۰
چرا قمصری حرف وزیر نفت را نقض کرد؟

تکلیف نامشخص 500 هزار بشکه

در حالی که وزیر نفت بارها از آزادسازی آنی 500 هزار بشکه نفت خام ایران پس از لغو تحریم ها می گوید٬ مدیر امور بین الملل وزارت نفت اعلام کرده است.
تکلیف نامشخص 500 هزار بشکه - میز نفت
تکلیف نامشخص 500 هزار بشکه - میز نفت
به گزارش ميزنفت ٬ چندی پیش بود که وزیر نفت گفته بود در نخستین روزهای بعد از لغو تحریم ها 500 هزار بشکه نفت خام اضافه تولید می کنیم و تا پایان سال نیز 500 هزار بشکه نفت دیگر را به بازار عرضه خواهیم کرد.

افزایش 500 هزار بشکه ای ایران که دو سالی است دائما از سوی وزیر نفت مطرح می شود با انتقادات بسیاری مواجه شده است و یکی از عوامل کاهش قیمت نفت شناخته می شود با این وجود مسولان وزارت نفت همواره از بی توجهی به وضعیت بازار و افزایش عرضه نفت ایران خبر می دادند.

با کاهش شدیدتر قیمت نفت حالا وضعیت کمی فرق کرده است. وزیر نفت که در یک عقب نشینی به طور تلویحی تخفیف در محموله ها را تایید کرده بود حالا پیگیر اظهار نظر محسن قمصری است.

قمصری به ایسنا گفته است ایران بارها اعلام کرده است قابلیت افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت خود را ظرف کمتر از یک هفته را دارد، اما این که چه مقدار از این میزان را راهی بازار کنیم بستگی به شرایط بازار دارد. ما فکر می کنیم به تدریج این میزان به بازار عرضه خواهد شد.

قمصری درباره ورود ایران به این بازار تصریح کرد: ما برای حضور در این بازار و در این شرایط ملاحظات خاص خودمان را داریم و با توجه به شرایط بودجه ای کشور باید سعی کنیم درآمدهای کشور را تامین کنیم و از طرف دیگر تلاش می کنیم به گونه ای وارد بازار شویم که سبب تشدید سقوط قیمتها نشود بنابراین با ملاحظه وارد می شویم.

قمصری با اشاره به اینکه با وجود ظرفیت تولید ایران هر چقدر بازار بتواند جذب کند، تولید خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در واقع توان تولید به این معنی نیست که ما آن را راهی بازار کرده و یا آن را ذخیره کنیم؛ آن چه بازار جذب کند ما تولید می کنیم.

این سخنان قمصری در شرایطی مطرح می شود که بیژن نامدار زنگنه رسما اعلام کرده بود برای ایران سهمش در بازار مهم است ؛ وی گفته بود در صورت نصف شدن قیمت نفت٬ ایران ضرر نمی کند و با اراده محکمی از افزایش یک روزه صادرات نفت ایران خبر داده بود. با این وجود گویا بازهم پیش بینی وزیر نفت غلط از آب درآمده است و مشخص نیست برنامه ایران برای ورود بشکه های مازاد به بازار چیست.

بر اساس شنیده ها هنوز استراتژی وزارت نفت برای حضور در بازارهای نفتی مشخص نیست. مشکل فروش نفت و عدم بازاریابی موفق از یک سو و قیمت نفت در بودجه از طرف دیگر٬ این معادله را پیچیده تر کرده است.

کارشناسان نفتی از رویکرد وزارت نفت در اعلام برنامه های صادراتی آن هم روی کاغذ انتقاد می کردند و معتقد بودند باید به صورت آرام و منطقی نفت را در بازار پمپاژ کرد و نه با گفتن از آرزوها.


ايران هنوز نتوانسته است توان توليد خود را به بيش از 2.9 ميليون بشكه برساند ولي با هدف 3.9 ميليون بشكه همه را تهديد مي‌كند. در اوپك سهميه مي‌خواهد در حالي كه ظرفيت بالفعل توليدي‌اش يك ميليون از ظرفيت بالقوه‌اش كمتر است. در چنين وضعيتي برد با كشورهاي ديگر اوپك است كه از ترس ايران، حاضرند قيمت پايين‌تري را تحمل كنند اما سهم خود را در بازار از كف رفته نبينند.

در صورت ورود همه‌جانبه ايران به بازار نفت، قيمت‌ها به شدت افت پيدا مي‌كند و كشورمان به عنوان مقصر ویژه كاهش قيمت نفت معرفي مي‌شود. شرايط فعلي بازار نفت و بحران بازار براي ايران به دليل مواضع قابل تأمل و غيرمنطقي وزارت نفت است درست بر خلاف كشوري مانند عراق كه چراغ خاموش افزايش ظرفيت داد و امروز بازارهاي ايران را گرفته است بدون ذره‌اي «ادعا» و سخنراني. بغداد به خوبي اين قاعده را رعايت كرد كه براي كاميابي در بازار نفت بايد بدون حرف و ادعا به پيش رفت و به جهان اطمينان داد كه شيوه پارتيزاني را بر‌نمي‌گزيند. در نقطه مقابل اين قاعده، ايران قرار دارد كه دوسال است به قيمت‌ها روند نزولي‌تر داده است با اظهارات نا پخته.

وزير نفت ايران به «شيخ الوزرا» معروف است و قطعاً بايد با ديدي باز و آينده‌نگري محض به اظهار نظر بپردازد اما اتفاقي كه امروز رخ داده حتي از علي آبادي هم سر نزد؛ كمك زنگنه به سقوط قيمت نفت از يك سو و از دست دادن نسبتاً كامل بازار نفت ايران به اين زودي‌ها اصلاح شدني نيست. به وزير نفت در حالي لقب وزير دوم امور خارجه را مي‌دهند كه اصولاً و اساساً هيچ شباهتي ميان رفتارهاي اين دو وجود ندارد؛ ظريف در ميانه حركت مي‌كند و زنگنه از يك سوي بام مي‌افتد.
 
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 11261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *