۰
نفت نیجریه به فروش نمی رود

سرگردانی «نفت سبک» نیجر

تجار بازار بر این باورند که تولید کنندگان نفت خام سنگین در خاورمیانه به خصوص عراق و عربستان سعودی، خیلی سریعتر با شرایط کنونی بازار که با مازاد عرضه روبرو است، خود را تطبیق می دهند و با کاهش دادن قیمت نفت خود، جذابیت بیشتری را برای پالایشگاه های جهان به وجود می آورند.
نفتکش نیجریه - عصر نفت
نفتکش نیجریه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، پلاتس نوشت:

«این یک بازار برای خریدار است». این جمله ای است که این روزها ورد زبان تاجران و فعالان بازار نفت شده و این در شرایطی است که قیمت جهانی نفت همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد. این مساله را به خوبی می توان در وضعیت کنونی بازار نفت خام نیجریه مشاهده کرد. نفت نیجریه این روزها با مازاد عرضه، بشکه های فروخته نشده روبرو شده است.

10 سال پیش نفت خام نیجریه یکی از انتخاب های اصلی پالایشگاه های جهان بود و اکثر پالایشگاه های جهان می خواستند تا نفت سبک و شیرین نیجریه را برای تولید فرآورده های نفتی استفاده کرده و سود کلانی را از تولید فرآورده های نفتی به جیب بزنند ولی این روزها شاهد این واقعیت هستیم که نفت خام نیجریه تقاضا و درخواست گذشته را از دست داده است.

با سرعت روزافزون پیشرفت های فنی در صنایع پالایشگاهی، پالایشگاه های جهان امروز می توانند نفت خام های متنوع با سطوح غلظت و سنگینی متفاوتی را خریداری و پالایش کنند. بنابر این نفت خام نیجریه دیگر مانند گذشته بازار ندارد.

در طول شش سال گذشته همچنین نیجریه بزرگترین مشتری خود یعنی آمریکا را از دست داده است ، آمریکا هم اکنون بخش ناچیزی از نفت خام نیجریه را خریداری می کند و این مساله به خاطر افزایش تولید شیل نفت بوده و نیجریه نیز نتوانسته است خود را با این تغییرات تطبیق دهد.

روند نزولی قیمت جهانی نفت نیز به وضعیت پیچیده و سخت فروش نفت نیجریه در بازارهای جهانی افزوده است. قیمت نفت برنت دریای شمال هفته گذشته برای نخستین بار در 7 سال گذشته به کمتر از 40 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت خام نیجریه نیز به پایین ترین سطح در 10 سال گذشته رسیده است. بنابر این آینده روشنی برای نفت نیجریه رقم نمی خورد.

بخش زیادی از نفت صادراتی نیجریه که بین 1.9 تا 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2015 میلادی بوده است، هر ماه چالش های زیادی برای فروش در بازارهای جهانی دارد. پالایشگاه ها و خریداران نفت خام گزینه های زیادی از انواع نفت را برای انتخاب دارند به خصوص در شرایط امروز بازار، که مازاد عرضه رو به افزایش است. بخش زیادی از نفت مازاد موجود در بازار نیز نفت سبک و شیرین است. به همین دلیل است که امروز نفت خام زیادی از نیجریه در کشتی های نفتکش ذخیره شده است.

یکی از تجار نفت نیجریه در این باره تاکید کرد: حدود 10 سال قبل، کیفیت نفت همه چیز بود. اکنون همه چیز در قیمت خلاصه می شود. تنها راهی که نفت نیجریه می تواند در شرایط کنونی در بازارهای بین المللی رقابت کند، این است که قیمت رقابتی را ارائه نماید. در غیر این صورت نفت نیجریه شانس زیادی نخواهد داشت.

نیجریه نیز هر ماه قیمت انواع نفت خام خود در بازارهای جهانی را تعیین می کند ولی این وضعیت طی ماه های اخیر بیشتر حالت انفعالی پیدا کرده است تا حالتی فعال.

تجار بازار بر این باورند که تولید کنندگان نفت خام سنگین در خاورمیانه به خصوص عراق و عربستان سعودی، خیلی سریعتر با شرایط کنونی بازار که با مازاد عرضه روبرو است، خود را تطبیق می دهند و با کاهش دادن قیمت نفت خود، جذابیت بیشتری را برای پالایشگاه های جهان به وجود می آورند.

عربستان و عراق تقریبا برای فروش نفت خود با مشکلات و چالش های کمتری روبرو هستند. بخش زیادی از نفت نیجریه هم اکنون به بازار اروپا صادر می شود منطقه ای که با کاهش شدید تقاضای نفتی روبرو شده است. در بین 5 وارد کننده بزرگ نفت جهان یعنی چین، آمریکا، ژاپن، هند و کره جنوبی، تنها هند است که بخش مهمی از نفت نیجریه را خریداری می کند.

نیجریه باید به دنبال جلب مشتریانی باشد که تقاضای نفت آنها به شدت رو به افزایش است.
نیجریه به روش های جدید و نوآورانه ای برای پیدا کردن مشتریان جدید نفتی نیاز دارد. 5 سال قبل هیچ نفتی از دریای شمال به کره جنوبی صادر نمی شد ولی اتحادیه اروپا و کره جنوبی قرارداد تجارت آزاد را حدود 4 سال پیش امضا کردند و امروز مقادیر زیادی نفت از دریای شمال به پالایشگاه های کره جنوبی و حتی چین عرضه می شود.
نیجریه از این الگو و روش می تواند به خوبی بهره برداری کند.
 
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 10961
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *