۰
فوتو نگار ميز نفت/ 5

10 خط لوله گازی جهان

بولیوی که خود با افزایش مصرف انرژی رو به رو است، در تامین نیاز گاز طبیعی دو همسایه آرژانتین و برزیل، بزرگ ترین اقتصادهای آمریکای جنوبی، ناموفق بوده است. گر چه هر دو کشور آرژانتین و برزیل، گاز و نفت تولید می کنند، اما میزان تولید این دو کشور پاسخگوی اوج مصرف انرژی در آنها نیست.
خط لوله - عصر نفت
خط لوله - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، در این گزارش به بررسی وضعیت 10 خط لوله بزرگ گازی جهان می پردازیم.


1- خط لوله گازی غرب به شرق چین (شینجیانگ به شانگهای)



خط لوله اصلی «غرب به شرق» چین از منطقه «شینجیانگ» در غرب چین آغاز و به استان «فوجیان» در جنوب شرقی این کشور منتهی می شود و نیاز انرژی مناطق «یانگتزه» و «پیرل» چین را نیز تامین می کند. این خط لوله 9102 کیلومتر طول دارد.

پس از آغاز به کار خط لوله گاز «غرب به شرق» چین در مارس 2008 میلادی، این خط لوله نقش مهمی در انتقال گاز از غرب به شرق چین داشته است. این گاز از میدان نفت و گاز «یاکلا» واقع در جنوب «شینجیانگ» استحصال شده است. یک خط لوله فرعی نیز گاز را از ایستگاه گازی «یاکلا» به خط لوله اصلی «غرب به شرق» چین انتقال می دهد.
این اولین خط لوله فرعی شرکت «سینوپک» است که به خط لوله «غرب به شرق» متصل می شود.


2- خط لوله انتقال گاز بولیوی به برزیل



خط لوله انتقال گاز بولیوی به برزیل به طول 5100 کیلومتر یکی از بزرگترین خط لوله های گازی جهان به شمار می رود.
صادرات گاز به برزیل و آرژانتین یکی از مهمترین منابع درآمدهای ارزی بولیوی را تشکیل می دهد ولی صادرات گاز به کشورهای همسایه همواره یکی از مشکلات و چالش های مهم در روابط کشورهای آمریکای جنوبی بوده است.

بولیوی که خود با افزایش مصرف انرژی رو به رو است، در تامین نیاز گاز طبیعی دو همسایه آرژانتین و برزیل، بزرگ ترین اقتصادهای آمریکای جنوبی، ناموفق بوده است. گر چه هر دو کشور آرژانتین و برزیل، گاز و نفت تولید می کنند، اما میزان تولید این دو کشور پاسخگوی اوج مصرف انرژی در آنها نیست.


3- خط لوله انتقال گاز یامال به اروپا ( روسیه به آلمان)



 این خط لوله از شبه جزیره یامال روسیه در قطب شمال آغاز و از طریق بلاروس و لهستان به فرانکفورت در مرز لهستان و آلمان منتهی می شود . خط لوله 4200 کیلومتری یامال-اروپا (2 هزار و 485 مایلی) ظرفیت انتقال سالانه 32 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب گاز روسیه را دارا می باشد.


4- خط لوله ترانس صحرا (نیحریه به الجزایر)



 پروژه 10 میلیارد دلاری خط لوله ترانس صحرا، که قرار است ذخایر غنی گاز نیجریه را پس از عبور از صحرای سینا و کشور نیجر، به الجزایر و از آنجا به اروپا منتقل کند، با هدف ارائه جایگزینی برای گاز روسیه در قاره سبز، ساخته می شود.
 
نیجریه ادعا می کند هفتمین ذخایر بزرگ گاز جهان را، با ظرفیت حدود 183 تریلیون فوت مکعب، در اختیار دارد.
 تا کنون، چند شرکت بزرگ دنیا، از جمله گازپروم روسیه، انی ایتالیا، توتال فرانسه و شرکت هلندی-انگلیسی شل، برای سرمایه گذاری در این پروژه ابراز تمایل کرده اند. طول این خط لوله بیش از 4128 کیلومتر است.


5- خط لوله ترانس کانادا آلبرتا به کبک



خط لوله گازی شرکت ترانس کانادا با طول 3228 کیلومتر یکی از طولانی ترین خط لوله های گازی جهان به شمار می رود که نقش مهمی در انتقال گاز طبیعی از آلبرتا به ایالت کبک دارد. اجرای خط لوله های انتقال نفت و گاز در مناطق مختلف کانادا اغلب با مخالفت های فعالان محیط زیست روبرو شده است. این خط لوله ذخایر گازی منطقه آلبرتا را به بازار مصرف در ایالت کبک و مناطق اطراف آن منتقل می کند.


6- خط لوله اکسپرس روکیز (کلرادو به اوهایو)



خط لوله اکسپرس روکیز به طول 2702 کیلومتر ذخایر گازی مناطق کوهستانی راکی در ایالت کلرادو را به ایالت اوهایو در شرق آمریکا منتقل می کند. این خط لوله دارای 3 بخش مجزا بوده و از 8 ایالت آمریکا عبور می کند. این یکی از بزرگترین خط لوله های گازی جهان است که در آمریکای شمالی ساخته شده است.

ظرفیت این خط لوله بیش از 3.6 میلیارد فوت مکعب در روز است که معادل 37 میلیارد متر مکعب در سال است. هزینه اجرای این خط لوله حدود 5 میلیارد دلار بوده است.


7- خط لوله ترانس کانتیننتال (تگزاس به نیویورک)



خط لوله ترانس کانتیننتال یک خط لوله گازی به طول 2690 کیلومتر است که از تگزاس در ساحل خلیج مکزیک آغاز شده و با عبور از ایالت های جورجیا، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، ویرجینیا، مریلند و پنسیلوانیا در نهایت گاز مورد نیاز شهرهای نیوجرسی و نیویورک را تامین می کند. این خط لوله متعلق به شرکت ویلیامز پارتنرز است. بهره بردای از این خط لوله از سال 1950 میلادی آغاز شده و ظرفیت این خط لوله به 3.5 تریلیون فوت مکعب می رسد.


8- خط لوله ترانس مدیترانه  (الجزایر به ایتالیا )



خط لوله ترانس مدیترانه یک خط لوله انتقال گاز از الجزایر به جزیره سیسیل ایتالیا از طریق مرزهای تونس است. گسترش این خط لوله می تواند گاز الجزایر را به بازار اسلونی منتقل کند.

این خط لوله از دهه 1960 میلادی مد نظر ایتالیا و الجزایر بوده است. مطالعات امکان سنجی آن در سال 1969 انجام شد و آزمایش های فنی برای اجرای فاز نخست این پروژه در سال 1975 میلادی انجام گرفت. در سال 1977 میلادی نیز قرارداد عرضه و ترانزیت این خط لوله گازی به امضا رسیده است. نخستین فاز این خط لوله طی سال های 1978 تا 1983 میلادی اجرا شد و فاز دوم نیز طی سال های 1991 تا 1994 میلادی اجرا شده است. ظرفیت این خط لوله در سال 1994 میلادی دو برابر شد. در پاییز 1997 میلادی حمله تروریستی خسارات زیادی را به این خط لوله وارد کرد و صادرات گاز الجزایر به ایتالیا را به مدت 5 روز متوقف کرد.

این خط لوله از میدان گازی الجزایر آغاز شده و به طول 550 کیلومتر تا مرز تونس امتداد دارد. در تونس این خط لوله گازی 370 کیلومتر ادامه دارد تا به منطقه الحوریه برسد. این خط لوله سپس به طول 155 کیلومتر دیگر ادامه می یابد تا به سیسیل ایتالیا برسد. این خط لوله در مجموع 2592 کیلومتر طول دارد.


9- خط لوله مرز شمالی کانادا به شیکاگو



خط لوله مرز شمالی که کانادا را به شیکاگو در آمریکا متصل می کند بیش از 2240 کیلومتر طول دارد. این خط لوله گاز طبیعی کانادا را از طریق منطقه مونتانا، داکوتای شمالی مینه سوتا و آیوا به شیکاگو منتقل می کند. این خط لوله بزرگ گازی در مالکیت شرکت تی سی پایپ لاینز قرار دارد. شرکتهای ال پی و وان اوکی نیز شریک این پروژه هستند.


10- خط لوله جریان شمالی



این خط لوله به طول 1224 کیلومتر با عبور از زیر بستر دریای بالتیک و حریم دریایی پنج کشور، وایبورگ روسیه را به بندر گریفسوالد در آلمان متصل می کند.

 این پروژه که از دو خط لوله ی موازی تشکیل شده، سالانه در مجموع 55 میلیارد متر مکعب گاز را به آلمان انتقال می دهد که منبعی برای تأمین گاز دیگر کشورهای غرب اروپا نیز خواهد بود. پروژه ی جریان شمالی از جنبه های گوناگون اقتصادی و سیاسی حائز اهمیت است. از چند سال پیش و هنگام مطرح شدن آن، موافقت ها و مخالفت های فراوانی با آن صورت گرفته است. از یک سو، چالش های متعدد روسیه با کشورهای انتقال دهنده ی گاز ( به ویژه اوکراین) در سال های اخیر و در مواردی قطع صدور گاز، سبب شد کشورهای اروپایی به فکر مسیرهای جایگزین انتقال گاز بیفتند. این امر برای روسیه به معنای از دست دادن انحصار بر صادرات گاز به اروپا بود؛ امری که به جز منافع اقتصادی فراوان، ابزاری برای چانه زنی بیشتر در معادلات بین المللی در مقابل آمریکا و اروپا در اختیار روسیه قرار می داد.

 به نظر می رسد مطرح شدن جدی پروژه نابوکو به عنوان یکی از طرح های جایگزین مسیر روسیه، در تسریع روند جریان شمالی از سوی روسیه موثر بوده است. البته مسکو با آگاهی از اینکه هنوز منابع لازم برای عملی شدن نابوکو در دسترس نیست، تلاش کرد تا همچنان دست پیش را در معادلات بین المللی انرژی داشته باشد.

در این باره بیشتر بخوانید:

10 مدیر پر حقوق نفت جهان

تراژدی نفت در آمریکا

10 زن قدرتمند صنعت نفت جهان

10 پالایشگاه بزرگ جهان را ببینید


10 پروژه پالایشگاهی بزرگ آسیا کدامند؟

10 قدرت پالایشی جهان

 
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۲
کد مطلب: 11253
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *