۰

راهکار عراق برای شکست ایران در بازار

وال استریت ژورنال گزارش داد: ظهور قابل پیش بینی ایران در بازار جهانی نفت ،عراق را مصمم کرد در رقابت با این خیزش، با چینی ها وارد همکاری نفتی شود.
پالایشگاه چین - عصر نفت
پالایشگاه چین - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از ایرنا، وال استریت ژورنال به قلم ‘ بنوآ فوکون’ گزارش داد:

دولت عراق مشغول گفت و گو با بزرگ ترین پالایشگاه نفتی چین به نام ‘ سینوپک’ است تا با آن یک شرکت سرمایه گذاری مشترک برای بازاریابی نفت ایجاد کند.

منابع آگاه عنوان می کنند که انگیزه اصلی دولت عراق از این تصمیم گیری , ظهور مجدد ایران در بازار جهانی نفت است که طبق برنامه قرار است از ماه ژانویه با برداشته شدن تحریمهای تهران , این خیزش کلید بخورد.

سقوط قیمت جهانی نفت هم در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است .
تهران بعد از آزاد شدن از شر تحریمها به میزان نیم میلیون بشکه بر میزان تولید روزانه نفت خود خواهد افزود و مجددا در بازار جهانی نفت عرض اندام خواهد کرد.
سرمنشاء تصمیم گیری دولت عراق نیز همین نکته و لزوم رقابت در این عرصه است.

مازاد تولید نفت از سوی کشورهای تولید کننده، باعث شد ماه گذشته قیمت جهانی نفت بار دیگر سقوط آزاد را تجربه کند و روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۴ تاکنون برسد.

با چشم انداز بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، ‘سازمان بازاریابی نفت عراق ‘ که یک سازمان دولتی است و وظیفه اش فروش نفت عراق است , گفت وگوهایش را با ‘یونیپک’ برای راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک به جریان انداخته و این گفت وگوها به مراحل پیشرفته رسیده است . ‘یونیپک’ به ‘سینوپک’ هم شهرت دارد.

یونیپک ‘ شرکت تجاری پالایشگاه دولتی چین به نام ‘شرکت نفت و شیمی چین ‘ است .

به گفته منابع آگاه, مشارکت هر دو طرف در این سرمایه گذاری مشترک به طور یکسان میان یکدیگر تقسیم شده است.

طبق اعلام منابع آگاه , در این مشارکت عراق تانکرهای نفت خود را به این شرکت عرضه می دارد و ‘یونیپک’ هم تامین مالی مشارکت را برعهده خواهد گرفت. مقر این شرکت تضامنی در سنگاپور خواهد بود و وظیفه اش بازاریابی نفت خام عراق در چین خواهد بود .

این مشارکت کمکی است فوق العاده مهم به دولت بغداد که به علت کاهش قیمت نفت در تنگنای سخت بودجه ای قرار دارد.

این رابطه متقابل انحصاری نخواهد بود و هردو طرف می توانند ترتیبات رقابتی هم داشته باشند.‘عادل عبدالمهدی’ وزیر نفت عراق روز یکشنبه حول محور این موضوع در مصاحبه با این روزنامه اعلام کرد که روز دوشنبه عازم چین خواهد شد اما توضیح بیشتری نداد.

سخنگوی شرکت ‘سینوپک’ هم در این خصوص توضیح نداده است .
وال استریت ژورنال سپس می افزاید:عراق در حال بالا بردن سطح تولید نفت خام خود است و در این راستا محور توسعه تولید خود را بر همکاری با چین قرار داده است.

چین در سال گذشته بزرگ ترین بازار خرید نفت عراق بود و ۲۲ درصد از نفت صادراتی عراق را خریداری کرد .

با این قرارداد دوران محدودیت صادرات نفت عراق هم به پایان می رسد , اما بغداد از همین ماه آینده با رقابتی سنگین از جانب همایسه اش ایران روبه رو خواهد بود.

‘بن کاردین’ سنائور دمکرات از ایالت ‘مریلند ‘ آمریکا و از اعضای کمیته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه در جلسه توجیهی این کمیته اعلام کرد که تحریمهای ایران امکان دارد از اوایل ژانویه ( اواسط دی ماه ) لغو شود.
سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 11087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *