۰
بروکینگز تحلیل کرد:

تفاوت های سقوط قیمت نفت

زمانی که اوپک نتوانست بر سر کاهش سقف تولید به توافق برسد تا وضعیت بازارهای جهانی نفت را تغییر دهد، افت قیمت نفت تشدید شد. مهمتر از آن اینکه، این تغییرات ادامه دار شد و بنابر این از دهه 1980 میلادی تا 2000 میلادی قیمت های نفت به تدریج نسبت به سطح پایین 1986 میلادی با افزایش روبرو شد.
تفاوت های سقوط قیمت نفت - میز نفت
تفاوت های سقوط قیمت نفت - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، اندیشکده بروکینگز نوشت:

صنعت جهانی نفت با سومین سقوط شدید قیمت نفت از زمان تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک روبرو شده است. بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار نفت این سئوال را مطرح می کنند که بازار انرژی چه زمانی بار دیگر رونق خواهد یافت و روند نزولی قیمت نفت چه زمانی پایان می یابد؟

نخستین کاهش قیمت نفت در اواسط دهه 1980 میلادی دو دهه پس از تشکیل اوپک به وقوع پیوست. دومین سقوط شدید قیمت نفت پس از بحران مالی و اقتصادی 2008 میلادی اتفاق افتاد و قیمت نفت از 100 دلار به کمتر از 40 دلار در هر بشکه رسید. سومین افت شدید قیمت نفت نیز در شرایط کنونی است که قیمت هر بشکه نفت از سپتامبر گذشته تاکنون با سقوط چشمگیری همراه شده است.

دو تجربه قبلی در خصوص کاهش شدید قیمت نفت چه چیزهایی را درباره کاهش اخیر قیمت نفت بیان می کند؟
قیمت های نفتی به آرامی بر مصرف تاثیر می گذارد، و این مساله بر تولید نفت در کشورهای غیر عضو اوپک تاثیر گذار است. اوپک سعی می کند تا به اهداف قیمتی خود با تثبیت سقف تولید در پاسخ به عدم تعادل در بازار جهانی نفت دست یابد. این مساله نیاز به همکاری همه کشورهای عضو اوپک دارد و این همکاری زمانی که قیمت جهانی نفت به شدت رو به افزایش است بسیار آسانتر از زمانی است که قیمت ها با روندی نزولی روبرو می شود.

حفظ قیمتها در شرایطی که به نظر می رسد فشارها برای ادامه روند نزولی قیمت در بلندمدت همچنان ادامه خواهد داشت، کار سختی خواهد بود. در دهه 1980 میلادی ثابت شد که روند نزولی قیمت نفت ادامه دار خواهد بود. زمانی که کشورهای بزرگ تولید کننده نفت خاورمیانه دو دهه قبل از آن تصمیم به تشکیل کارتل نفتی اوپک گرفته بودند، قیمت نفت را از 3 دلار به 12 دلار افزایش دادند. این هدف با کاهش تولید نفت دست یافتنی شد. با سقوط رژیم شاهنشاهی در ایران ، روند صعودی قیمت نفت تشدید شد. افزایش شدید قیمت نفت در نهایت منجر به رشد تولید کشورهای تولید کننده شد و این مساله در نهایت قیمت نفت را کاهش داد.

تولید کشورهای غیر عضو اوپک نیز در نتیجه حفاری و ایجاد میدان های جدید در آلاسکا دریای شمال و مناطق دیگر با افزایش روبرو شد، بهره وری مصرف انرژی در هواپیماها و خودروها تاثیر زیادی بر کاهش تقاضای انرژی داشت. زمانی که اوپک نتوانست بر سر کاهش سقف تولید به توافق برسد تا وضعیت بازارهای جهانی نفت را تغییر دهد، افت قیمت نفت تشدید شد. مهمتر از آن اینکه، این تغییرات ادامه دار شد و بنابر این از دهه 1980 میلادی تا 2000 میلادی قیمت های نفت به تدریج نسبت به سطح پایین 1986 میلادی با افزایش روبرو شد.

افت قیمت نفت در سال 2008 متفاوت بود و به طور متفاوت تری نیز پایان یافت. تغییرات در طرف عرضه و تقاضا در بازار نفت منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شد. جنگ در برخی کشورهای خاورمیانه موجب اختلال در روند تولید و صادرات نفت شد. تقاضای انرژی چین نیز به شدت افزایش یافت. تا تابستان 2008 میلادی قیمت جهانی نفت به سرعت به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید و زمانی که بحران بزرگ مالی و اقتصادی به وقوع پیوست، قیمت نفت به زیر 40 دلار کاهش یافت.

ولی این کاهش شدید در تقاضا موقتی بود. نیاز چین به سوخت همچنان رو به افزایش بود و اقتصادهای توسعه یافته نیز روند رشد و رونق را ادامه دادند و این مساله موجب افزایش تقاضای انرژی این کشورها شد. تولید از صنعت جدید شیل نفت موجب افزایش عرضه جهانی انرژی شد ولی این مساله برای جلوگیری از ادامه روند صعودی قیمت نفت کافی نبود. تا سال 2012 میلادی قیمت جهانی نفت به بالای 100 دلار رسید و تا قبل از سقوط شدید قیمت در تابستان 2014 میلادی این روند ادامه داشت.

این بررسی و تحقیق اعلام می کند که مهمترین عامل کاهش شدید قیمت نفت در 15 ماه گذشته یا می تواند عواملی موقت مانند اتفاقات سال 2008 باشد یا می تواند مانند سال 1986 میلادی مربوط به عوامل طولانی مدت باشد. رشد اقتصادی چین کاهش یافته است و این مساله می تواند بلندمدت و طولانی مدت باشد ولی نمی تواند به اندازه کافی بر چشم انداز بازار نفت تاثیر گذار باشد.

رشد صنعت شیل مهمتر است. تولید شیل نفت با اندکی تاخیر زمانی به تحولات قیمت نفت در بازار جهانی واکنش نشان می دهد که این یک اختلاف اساسی با پاسخ بسیار کند میدان های نفتی متعارف نسبت به تحولات قیمت جهانی نفت دارد. این بدان معناست که تولید و عرضه نفت در صنعت شیل در برابر کاهش قیمت جهانی انرژی بسیار سریعتر واکنش نشان می دهد.

کاهش اخیر تولید شیل نفت در سراسر جهان نشان می دهد که قیمت نفت برای این صنعت به کف خود رسیده است. البته عوامل دیگری نیز می تواند بر افت قیمت جهانی نفت موثر باشد. نخستین عامل لغو احتمالی تحریمهای وضع شده علیه صادرات نفت ایران است. ایران 500 هزار بشکه به تولید نفت خود اضافه خواهد کرد و سایر کشورهای عضو اوپک نیز حاضر نیستند تا میزان تولید خود را کاهش دهند. علاوه بر این سطح ذخایر نفتی در جهان نیز طی ماه های گذشته به شدت رو به افزایش بوده و اکنون به سطح رکوردهای تاریخی رسیده است.

جذب این ذخایر نفتی و افزایش تولید و صادرات نفت ایران می تواند برقراری تعادل در بازار جهانی نفت را به تاخیر بیندازد. با افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت به بالاتر از 100 دلار در هر بشکه تولید شیل نفت در سراسر جهان به شدت افزایش یافت و اکنون با کاهش قیمت نفت به زیر 40 دلار به نظر می رسد تولید شیل نفت با کاهش نسبی روبرو شده است.
 
يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 11156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *