اما این قرارداد با شرکت چینی طرف قرارداد به پایان رسید، اما اختلاف‌هایی وجود دارد که در حال برطرف شدن است.

امیرحسین زمانی‌نیا  با بیان اینکه چینی‌ها نسبت به خلع ید شدن از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، اعتراض داشتند و خواهان بازپس‌گیری مبالغی هستند که در این طرح هزینه کرده‌اند، تصریح کرد: شرکت چینی در این زمینه با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) مذاکره‌هایی را دنبال می‌کند تا ماجرا حل و فصل شود، بالاخره این شرکت در این طرح هزینه‌هایی کرده است که خواهان استرداد آن است که البته خواست آنها برای باز پس گرفتن هزینه‌هایشان در میدان آزادگان جنوبی، ادعای غرامت نیست.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران به تعهدهای خود در برابر شرکت‌های خارجی عمل خواهد کرد، ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی که در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی حضور داشت، باید در باره استرداد هزینه‌ها به توافقی برسند که سرانجام در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب و در شورای عالی اقتصاد هم نهایی شود و به‌طور قطع شرکت ملی نفت ایران به تعهدهای خود در قبال این شرکت عمل خواهد کرد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: البته در هر صورت شرکت چینی از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی خلع ید شده است و این طرح هم‌اکنون در فهرست پروژه‌هایی قرار دارد که در کنفرانس تهران برای توسعه به شرکت‌های خارجی معرفی شد و اتفاقا این طرح، علاقمندان زیادی هم دارد.
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 10890
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *