۰
نورد استریم 2 اجرایی می شود؟

نازیسم گازی رو در روی اروپا

انتقادها در اروپا علیه آلمان به خاطر حمایت از گسترش خط لوله مهم انتقال گاز از روسیه در شرایطی رو به افزایش است.
نازیسم گازی رو در روی اروپا - میز نفت
نازیسم گازی رو در روی اروپا - میز نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از اویل پرایس ، خط لوله نورد استریم 2 قرار است در امتداد خط لوله نورد استریم موجود احداث شود، و گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل نماید. مهمترین هدف از اجرای این پروژه دور زدن اوکراین خواهد بود و این مساله انگیزه اصلی روسیه از اجرای این پروژه راهبردی است.

این خط لوله 11 میلیارد دلاری ظرفیت کنونی صادرات گاز روسیه را از 55 میلیارد متر مکعب در سال به دو برابر افزایش خواهد داد. از دید گاه روسیه، پروژه نورد استریم 2 ، موجب افزایش سهم بازار و فروش گاز این کشور در اروپا خواهد شد. از دیدگاه آلمان ، این پروژه منابع عرضه و تامین گاز مورد نیاز این کشور را افزایش خواهد داد. نورد استریم 2 قرار بود سالها پیش اجرایی شود ولی در ژوئن 2015 میلادی شرکت گازپروم روسیه نهایتا تفاهمنامه ای را با رویال داچ شل و او ام وی اتریش امضا کرده تا این پروژه را اجرا کند.

آلمان در نشست هفته گذشته رهبران اروپایی در بروکسل با موج جدیدی از انتقادات روبرو شده است. زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان پیش از این قول داده بود تا از هر گونه دخالت سیاسی در اجرای این پروژه جلوگیری کند.

ولی این پروژه قطعا سیاسی است، همان طور که اکثر خط لوله های گازی اروپا سیاسی است، و مخالفت رهبران اروپایی در شرق و مرکز اروپا با اجرای این پروژه به شدت رو به افزایش است. 7 کشور اروپایی با ارسال نامه ای به کمیسیون اروپا در ماه نوامبر ، مخالفت خود را با اجرای پروژه نورد استریم 2 اعلام کردند چرا که معتقدند گسترش و توسعه این خط لوله موجب افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه خواهد شد آن هم در شرایطی که اتحادیه اروپا قول داده است تا وابستگی به روسیه را کاهش دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال 16 دسامبر به نقل از یک دیپلمات اسلواک نوشت: ما می خواهیم امیدوار باشیم که این پیام از سوی مقام های آلمانی به خصوص شخص صدر اعظم جدی گرفته می شود.

در عین حال بسیاری در اروپا این گونه استدلال می کنند که توسعه این خط لوله موجب کاهش شدید ترانزیت گاز از طریق اوکراین خواهد شد و این مساله به شدت به ضرر اقتصاد اوکراین خواهد بود. اوکراین هم اکنون هر سال میلیون ها دلار درآمد از طریق ترانزیت گاز روسیه به بازار اروپا کسب می کند.

بی شک، یکی از مهمترین اهداف روسیه از اجرای این پروژه دستیابی به همین هدف خواهد بود. ولی از زمان آغاز بحران در شرق اوکراین در سال 2014 میلادی، اتحادیه اروپا سعی کرده است تا منابع تامین انرژی خود را متنوع کرده و وابستگی به ذخایر انرژی روسیه را کاهش دهد. مخالفان پروژه بر این باورند که نورد استریم 2 به ضرر هر دو هدف خواهد بود، و اروپا را به گاز روسیه وابسته تر از گذشته خواهد کرد و تبعات اقتصادی ناگواری برای اوکراین به همراه خواهد داشت.

پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین نیز تاکید کرد : نورد استریم 2 امروز بزرگترین نگرانی ما است. وزارت خارجه آمریکا نیز مخالفت خود را با اجرای این پروژه گازی اعلام کرده است.

آموس هوشتاین فرستاده ویژه آمریکا برای امور بین المللی انرژی در این باره به وال استریت ژورنال گفت : همه چیزی که من در این پروژه می بینم، خلاص شدن از شر اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیت گاز روسیه به اروپا است، به هر قیمتی، اصلا مهم نیست هزینه های مالی این پروژه چقدر باشد.

نورد استریم 2 موجب نگرانی شدید مقام های اروپایی شده است. میگوئل آریاس کانته وزیر انرژی و آب و هوای اتحادیه اروپا نیز به این روزنامه آمریکایی گفت : تقاضای پیش بینی شده انرژی اروپا طی دهه های آینده به اندازه ای کافی نخواهد بود تا توسعه بزرگ این خط لوله را توجیه نماید. در واقع تقاضای گاز اروپا دقیقا به اندازه توسعه این پروژه خط لوله گازی افزایش نخواهد یافت. با توجه به افزایش بهره وری انرژی و افزایش سطح انرژی های تجدید پذیر، و رکود اقتصادی حاکم بر اروپا ، میزان مصرف گاز طبیعی در اروپا تقریبا ثابت خواهد بود.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا نیز 18 دسامبر مخالفت قاطع خود را با اجرای پروژه نورد استریم 2 اعلام کرده است. وی در این باره گفت : به نظر من ، نورد استریم کمکی به متنوع سازی منابع تامین انرژی اروپا نخواهد کرد و وابستگی ما به انرژی را کاهش نخواهد داد.

روسیه از سوی دیگر قصد دارد با اجرای خط لوله جریان جنوبی گاز طبیعی مورد  نیاز جنوب اروپا را تامین کند. سال گذشته اتحادیه اروپا فشار کافی را برای متوقف کردن این پروژه وارد کرده است. اجرای این پروژه نیز نگرانی های زیادی را نسبت به افزایش کنترل گاز پروم بر عرضه انرژی اروپا ایجاد کرده است.

البته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از پروژه نورد استریم 2 حمایت کرده و آن را یک پروژه اقتصادی ارزیابی کرده تا یک پروژه سیاسی.

مرکل 18 دسامبر در نشست رهبران اروپایی تاکید کرد: من این مطلب را به روشنی و شفاف اعلام کرده ام که این پروژه اول از همه یک پروژه اقتصادی است. سرمایه گذاران خصوصی در این پروژه مشارکت دارند. در خصوص اجرای این پروژه یا باید سیاست امنیت انرژی مشترک اتحادیه اروپا را در نظر گرفت یا اینکه این پروژه تنها منافع ملی آلمان را تامین خواهد کرد. وزیر اقتصاد آلمان نیز تاکید کرده است که اگر این پروژه به مسیر خود ادامه دهد و اجرایی شود، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا خواهد بود.

شرکت گازپروم روسیه نیز نوامبر سهم خود را در پروژه نورد استریم 2 از 51 به 50 درصد کاهش داده است چرا که بر اساس قوانین رقابت در اروپا ، شرکت گاز پروم نمی تواند اکثر سهام این پروژه را در اختیار داشته باشد.

نورد استریم 2 هنوز با موانع بزرگی روبرو است. این موانع نه تنها اقتصادی بلکه سیاسی نیز خواهد بود. بر خلاف اظهارات مقام های آلمانی که تاکید می کنند این پروژه را نباید سیاسی دانست، بسیاری از مقام های اروپایی همچنان از منظر سیاسی با این پروژه مخالف هستند.

در این باره بیشتر بخوانید:

کلاف بی سر خط لوله ترکیش‌استریم

رم به دنبال احیای ساوت استریم

جدایی «وابستگان گازی» از روسیه

وداع بالتیک با گاز روسیه؟
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۶
کد مطلب: 11093
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *