۰
پاسخ های عجیب از شعبانپور

آمار تولید پارس جنوبی را حفظ نیستم!

تصمیم، تصمیم وزارت نفت بود./ هنوز در حال انتقال مدارک هستیم./ با هندی ها جلسه ای نگذاشتیم./ ما توسعه ای هستیم نه فلات قاره / ما کارمند شرکت نفت هستیم./ درباره لایه نفتی پارس جنوبی از آقای ضیغمی سوال کنید./ آمار و ارقام مربوط به تولید پارس جنوبی را از حفظ نیستم./ نمی دانم چرا لاوان و کیش را به ما واگذار نکردند./ کار ما در دریا است و فرزاد هم در دریا است!
علی اکبر شعبانپور - عصر نفت
علی اکبر شعبانپور - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، وزیر نفت اخیرا در اقدامی سئوال‌برانگیز، شرکت نفت فلات قاره ایران را توسعه میدان «فرزاد بی» خلع ید کرد و توسعه این میدان مشترک گازی با عربستان سعودی را به شرکت نفت و گاز پارس واگذار کرده است.

 این اقدام زنگنه در شرایطی است که در طول سال‌های گذشته، شرکت نفت فلات قاره ایران، مذاکره‌هایی را با شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند به نتیجه رسانده است و هم‌اکنون شاخه بین‌المللی و بخش سرمایه‌گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داده است تا حق امتیاز توسعه این میدان را در اختیار بگیرد.

در همین باره سعید حافظی؛ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت‌وگو با « ميزنفت » با تأیید این خبر گفته است: « بر اساس تصمیم‌های اخیر وزارت نفت، توسعه بعضی از میدان‌های نفتی و گازی کشور به شرکت‌های توسعه دهنده‌ای همچون شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) واگذار می‌شود و شرکت‌هایی همچون شرکت نفت فلات قاره ایران، کماکان به‌عنوان شرکت‌های بهره‌بردار (N User) تلقی می‌شوند، اما به‌طور قطع در مراحل تهیه طرح جامع توسعه میدان (MDP) و مراحل اجرای طرح توسعه، شرکت‌های بهره‌بردار به‌عنوان نهادهایی که تاریخچه و تخصص تولید را در اختیار و از زیرساخت‌های میدان شناخت دارند، در کنار شرکت‌های توسعه دهنده خواهند بود، بر اساس همین رویکرد وزارت نفت، مقرر شد تا توسعه میدان فرزاد بی هم به زودی به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شود و شرکت نفت فلات قاره ایران با این تصمیم مخالفتی ندارد و به شرکت نفت و گاز پارس در توسعه هر چه بهتر این میدان گازی در خلیج فارس کمک می‌کند. »

علی‌اکبر شعبان‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم به سوالت ميزنفت پاسخ های جالبی می دهد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:
 
*همان طور که مستحضرید وزیر نفت به تازگی، شرکت نفت فلات قاره ایران را از اجرای طرح توسعه میدان گازی «فرزاد بی» خلع ید کردند و اجرای این طرح توسعه‌ای را به شرکت متبوع شما واگذار کردند، علت این تصمیم چه بود و شما چه نظری در باره آن دارید؟
شرکت نفت و گاز پارس، یک شرکت توسعه‌محور و شرکت نفت فلات قاره ایران هم یک شرکت بهره‌بردار و عملیاتی است. با توجه به اینکه شرکت‌هایی همچون شرکت نفت فلات قاره ایران، بیشتر ماهیت عملیاتی دارند، وزارت نفت تصمیم گرفت تا مسئولیت توسعه میدان گازی فرزاد بی را از این شرکت خلع و به شرکت نفت و گاز پارس منتقل کند.

*واگذاری این طرح به شرکت نفت و گاز پارس انجام شد و به پایان رسید؟
واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد بی، هم‌اکنون در مرحله تغییر، تحول و انتقال اسناد و مدارک از شرکت نفت فلات قاره ایران به شرکت نفت و گاز پارس است. پس از اینکه مرحله تحویل اسناد و مدارک و اطلاعات به شرکت نفت و گاز پارس تکمیل شد، ادامه اجرای طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی، برنامه‌ریزی می‌شود.

*آیا با شرکت او.ان.جی.سی ویدش هند که تاکنون سلسله مذاکره‌هایی را با شرکت نفت فلات قاره ایران داشته است، نشستی برگزار کرده‌اید؟
خیر، همان طور که گفتم هنوز در مرحله تغییر و تحول و انتقال اسناد و مدارک هستیم.

*با توجه به حجم پروژه‌هایی که شرکت نفت و گاز پارس دارد، آیا از واگذار شدن مسئولیت توسعه میدان فرزاد بی به شما، رضایت دارید؟ آیا سازمان شما ظرفیت پذیرش بار چنین پروژه‌ای را دارد؟
بله، شرکت نفت و گاز پارس برای توسعه این میدان، ظرفیت و آمادگی دارد؛ بالاخره بخش اصلی فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس، توسعه‌ای و در بخش دریا است، خوب میدان گازی فرزاد بی هم در دریا است.
از سوی دیگر، یکی از دلایل وزارت نفت در تصمیم‌گیری برای واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد بی، شاید مجاورت این میدان با میدان گازی پارس جنوبی باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که گاز تولیدی از این میدان به تأسیسات بخش خشکی پارس جنوبی در عسلویه منتقل شود، در این صورت بتوان از امکانات مشترکی همچون تجهیزات بندری، اسکله و پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای این پروژه هم بهره گرفت، بنابراین اجرای این طرح در شرکت نفت و گاز پارس، با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

*آیا توسعه میدان‌های گازی دیگری در فلات قاره ایران در خلیج فارس همچون میادین کیش و لاوان نیز به علت اشتراکاتی همچون مجاورت و استفاده از امکانات پارس جنوبی، به شرکت نفت و گاز پارس واگذار می‌شود؟
نمی‌دانم. این گونه تصمیم‌ها در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران گرفته می‌شود و اگر خبری هم باشد باید از مسئولان شرکت ملی نفت ایران پیگیری کنید.

علی اکبر شعبانپور

*اگر شرکت نفت و گاز پارس از اجرای طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی خلع کنند و مسئولیت اجرای این طرح توسعه را به شرکت نفت فلات قاره ایران منتقل کنند، موافقت می‌کنید؟
ما کارمند شرکت ملی نفت هستیم. شرکت نفت و گاز پارس از شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است و این شرکت مجمع ماست، پس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هر تصمیمی بگیرد و هر سیاستی را برگزیند، ما هم اجرا می‌کنیم.

تنها بخش نفتی در شرکت نفت و گاز پارس، لایه نفتی پارس جنوبی است و هنوز برای جدا کردن آن از شرکت نفت و گاز پارس و واگذاری آن به شرکتی دیگر، تصمیمی گرفته نشده است. لایه نفتی هم‌اکنون یک مدیریت مستقل دارد که تا کنون کوشش چشمگیری برای توسعه این بخش از میدان پارس جنوبی کرده است، اما فعالیت‌های بودجه‌ای این طرح هنوز در اختیار شرکت نفت و گاز پارس است.

*هم اکنون این طرح در چه وضعیتی قرار دارد و سرانجام چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
اطلاعات مربوط به پیشرفت و زمان بهره‌برداری از این پروژه را از خود مهندس علیرضا ضیغمی؛ مدیر این طرح مستقل بپرسید.

*حجم کنونی تولید گاز از میدان پارس جنوبی چقدر است و تا پایان امسال چه میزان به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده می‌شود؟
آمار و ارقام مربوط را از حفظ نیستم.
 
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 10915
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *