رابطه این عکس سردار سلیمانی با چاه 50 اهواز

23 آذر 1394 ساعت 15:46

صفحه اینستاگرام طرفداران سردار سلیمانی عکسی دیده نشده از این فرمانده را در تابستان 69 و در کنار شهید الماسی منتشر کرد. سردار شهیدی که در یک عملیات نفتی به شهادت رسید.


به گزارش ميز نفت ، سردار عزیز الماسی یکی از بنیانگذاران گمنام شاخه برون مرزی سپاه پاسداران بود که پس از پایان جنگ تحمیلی به کمک مردم مظلوم لبنان شتافت، نام و یاد این شهید عزیز قطعاً برای مردم مظلوم لبنان به یاد ماندنی خواهد بود؛ وی در جریان مهار آتش  چاه نفتی شماره 50 اهواز در 17 اسفند 1371 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

چاه شماره 50 اهواز از مخزن آسماری، نفت استخراج می کند و در تاریخ 14 شهریورماه سال 1352مورد بهره برداری قرارگرفته است. تولید روزانه این چاه هنگام آتش زدن روزانه 19 هزار بشکه نفت بوده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته هنگام آتش زدن این چاه روزانه 50-60 هزار بشکه نفت خام و 50 میلیون فوت مکعب گاز از آن خارج و در آتش می سوخت. ارتفاع شعله چاه 98 متر تخمین زده شد و 2108 فوت در ثانیه سرعت فوران چاه بود. 1560 کیلوگرم در ثانیه هوا نیز به وسیله شعله های آتش می سوخت و درجه حرارت ایجاد شده در مرکز شعله 4150 درجه فارنهایت و حرارت ایجاد شده 42 میلیون BTU محاسبه شده بود.

مدیریت مناطق نفتخیز جنوب در همان ابتدای آتش گرفتن چاه فعالیت های گوناگونی برای خاموش کردن شعله آن با استفاده از  دکل حفاری به منظور حفاری های انحرافی و بستن چاه از اعماق زمین و تشکیل سیستم اطفای حریق برای مهار مستقیم چاه از سطح زمین آغاز کرد.

عملیات اطفای حریق از روز 26 بهمن ماه چند ساعت پس از آتش گرفتن چاه آغاز شد. با توجه به سرعت فوران چاه و حجم آتش، گروهی بر این عقیده بودند که مهار آتش به وسیله نیروهای داخلی غیرممکن است ولی نیروهای داخلی بدون توجه به این نجواها کار مهار آتش چاه شماره 50 اهواز را آغاز کردند.


کد مطلب: 10936

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/10936/رابطه-این-عکس-سردار-سلیمانی-چاه-50-اهواز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir