۰
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد:

بلای نفت بر سر اقتصاد نفتی ها

صندوق بین المللی پول در پیش بینی های خود که سه شنبه به روز کرد پیش بینی خود را از رشد اقتصادی عربستان برای سال های 2016 و 2017 به سبب کاهش قیمت های نفت یک درصد کاهش داد.رشد بیشتری برای خاورمیانه پیش بینی می شود اما کاهش قیمت های نفت ،‌تنش های ‍ژئوپولیتیک و مناقشات داخلی همچنان بر چشم اندازهای رشد تاثیر خواهد گذاشت.
بلای نفت بر سر اقتصاد نفتی ها
به گزارش ميزنفت،کارشناسان ماجراجویی های عربستان به ویژه جنگ ظالمانه علیه یمن را از دیگر دلایل این کاهش پیش بینی رشد اقتصادی می دانند.

بنابراعلام صندوق بین المللی پول، اقتصاد عربستان در سال 2016 فقط قرار است 1.2 دهم درصد رشد داشته باشد. رشد عربستان در سال 2015 ، 3.4 درصد بود.

این میزان رشد اقتصادی پایین ترین رشد عربستان پس از سال 2009 محسوب می شود. در سال 2009 تولید ناخالص داخلی عربستان پس از سقوط شدید قیمت های نفت در بحبوحه بحران مالی بین المللی 2.1 درصد بود.

اکتبر صندوق بین المللی پول، رشد 2.2 درصدی را برای عربستان در سال 2016 پیش بینی می کرد.صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند سال 2017 رشد عربستان 1.9 درصد ( در برابر 2.2 درصد پیش بینی اکتبر) خواهد بود.

این پیش بینی ها پس از اعلام کسری بودجه بی سابقه 98 میلیارد دلاری در سال 2015 و پیش بینی کسری بودجه 87 میلیارد دلاری برای سال 2016 که موجب تدابیر ریاضتی بی سابقه ای در عربستان شد ، اعلام می شود.

 صندوق بین المللی پول نوشت:«کاهش قیمت های نفت بر این صادر کننده نفت خام فشار وارد کرد و بر چشم اندازهای رشد آن تاثیر گذاشت.» بنابراعلام این نهاد مالی ،‌اقتصادهای خاورمیانه، شمال آفریقا،افغانستان و پاکستان قرار است امسال 3.6 درصد افزایش یابد و در سال 2017 ارقام به ترتیب 0.3 و 0.5  درصد در مقایسه با پیش بینی های اکتبر کاهش خواهد یافت.این منطقه شاهد رشد 2.5 درصدی در سال 2015 بوده است.

صندوق بین المللی پول تاکید می کند:«رشد بیشتری برای خاورمیانه پیش بینی می شود اما کاهش قیمت های نفت ،‌تنش های ‍ژئوپولیتیک و مناقشات داخلی همچنان بر چشم اندازهای رشد تاثیر خواهد گذاشت.»


*قیمت نفت
قیمت های نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 به کمتر از 30 دلار در هربشکه رسیده است.صندوق بین المللی پول اعلام می کند میانگین قیمت هر بشکه نفت سال 2015 ،‌51 دلار بود . این سازمان قیمت هربشکه نفت را برای سال 2016 ،‌42 دلار و برای سال 2017 ،48 دلار پیش بینی می کند. عربستان سعودی ، نخستین صادر کننده نفت جهان ،‌10 میلیون و 300 هزار بشکه در روز تولید می کند.


*برزیل
همچنین صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد رشد اقتصادی جهان امسال کمتر از حد پیش بینی ها خواهد شد.صندوق بین‌المللی پول در این گزارش با اشاره به کاهش رشد اقتصادی چین، اقتصاد دوم جهان و از آن سو رکود اقتصاد برزیل که یکی از قطب های صنعتی عضو گروه بریکس است و در همین راستا سقوط قیمت نفت که به پایین ترین سطح خود از 12 سال پیش تاکنون رسیده است، درباره از مسیر خارج شدن اقتصاد جهان هشدار داد.

به همین دلایل، این نهاد بین‌المللی که برگسترش همکاری‌های پولی و تسهیل رشد متوازن بازرگانی بین الملل نظارت دارد برای امسال پیش بینی کرده است که میزان رشد اقتصادی جهان امسال به 3.4 درصد خواهد رسید اما آهنگ رشد آن 0.2 درصد کمتر از پیش بینی های صورت گرفته در گزارش ماه نوامبر همین نهاد است.

این اقتصاد نوظهور که بزرگترین، پرجمعیت‌ترین و پیشرفته ترین اقتصاد در میان کشورهای آمریکای جنوبی است و همچنین هفتمین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می آید، از پنج سال پیش تاکنون با کندی رشد اقتصادی مواجه است. ادامه کاهش رشد اقتصادی برزیل که به همراه چین،روسیه،هند،آفریقای جنوبی گروه کشورهای با اقتصاد نوظهور بریکس را تشکیل می دهند، به همراه بی ثباتی های سیاسی و فساد های مالی شرکت نفتی پتروبراس به کاهش بیشتر رشد اقتصادی این کشور دامن زده است.


*وضعیت جهانی
میزان رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2015 به 3.1 درصد رسیده بود. شتاب و آهنگ شاخص کل فعالیت اقتصادی ، شاخصی که تولید کلی در همه بخشهای اقتصادی کشور را بررسی می کند،امسال نسبت به سال آینده کمتر خواهد بود و رقم آن با 0.2 درصد کاهش به 3.6 درصد خواهد رسید.

این نهاد خاطر نشان کرده است اوضاع نابسامان اقتصادی شماری از کشورهای مهم جهان، در شکننده کردن پیش بینی های این ماه این نهاد تاثیر گذار بوده است.

صندوق بین‌المللی پول می افزاید اگر گذار اقتصادی و اصلاحات اقتصادی که قرار است در ساختار برخی از اقتصادهای مطرح جهان روی دهد خوب انجام نگیرد این امکان وجود دارد که اقتصاد جهان از مسیر اصلی خود خارج شود. این نهاد در همین باره نگاه خود را متوجه چین کرده است که اصلاحات اقتصادی مهمی در ساختار اقتصادی خود اجرا کرده است.


*چین
چین برای آنکه به رشد اقتصادی پایداری دست یابد اصلاحاتی را در ساختار اقتصاد خود به اجرا گذاشته است که بر اساس آن ، رشد اقتصادی کشور از این به بعد به جای آنکه بیشتر مبتنی بر صادرات و سرمایه گذاری های خارجی باشد، باید بر اساس خدمات دهی ،نوآوری و ترویج مصرف داخلی باشد. با اجرای این اصلاحات، اقتصاد این کشور از حالت صرفا صادرات محور، به اقتصادی مبتنی برارائه خدمات و ترویج مصرف داخلی گذر خواهد کرد. به همین علت ، از شتاب رشد اقتصادی آن اکنون مقداری کاسته شده است.

با وجود کاهش شدید ارزش شاخص سهام در بورس های چین و کاهش فعالیت های اقتصادی این کشور به طور کلی صندوق بین المللی در پیش بینی های رشد اقتصادی مربوط به چین تغییری ایجاد نکرده است و در گزارش این ماه نیز مانند گزارش ماه نوامبر رقم 6.3 درصد را برای میزان تولید ناخالص داخلی اقتصاد دوم جهان در سال 2016 پیش بینی کرده است که اگر درست از کار درآید کمترین میزان رشد در این کشور از 25 سال پیش تاکنون خواهد بود.

موضوع از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که کاهش رشد اقتصادی چین بر اقتصاد کل جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت. اینکه تقاضای این کشور برای خرید مواد اولیه کاهش یابد اقتصاد کشورهایی که صادرکننده مواد اولیه هستند آسیب خواهند دید. در نتیجه کاهش رشد اقتصادی چین، کاهش عمومی رشد اقتصادی کشورهای با اقتصاد نوظهور را در پی خواهد داشت.

وجود چنین وضعی بیش از همه به نفع کشورهای مصرف کننده نفت و مواد اولیه است.اما اینکه قیمت نفت در بازار جهانی به پایین ترین حد خود از 13 سال پیش تاکنون رسیده است همیشه هم مثبت نیست و اثرات مثبت آن به موازات آنکه اوضاع اقتصادی کشورهای تولید کننده وخیم خواهد شد کاسته می شود.


*روسیه
در همین راستا، روسیه که یکی از قطب های تولید نفت در جهان است به علت کاهش قیمت نفت و تحریم های ناشی از بحران اوکراین پیش بینی می شود امسال از میزان تولید ناخالص داخلی اش یک درصد کاسته شود و در واقع امسال نیز دچار رکود شود.


*آمریکا
در میان کشورهای صنعتی جهان آمریکا وضع بهتری دارد.اما همین نهاد پولی بین‌المللی در گزارش تازه خود اعلام کرده است میزان رشد اقتصادی امسال آمریکا با 0.2 درصد کاهش به 2.6 دهم درصد خواهد رسید.

علت این کاهش 0.2 درصدی نیز افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای جهان اعلام شده است. افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبرجهان هزینه تولید را افزایش و در نتیجه میزان صادرات کشور را کاهش می دهد . امری که در نهایت در کاهش صادارت کشور تاثیر گذار خواهد بود.

نهاد مالی مستقر در واشنگتن در ادامه گزارش خود تصریح می‌کند در منطقه یورو اوضاع اقتصادی بهتر خواهد شد. به این صورت که رشد اقتصادی این منطقه با 0.1 درصد افزایش به 1.7 درصد خواهد رسید. در این میان فرانسه، وضع بدتری دارد . بر اساس گزارش ،صندوق بین المللی پول که بر اجرای سامانه پولی بین‌المللی نظارت دارد با 0.2 درصد کاهش به 1.3درصد خواهد رسید.
 
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۸
کد مطلب: 11601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *