۰
توتال و لوک اویل هنوز پاسخ ندادند

شرط مهم ایران برای خریدارن نفت

یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران در قراردادهای اخیر فروش نفت خود با شرکتهای مختلف از جمله غول نفت و گاز فرانسه - توتال- ، شرکت پالایشگاهی اسپانیایی Cepsa و شاخه تجاری شرکت لوک اویل روسیه یعنی Litasco شرط مهمی را گذاشته است که فعلا با پاسخ روشنی از سوی مشتریان مواجه نشده است.
توتال - عصر نفت
توتال - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، ایران می خواهد تا دهها میلیارد دلاری را که بابت فروش نفت خود به هند و سایر خریداران نفت اش طلبکار است به یورو دریافت کند و صورت حساب فروش های جدید نفت خود را هم به یورو تنظیم می کند. هدف این کار تهران ظاهرا کاهش وابستگی این کشور به دلار امریکا بعد از لغو تحریمها در ماه گذشته است.

یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران قراردادهای اخیر فروش نفت خود با شرکتهای مختلف از جمله غول نفت و گاز فرانسه - توتال- ، شرکت پالایشگاهی اسپانیایی Cepsa و شاخه تجاری شرکت لوک اویل روسیه یعنی Litasco را به یورو تنظیم خواهد کرد.

این منبع افزود :« ما در صورت حساب هایمان بندی را ذکر می کنیم که با در نظرگرفتن نرخ تبادل یورو در مقابل دلار در زمان تحویل محموله ، خریداران نفت ما باید پول آن را به یورو پرداخت کنند.»
لوک اویل و توتال از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند و Cepsa به درخواست برای اظهارنظر در این خصوص جواب نداد.

این منبع که اطلاعات مستقیمی در این مورد داشت گفت: ایران همچنین به شرکای تجاری خود که میلیاردها دلار به این کشور بدهکار هستند گفته است که می خواهد به جای دلار بدهی های خود را به یورو به این کشور پرداخت کنند.

ایران اجازه یافته است تا بخشی از پولهای خود را که در تحریمهای تحت رهبری امریکا ضبط شده بود به ارزهایی غیر از دلار همچون ریال عمان و درهم امارات دریافت کند.دریافت پولهای فروش نفت به یورو اکنون که اروپا یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است مفهوم پیدا می کند.

روبین میلز رئیس اجرایی شرکت « قمر انرژی »‌در دبی می گوید :« اکثر شرکتهای اروپایی برای فرصت های تجاری با عجله در حال رفتن به ایران هستند بنابراین ، این موضوع که درآمدها به یورو باشد مفهوم پیدا می کند.»

ایران سالها کوشیده است تا برای تجارت بین المللی نفت ، یورو را جایگزین دلار کند. تهران در سال 2007 در متقاعد کردن اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک ) به دوری از دلار که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت این کشور آن را « یک تکه کاغذ بی ارزش » توصیف کرده بود ناکام ماند.

منبع ذکر شده در شرکت ملی نفت ایران گفت بانک مرکزی این کشور زمانی که ایران به علت برنامه هسته ای مورد مناقشه اش تحت تحریم بود سیاست انجام تجارت خارجی به یورو را در پیش گرفت.این منبع افزود :« ایران به دلائل سیاسی به یورو رو کرد و تجارت به دلار را لغو کرد.»


* تقویت تجارت یورو
ایران چهارمین ذخایر اثبات شده نفت خام جهان را در اختیار دارد و انتظار می رود سریعا تولید خود را افزایش دهد که این امر به قراردادهای جدید نفتی به ارزش دهها میلیارد یورو منجر خواهد شد.

تاکید ایران بر پرداخت به یورو به جای دلار همچنین نشانه یک آتش بس ناراحت کننده بین تهران و واشنگتن حتی بعد از لغو اکثر تحریمها در ماه گذشته است. مقامات امریکایی تخمین می زنند که حدود 100 میلیارد دلار ( 89 میلیارد یورو) از دارایی های ایران که در خارج توقیف شده بود آزاد شده است که تهران در نتیجه لغو تحریمها می تواند به نیمی از آن دسترسی داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این دارایی ها ، درآمدهای نفتی عقب افتاده است که ایران می خواهد آنها را به یورو دریافت کند. هند بابت دریافت نفت از ایران در سالهای تحریم حدود 6 میلیارد دلار به تهران بدهکار است.

سید محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفت کشورش « ترجیح می دهد تا بدهی های نفتی خود را به تعدادی ارز خارجی دریافت کند که در حال حاضر به یورو انجام می شود.»

منابع دولت هند تائید کردند که ایران می خواهد پولهای نفتی خود را به یورو دریافت کند.
منابع ایرانی و هندی گفتند تهران خواستار آن شده است که پرداختها به یورو بر اساس نرخ برابری یورو در مقابل دلار در زمان تحویل نفت انجام شود و بهره پرداخت های به تاخیر افتاده هم حساب شود.

یک منبع در دولت هند گفت مقامات این کشور در حال کار بر روی سازوکاری هستند که احتمالا دو بانک این کشور یعنی  UCO و بانک IDBI در پرداخت این پولها مشارکت خواهند کرد.

«آر کی تاکار» مدیر اجرایی ارشد UCO گفت : این بانک در پرداختها به ایران دخیل است اما نگفت آیا برنامه ای برای تغییر سازوکار پرداخت وجود دارد یا خیر. امکان تماس با «کیشور خرات» مدیر اجرایی ارشد IDBI هم میسر نشد.

هند می تواند برای از سرگیری پرداختها از طریق هالک بانک ترکیه هم تلاش کند یعنی کانالی که در سال 2012 استفاده از آن را متوقف کرد یا از طریق شبکه معاملاتی جهانی سویفت مستقیما پولها را به بانکهای ایرانی انتقال دهد.

با در نظر گرفتن اینکه ایران اکنون دوباره از طریق سویفت به وام دهندگان بین المللی متصل شده است منبع مطلع در شرکت ملی نفت ایران گفت برای تهران آسان است که پولها را به هر ارزی که می خواهد دریافت کند. او افزود :« و ما یورو را می خواهیم.»

منبع: رویترز
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۲
کد مطلب: 11894
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *