۰
بی توجهی کشورهای حوزه خزر به محیط زیست

خزر در «تله» آلودگی نفتی

مطالعات اخیر نشان می دهد که منبع اصلی آلودگی دریای خزر احتمالا از رودخانه هایی مثل کورا، ترک و ولگا ناشی می شود. این رودخانه های بزرگ حدود 75 هزار تن زباله در سال وارد دریای خزر می کند که 90 درصد این رقم از رودخانه ولگا است.در عین حال تولید نفت تنها 111 تن فرآورده های نفتی را وارد دریای خزر می کند. منبع سوم آلودگی دریای خزر نیز زباله های صنعتی و خانگی به خصوص در شهرهای بزرگ است.
آلودگی نفتی دریای خزر - میز نفت
آلودگی نفتی دریای خزر - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، در شرایطی که رهبران جهان در خصوص مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی در پاریس به توافق رسیدند، هر کشوری در سراسر جهان باید درباره مشارکت و سهم خود در آینده کره زمین فکر کند.

دستیابی به شرایط باثبات زیست محیطی به این معنا نیست که تنها درباره شرایط در یک کشور خاص فکر کنیم، بلکه این مساله باید برای کل منطقه در نظر گرفته شود. در منطقه خزر، این مساله بسیار حساس و دقیق است، چرا که 5 کشور ساحلی هنوز نتوانسته اند به موضع واحدی در قبال دریای خزر دست یابند. منطقه ای که بین آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران مشترک است.

مشکل دریای خزر که بزرگترین دریاچه محصور جهان به شمار می رود و در محل تقاطع آسیا و اروپا واقع است، از زمانی شروع شد که اکتشافات نفت و گاز آغاز شد و این مساله طی دهه ها نیز ادامه می یابد . در این سالها که صنعت انرژی جهان رشد و رونق خوبی داشته، منطقه دریای خزر نیز با چالش های فزاینده ای روبرو شده است.
مساله محیط زیست دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق در 24 سال قبل به سرعت مطرح شد و هنوز هیچ راهکاری برای مشکلات فزاینده زیست محیطی منطقه به دست نیامده است.

دریای خزر همچنین از تنوع انواع ماهی و آبزیان دریایی سود می برد و حدود 85 درصد ماهیان خاویاری جهان را در اختیار دارد. حدود 90 درصد خاویاری که در سراسر جهان به فروش می رسد، از این منطقه تامین می شود.
امروز این نیاز احساس می شود که امنیت زیست محیطی در دریای خزر تامین شود و اکوسیستم منطقه در برابر تهدیدات مختلف حفظ شود.

وضعیت حقوقی نامشخص دریای خزر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، مهمترین مشکل و معضل منطقه افزایش شدید آلودگی است. تولید و پالایش نفت تاثیر منفی زیادی بر وضعیت دریای خزر داشته است. البته تولید نفت یک نقش داخلی برای آلودگی دریای خزر نداشته است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که منبع اصلی آلودگی دریای خزر احتمالا از رودخانه هایی مثل کورا، ترک و ولگا ناشی می شود. این رودخانه های بزرگ حدود 75 هزار تن زباله در سال وارد دریای خزر می کند که 90 درصد این رقم از رودخانه ولگا است.

در عین حال تولید نفت تنها 111 تن فرآورده های نفتی را وارد دریای خزر می کند. منبع سوم آلودگی دریای خزر نیز زباله های صنعتی و خانگی به خصوص در شهرهای بزرگ است.

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که استفاده دریای خزر برای اهداف نظامی تاثیر منفی زیادی بر آبزیان و ماهی های مختلف این دریا داشته است و به طور کلی تاثیر منفی زیادی بر ایمنی محیط زیست گذاشته است.

ساحل دریای خزر 15 میلیون نفر را در خود جای داده است که به منابع دریا و امنیت زیست محیطی آن وابسته هستند.
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 10960
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *