۰
خبرگزاری فرانسه:

خودزنی عربستان بخاطر ایران

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان ، با رها کردن نقش سنتی خود برای تنظیم بازار ، با قاطعیت در نبردی سخت برای کنترل بازار پر فراز و نشیب بازار نفت متعهد شده است.
علی النعیمی - عصر نفت
علی النعیمی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، خبرگزاری فرانسه نوشت:

تصمیم مجمع کشورهای صادرکننده نفت ، اوپک، در مورد کم نکردن تولید با هدف از حمایت بازار در حال کاهش قیمت که تحت فشارهای ریاض اتخاذ شد، موجب شد بهای نفت از 110 دلار در هر بشکه به حدود 30 دلار برسد.

این اقدام عربستان موجب شد این کشور طی دو سال اخیر 250 میلیارد دلار را از دست بدهد و در سال 2015 کسری بودجه بی سابقه 98 میلیارد دلاری را ثبت کند. کشورهای دیگر نیز که اقتصادشان وابسته به نفت بود، آسیب های زیادی دیدند. در این میان می توان به فعالان نفت شیل در آمریکا، روسیه بزرگترین تولید کننده نفت غیر عضو اوپک و ایران از اعضای اوپک اشاره کرد که همگی مجبور شدند تولید خود را کاهش دهند.

14ماه بعد این راهکار ابعادی تازه به خود گرفت، بهای نفت به شدت کاهش یافت، عرضه در بازار به بالاترین میزان رسید و جنگ قیمت ها ظهور کرد.

ژان فرانسوا سزنک  کارشناس و مدرس دانشگاه جرج تاون می گوید :«عربستان به خوبی آگاه است اگر تولید خود را کاهش دهد این اقدام تاثیر چندان زیادی بر قیمت ها نخواهد داشت ، زیرا این کاهش با تولید کنندگان دیگر نظیر ایران، عراق یا روسیه جایگزین می شود.»

وی گفت:«عربستان می خواهد دیگر تولید کنندگان نیز به اندازه کافی دچار مشکل شوند تا به کاهش هماهنگ عرضه تن دهند.»

طی دهه های اخیر ، عربستان دومین تولید کننده نفت خام پس از آمریکا ، ده ها میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید خود به دوازده و نیم میلیون بشکه در روز سرمایه گذاری کرده است. عربستان تنها تولید کننده ای است که ظرفیت ذخیره دارد ، این ظرفیت موجب می شود سطح تولید خود را کاهش یا افزایش دهد و بر بازار تاثیر گذارد.

به گفته موسسه ریستاد انرژی عربستان --که با ذخیره 268 میلیارد بشکه نفت و 8500 میلیارد متر مکعب گاز ، به ترتیب دومین و پنجمین ذخایر نفت و گاز جهان را دارد-- با قیمت کمتر از ده دلار در هر بشکه ، نفت تولید می کند.

کامل الحرمی کارشناس کویتی می گوید هدف عربستان ثبات بازار و دفاع از سهم خود در بازار است. عربستان به تولید کنندگان پرهزینه اجازه نمی دهد در بازار رقابت کنند.عربستان و دیگر همسایگانش در حاشیه خلیج فارس ، به غیر از بهای تولید اندک، حاشیه مانور بودجه ای زیادی برای مقابله کردن در مقابل کاهش بهای نفت دارند.

پاتریک پویان مدیرعامل شرکت نفتی توتال عقیده دارد عربستان نمی خواهد به سرعت تولید خود را کاهش دهد. وی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت کاهش تولید نفت زمانی که شما بهای کمتری برای تولید نسبت به دیگران هزینه می کنید و می توانید بیشتر مقاومت کنید، درست نیست. با این حال عوامل ژئوپلتیک مهمی در منطقه در سال 2015 روی داد و توافق با ایران باعث تغییر چهره خاورمیانه شد.

به گفته خالد فالح رییس شرکت آرامکو عربستان ، این کشور اهرم های دیگری برای نجات خود طی سال ها با قیمت های پایین دارد. وی تصریح کرد :«ما فن آوری هایی داریم که موجب می شود بهای نفت تولید شده کاهش یابد. همچنین سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز کاهش نیافته است.»

این درحالی است که این تصمیم ریاض با انتقاداتی مواجه است. به عقیده الحرمی ریاض و اوپک در محاسبه خود دچار اشتباه شدند، زیرا نفت شیست اثبات کرد بهتر از پیش بینی ها مقاومت کرده است. یک دیپلمات غربی مستقر در ریاض هم خاطر نشان کرد عربستان در عرصه داخلی و خارجی از منافع خود دفاع خواهد کرد.
جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 11749
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *